Ik heb een app. En nu?

6 juni 2011, 07:00

Ik meen dat er in Nederland ongeveer een miljoen mensen zijn die zeggen ooit een boek te willen schrijven. Of dat getal klopt, doet er niet zo toe, feit is dat het er heel erg veel zijn. Hoewel veel schrijvers in spé natuurlijk de stille hoop hebben om een bestseller te schrijven, gaat het in eerste instantie vooral om het boek zelf. Dat boek moet er komen. En dat de 80-20 regel in extreme mate van toepassing is in boekenland, weten ze niet, laat staan dat het ze boeit. Áls dat boek er namelijk al zou komen, is de kans groot dat de de verkoop de paar honderd exemplaren niet zal overstijgen. Meer hey, je bent intussen wel auteur. Daar kun je mee aankomen op de reünie van je middelbare school.

Iets vergelijkbaars lijkt het geval met apps. Wat het boek is voor de aspirant auteur, is de app voor de gevestigde auteur. Ik krijg regelmatig de vraag van (kinderboeken-)schrijvers of we een app van hun boek kunnen maken en wat dat kost. Standaardreactie van mij is intussen: “Tja, wat kost een treinkaartje?” Met andere woorden, het ligt er natuurlijk aan wat voor app je wilt hebben. Is het alleen een soort ebook, waarin je kunt bladeren? Of wil je ook dat het voorgelezen wordt? Of moeten er animaties in? Of wil je ook interactiviteit? Special effect geluiden? Het kan allemaal, maar alles heeft zijn prijs.

Meestal wordt er dan gerekend. Of beter gezegd, afgestreept. Interactiviteit? Jammer, dat wordt te duur. Animaties? Ja, maar minder dan het plan was. Voorleesfunctie? Zeker; wat kost een professionele stem en opnamestudio? Enzovoort.

We zien hier twee problemen.

1. De schrijver die een app wil, gaat vaak uit van wat je maximaal met een app kunt bereiken.

Dit is een verkeerd uitgangspunt. Niet de iPad, iPhone of welk ander merk tablet of smartphone, bepaalt wat voor app je moet maken. Nee, dat wordt bepaald door het verhaal en door jou. Alles wat je toevoegt om het verhaal een extra dimensie te geven, moet relevant zijn voor dat verhaal. Een boek-app is een nieuw product, maar bestaat bij de gratie van het onderliggende boek en zal dus in die sfeer en beleving moeten passen. Ik herinner me daarover een discussie met een app-reviewer, die technisch goed onderlegd was, maar geen verstand had van kinderboeken. Met respect voor de persoon, maar de review leek op een boekrecensie die door een drukker was geschreven. Het ging vooral over wat er technisch allemaal nog bij hád gekund. Meer is niet altijd beter.

2. Het afstrepen en calculeren gaat zelden verder dan het produceren van de app.

Hierin denkt de auteur hetzelfde als de aspirant schrijver over zijn boek, want de app lijkt het einddoel. Maar met het maken van een app, ben je er niet. Net als bij een boek, begint dan pas het traject van de marketing en verkoop. Hier geldt een andere problematiek dan die van een boek, maar het is evenzogoed een tijdrovende en vaak kostbare zaak. Immers, een app zomaar in de App Store of in de Android Market plaatsen, valt nog minder op dan één boek in een boekenwand van een boekhandel zetten. Tenzij je er wat aan doet, ben je in een App Store, net als in een gewone boekhandel, niet meer dan het dure behang voor de 20% die redelijk of goed verkoopt.

En om het allemaal nog lastiger te maken, de koper van een app accepteert geen hoge prijzen. Je kunt nóg zoveel argumenten hebben om je app € 9,99 of meer te laten kosten, ik verzeker iedereen, die app wordt geen succes. Je zult het dus moeten verdienen op de ‘massa is kassa’-manier, of wel veel kleine beetjes maken ook een redelijk inkomen. En juist die vele kleine beetjes vergen een permanente marketinginspanning. Want anders dan een boek, is een app een dienst die constant onderhouden en aangepast moet worden. Dat je via de app-winkels je app wereldwijd kunt verkopen is waar, maar tevens een illusie. Ten eerste zul je kosten moeten maken voor het vertalen van je boek-app, maar veel kostbaarder is het feit dat ieder land waarop je je richt, ‘gemarket’ moet worden. Wij zijn elke keer blij met een artikel in NRC of Volkskrant of op belangrijke sites, want dan zien we meteen een verkooppiek. Omdat we intussen in Amerika bezig zijn, kan ik zeggen dat het daar niet anders is. Hetzelfde geldt voor Spanje, Brazilië of Japan. En wie regelt in het buitenland aandacht voor jouw app?

Kortom, een app biedt heel veel mogelijkheden, maar is bepaald niet de zaligmakende moneymaker voor iedere auteur. Er moet net als bij een boek hard en permanent gewerkt worden om het een succes te maken. Ik ontraad auteurs niet om het te proberen, maar begin om een app in een breder verband te zien. Denk na hoe je de app zou vermarkten en als je dat niet kunt, vraag deskundig advies of besteed het uit. Overigens bevinden de auteurs zich in goed gezelschap, want hetzelfde geldt voor veel uitgevers. Ook voor hen is het een nieuw speelterrein met nieuwe concurrenten, nieuwe vaardigheden en nieuwe kennis. Maar daarover hoop ik een andere keer iets te vertellen.

Bert Vegelien
uitgeefadviseur bij Vegelien Advies

Categorie
Tags

4 Reacties

    Annelies Verhelst

    Lekker positieve insteek “de paar honderd niet halen”, dat valt heus wel mee als je beetje uitgever hebt die je gewoon vertelt of het interessant genoeg is om een boek te maken en het niet doet als de potentie maar klein is. *hier spreekt een auteur*

    Verder heb je wel gelijk wat betreft apps. Lang niet iedereen denkt na over de toegevoegde waarde, de manier waarop mensen tablet, smartphones oid gebruiken en hoe ze daarop kunnen inspelen etc. Wel goed dus dat je het even benoemt. Toch zou ik de insteek volgende keer iets positiever houden, je wekt nu wel erg de indruk dat alles bij voorbaat een flop wordt en dat auteurs sowieso niet van deze tijd zijn of alleen schrijven voor eigen eer en roem. Terwijl er nog genoeg succesvolle auteurs zijn en ook genoeg auteurs met een fantastische app over hun boek.


    6 juni 2011 om 07:35
    Arne

    Een fantastische app over hun boek? Heb je wat voorbeelden. Ik kan namelijk niets bedenken, dat ook de media gehaald heeft (of hoe had ik het anders kunnen weten?).

    Ik heb vorige week wel geprobeerd om een Nederlands e-boek te kopen, maar dat was een exercitie in gebruikersonvriendelijkheid en ergernis. Wat betreft is een app en makkelijkere oplossing voor een digitaal boek.

    Een beveiligd InDesign document als .PDF achter een vervelende (bol.com) interface is natuurlijk geen goede beleving van een e-boek.


    6 juni 2011 om 12:06
    Mike

    Goed verhaal! Als je het iets beter leest is de insteek helemaal niet negatief, maar wordt er gewoon erg goed duidelijk gemaakt dat gewoon een app laten maken niet voldoende is en een creatieve aanpak vereist is plus dat het succes van de app vooral afhangt van de marketing. Als je het mij vraagt kun je deze informatie absoluut niet zien als een poging schrijvers neer te halen maar om ze juist aan het denken te zetten en zo het meest uit hun app kunnen halen.


    6 juni 2011 om 23:54
    Hylke muntinga

    Mee eens: Maken is 1 ding maar succes vraagt om een content strategie.


    7 juni 2011 om 07:24

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!