Nima: Interne organisatie grootste struikelblok bij online marketing

Nima: Interne organisatie grootste struikelblok bij online marketing

Meer dan de helft van de marketeers (53,5%) noemt de inrichting van de eigen organisatie een van de grootste uitdagingen als het gaat om online marketing. In het verlengde daarvan ervaren marketeers het management (28,5%) en de samenwerking met de ICT afdeling (25,9%) ook als grote struikelblokken. Daarnaast blijft het aantal marketeers met gebrek aan expertise opvallend hoog (62,1%). Het blijkt uit Het Online Marketing Onderzoek dat NIMA en De Vos & Jansen voor het tweede jaar op rij hebben uitgevoerd onder 340 marketeers om de inzet van online marketing in Nederland in kaart te brengen.

68% van de marketeers wil meer doen met social media

Social media behoort inmiddels, samen met websites (96,5%) en e-mail/nieuwsbrieven marketing (76,5%) tot de meest ingezette vormen van online marketing. Dat is een stijging van 14% ten opzichte van vorig jaar. Feit blijft dat ruim tweederde van de marketeers er meer aandacht aan zou willen besteden. Capaciteit, draagvlak binnen de organisatie en expertise vormen echter knelpunten. Andere aandachtspunten voor marketeers zijn search engine optimization (30,8%) en de inzet van e-mail/nieuwsbrieven marketing (29,1%).

Groeiende belangstelling mobile marketing

Ontwikkelingen die marketeers in de gaten houden liggen vooral op het gebied van mobile marketing; augmented reality, apps, location-based services. Dat wordt bevestigd door de uitkomst dat 60% van de marketeers zich reeds heeft verdiept in de concrete toepassingsmogelijkheden en ongeveer hetzelfde percentage aangeeft dat mobile marketing de toekomst heeft. Daarentegen zijn er nog weinig marketeers die deze vorm van online marketing inzetten; slechts 18,5%. Maar de verwachtingen zijn hoopvol, want 37,2% van de respondenten geeft aan dat ze mobile marketing graag meer willen gaan inzetten.

Over het onderzoek

Het onderzoek is in april 2011 uitgevoerd onder marketeers in Nederland. In totaal hebben 340 respondenten aan het onderzoek meegewerkt. Dit zijn voornamelijk ervaren marketeers uit het hoger- en middenmanagement.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 1 reacties op dit artikel

  • "Social media (...) Feit blijft dat ruim tweederde van de marketeers er meer aandacht aan zou willen besteden."

    De achterliggende gedachten is echter regelmatig dramatisch met "gewoon proberen" tot "anderen doen het ook" als meest voorkomende drogredenen. Met een gedegen doel en strategie zijn social media echter prima.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.