Nieuwe Facebook features bij zoekresultaten in Bing

17 mei 2011, 09:09

Vanmorgen verscheen op Mashable een artikel over de nieuwe features in Microsoft’s zoekmachine Bing die voortkomen uit de samenwerking met Facebook. Al eerder lieten de twee giganten weten plannen te hebben om ‘search’ meer ‘social’ te maken door gebruik te maken van ‘Like’ data en profile search. De nieuwe features zijn een uitbreiding van de samenwerking tussen Bing en Microsoft. In Nederland staat Bing nog in béta, maar in ieder geval in de VS worden morgen zeven nieuwe integratie features gelanceerd:

  • Search result annotations
  • Surfacing content from Likes
  • Changes in search rankings
  • Facebook Page integration
  • Improvements to people search
  • More Facebook sharing options
  • Bing toolbar + Facebook

Search result annotations

Bing laat bij een zoekopdracht zien welke resultaten door Facebook vrienden zijn geliked. Er verschijnt een thumbnail (de bekende duim omhoog) onder de zoekresultaten

Surfacing content from Likes

Wanneer een website bij de zoekresultaten verschijnt zal Bing automatisch kijken of jouw Facebook vrienden meer content van deze website hebben geliked. Bing toont deze artikelen onder de site met een aanduiding “Liked by your friends on www.website.com”. Bing zegt dat het hiermee makkelijker is om de “good stuff” uit de zoekresultaten te vinden.

Onderstaand screenshot geeft een aardig idee van de weergave in Bing, via Mashable.com:

Changes in search rankings

De Facebook Likes hebben nu een direct effect op de search rankings. Door social search kan een zoekresultaat die zonder de integratie op een volgende pagina was gekomen nu bovenaan belanden puur omdat Facebook vrienden de content een Like hebben gegeven. Daarmee is een goede Facebook integratie op de website erg belangrijk.

Facebook Page integration

Wanneer een zoekresultaat geen Likes heeft van jouw Facebook vrienden, maar wel aanwezig is op Facebook dan toont Bing de Facebook status updates die met deze content te maken hebben.

Improvements to people search

Al sinds oktober haalt Bing bij zoekopdrachten op iemands naam de relevante Facebook accounts naar boven. Met de nieuwe stappen in de integratie tussen Bing en Facebook worden de Facebook accounts ook in gerelateerde zoekopdrachten getoond. Bijvoorbeeld een zoekopdracht naar Amsterdam, waarbij jouw Facebook vrienden worden getoond die daar wonen.

More Facebook sharing options

Bing heeft aan de zoekgebieden shopping, flights en travel zogenoemde share opties toegevoegd. Dit houdt in dat je een boodschappenlijst, of een mogelijke vakantie met je vrienden kan delen.

Bing toolbar + Facebook

Bing lanceert morgen een nieuwe versie van hun toolbar met daarin een Facebook Like Button. De gebruiker kan daarmee met één knop elke website of webpagina een Like geven. Het maakt niet meer uit of een website deze knop zelf wel of niet heeft geïntegreerd.

Marktaandeel Bing Nederland

Het marktaandeel van Bing in Nederland is nog klein, een 2,2 procent liet Telecompaper in maart 2011 weten (via @lgerrits). In de VS is het marktaandeel met zo’n 30 procent in april 2011 een stuk groter, zo liet Hitwise weten. Of de features ook in Nederland beschikbaar zijn is niet zeker. Laten we hopen dat Bing ook in Nederland snel uit béta rolt.

2 Reacties

    Remi

    Interessante ontwikkelingen. Logisch gevolg van de samenwerking natuurlijk, maar toch.

    Wat betreft Nederland: Bing kiest voor de strategie: Eerst in het Engels de boel op orde krijgen, daarna eens nadenken over internationale uitrol.

    Een domme keuze natuurlijk, want wat ze nu in veel landen hebben is erg droevig. Bovendien zitten ze straks met allerlei problemen bij de uitrol. Google doet dat veel slimmer, die bouwen de systemen direct vanaf de bodem schaalbaar op waardoor ze innovaties direct in over een veel groter publiek kunnen verspreiden.

    Regeren is vooruitzien. Maar vooruitkijken doen ze bij Microsoft wat betreft search niet helaas.


    17 mei 2011 om 07:33
    Bart van de Casteel

    Het ziet er naar uit dat Google een echte concurrent kan verwachten. Het kan heel snel gaan want Google was binnen een paar jaar ook de grootste. Ik vraag me af of de Google +1 button nog een meerwaarde gaat geven.


    18 mei 2011 om 04:51

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief