Dutch Interactive Awards 2011 uitgereikt

13 mei 2011, 03:47

Gisteravond stond het beste interactieve werk van het afgelopen jaar centraal (althans, dat meldt het persbericht) tijdens de uitreiking van de Dutch Interactive Awards (DIA) in de Koepelkerk te Amsterdam. De DIA zijn een initiatief van Emerce en branchevereniging PIBN. Verdeeld over negen categorieën werden uiteindelijk negen Interactive projecten uit de 140 aanmeldingen beloond. De winnende bureaus:

  • Beste e-commerce – V&D.nl – Strawberries
  • Beste online services- Independer.nl – Mirabeau
  • Beste lead generation – Actiecode.nl – Flink
  • Beste intranet – Hutspot – Tam Tam
  • Beste corporate site -MSL – Oktober
  • Beste recruitmentsite – Manpower – Modern Media
  • Beste campagnesite -Hema spieken – Guilty People/ CCCP
  • Beste brandsite – Anne Frank Stichting – LBI Lostboys
  • Beste communities – Werkspot.nl – Freshheads

Uitgever/hoofdredacteur Emerce Gijs Vroom:

“Deze tweede editie van de DIA was zeer geslaagd. Het is goed om te zien dat zoveel mensen in de online wereld deze prijzen zo op waarde schatten. Online bureaus zien dit als dé prijs. Het laat de beste online projecten van het afgelopen jaar in de breedte zien. De cruciale elementen waar de jury op heeft gelet, zijn strategie, design en bouw.”

Quotes uit de juryrapporten

Campagnesite

Winnaar: Hema spieken (Guilty People/CCCP). Hema is als retailer vooruitstrevend wat betreft marketing, ook richting sales. Ze hebben een sterke consumer insight gevonden, waarop is ingespeeld. De propositie is iets brutaler dan die van de concurrent. Hoe het is uitgewerkt, met de inzet van sociale media, de website en de voucher als beloning, dat is knap. Het aardige van deze campagnesite is ook dat er een basis is neergezet waarmee men eventueel volgend jaar door kan gaan. Een beginnende spiekwiki als het ware.

Brandsite

Winnaar: Anne Frank Stichting (LBI Lostboys). Als je het hebt over een brandsite, dan kan je zeggen dat hier het merk Anne Frank goed vertaald is naar het internet. Het blijkt ook uit de cijfers dat mensen blijven hangen, de ‘stickyness’. Deze brandsite was de logische volgende stap in het innovatieve verhaal van het Anne Frank Huis naar het web sinds het ooit begon bij de cd-rom.

Communities & publishing

Winnaar: Werkspot (Freshheads). Dit project kent een accelererende groei. Ze hebben hun oog op de bal. Ze zien welke dingen ze moeten doen om het nog groter te moeten maken. Eigenlijk hebben ze een nieuwe community gevonden. De ondernemers die het product bouwen zijn erg flexibel. Werkspot speelt goed in op de tijdsgeest.

Intranet

Winnaar: Hutspot (Tam Tam). Practice what you preach. Dit gezegde is zeker van toepassing op Hutspot. Met hun intranetsite zijn ze erin geslaagd het nieuwe werken niet alleen te preken aan hun klanten, maar zelf ook te doen. Uitgangspunt was een einde te maken aan de verschillende versies van Office-documenten die een effectieve samenwerking en kennisdeling in de weg stonden. Dankzij een mashup van webapplicaties als Google Docs, Google Mail en Digitale Factuur hebben Hutspot-medewerkers met één login alles binnen handbereik wat nodig is om te werken.

Corporate site

Winnaar: MSL (Oktober). Belangrijke doelstelling van de website van MSL is om zo snel mogelijk de koppeling tussen klantbehoefte en bureaupropositie realiseren. Buitengewoon goed geslaagd door op de homepage het MSL-bankje te introduceren, waarop de doelgroep van de MSL-klanten plaatsneemt. Hierdoor is de aandacht van bezoekers getrokken en kan de MSL-boodschap goed worden overgebracht. Alle medewerkers van MSL met een eigen Twitter-account hebben een link naar deze account op hun online visiteaartjes staan. Alle medewerkers-tweets met #MSL worden net zoals de Twitter-berichten uit het internationale MSL-netwerk op de website gepresenteerd.

Recruitment

Winnaar: Manpower (Modern Media). Manpower Nederland toont lef om tegen het beleid van de Manpower Group in een eigen online propositie te bepalen. De online propositie van marketinginstrument naar winstgevende online vestiging blijkt zeer succesvol. Alle werkprocessen zijn volledig online geïntegreerd, waardoor de opvolging van online kandidaten 100 procent is. De focus op workflow en de koppeling met intelligence en fulfilment maakt deze case ijzersterk. Resultaten: toename van het aantal unieke bezoekers, het aantal sollicitanten per maand en de conversie.

Online Service

Winnaar: Independer (Mirabeau). Het is knap om een site die al zo lang meegaat toch nog dermate te kunnen verbeteren. Na de restyle is de omzet aanzienlijk gestegen. Het project is zeer gedegen uitgevoerd met onderzoek, prototyping, feedback loops en correcte definiëring van persona’s.

Leadgeneration

Winnaar: Actiecode (Flink).Het concept en de site zit vól slimmigheden. Een professionaliseringidee is schaalbaar en nternationaal uit te rollen. Succes door focus.

Ecommerce

Winnaar: V&D (Strawberries). Een uitstekende ecommerce site met een significante omzet. Een voorbeeld voor andere traditionele retailers, zeer gebruikersvriendelijk, doet alles goed. De jury mist alleen nog de sociale aspecten.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!