Nog meer over het Hyves corporate blog: 6 vragen

24 mei 2011, 05:30

Vorige week lanceerde ‘s lands grootste social network Hyves een companyblog. Hyves, tegenwoordig 100 procent onderdeel van Telegraaf Media Nederland, wil met het blog “journalisten, bloggers, social media experts, marketeers, developers, Hyvers, merkfans, op een makkelijke manier op de hoogte blijven houden.” Bij Marketingfacts geloven we wel in de kracht van bloggen, bij Hyves nu dus ook. 6 vragen aan de scheidend pr-man van Hyves, Wouter Glaser (@wouterglaser, hij wordt pr-manager van TomTom):

Hadden jullie er nu écht zes jaar nodig om definitief te verzinnen dat bloggen boelveel helpt, voor alles? Al positieve reacties gehad van de community en de pers?

“Hyves heeft vooralsnog veel via het eigen platform gecommuniceerd. Sinds een jaar is er ook veel communicatie buiten het platform, onder anderen via social media releases, wat inspeelt op de trend dat bedrijven tegenwoordig opener communiceren. Omdat er binnen Hyves veel interessante verhalen zijn te halen op verschillende afdelingen en we veel verzoeken kregen van externe partijen om meer en geleidelijker informatie te verstrekken hebben we besloten het bedrijf nog opener te maken en het Hyvesblog in het leven te roepen. Niet alleen het nieuws is hier in geaggregeerd maar ook verhalen in het hart van het bedrijf. De reacties zijn voornamelijk positief, zie ook zeker de reacties onder het FW blog. Verschillende journalisten en bloggers hebben aangegeven dat ze op de hoogte worden gehouden, Websonic heeft al op basis van een blog een artikel geschreven. Inmiddels zijn er al bijna 2.000 unieke bezoekers langsgekomen in één week.”

Je wil met dit blog meer een “scheiding maken tussen het product Hyves en het merk Hyves.” Leg eens uit, waarom moet dat? En wie maalt daar om, volgens jullie?

“Het bedrijf Hyves is iets anders dan het product Hyves. De communicatie vanuit het bedrijf heeft een hele doelgroep en toon dan het product. Daarnaast zijn niet alle Hyvers marketeers/blogger/journalist en andersom. Een corporate identiteit geeft Hyves de mogelijkheid om product en het bedrijf los te maken en meer relevante berichten naar beide doelgroepen te verspreiden.”

Wanneer is dit company blog een geslaagd project?

Glaser noemt 3 redenen:

1. Wanneer journalisten/bloggers en geïnteresseerden zich laten inspireren door de verhalen.

2. Als wij de helft blijven halen van het bezoek wat we de eerste week behaalden (1.000 unieke bezoekers)

3. Dat er vanuit Hyves dagelijks content wordt gepost door verschillende medewerkers

Ik zie veel promopraatjes en weinig links naar interessante andere partijen of wederwaardigheden over sociale media en social networking, tot nu toe. Zijn jullie niet teveel aan het zenden?

“Het doel van het corporate blog is het publiek te informeren over alles wat er rondom Hyves gebeurd. Als wij sociale media integreren, zoals bijvoorbeeld de mogelijkheid om Tweets of Facebook updates door te plaatsen op Hyves op de wie/wat/waar, dan zullen we daar natuurlijk over berichten. Het staat mensen vrij om te reageren op het blog, alle input is welkom.”

Gaan we ook lezen hoe jullie aankijken tegen de explosieve groei van Facebook? Komt er ook opinie op het blog?

“Het blog zullen we gebruiken voor nieuws, informatie vanuit het bedrijf, bedrijfsstrategie en visie. Opinie laten we over aan bloggers en journalisten.”

In hoeverre worden de Hyvers zelf betrokken bij dit project?

“Dit blog is in principe niet voor Hyvers, zij kunnen Nine Ludwig‘s blogs (@nineludwig) in de redactie Hyve lezen die bij elke Hyver in de buzz verschijnt. De blogs kun je hier lezen en zijn juist geïnspireerd door de community. Één keer per week brengt Nine de Hyvers een verhaal vanuit de community zelf, bijvoorbeeld Jamie Jane die via Hyves strijdt voor dierenrechten.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

1 Reactie

    danielbroen

    Ik vraag me af in hoeverre dit een succes wordt.

    Bij de vraag ‘vind je niet dat jullie teveel zenden?’ dacht ik wel een betere onderbouwing te lezen.

    De mensen achter Hyves zouden toch moeten weten dat social media, waaronder een blog niet gebruikt worden om alleen te zenden?

    De interactie mogelijkheid is er wel, maar zoals je al ziet (in de blog) wordt er niet gereageerd en worden de berichten ook niet echt actief gedeeld met netwerken. (tweet, like this etc)

    Zijn de mensen echt wel geïnteresseerd in dit soort informatie?


    25 mei 2011 om 05:42

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!