Boekrecensie: Basisboek marketingcommunicatie (De Berg)

,

Een lezenswaardig boek voor startende en doorgewinterde professionals, maar het richt zich primair op hbo-studenten communicatie, marketing en/of economie. De Berg behandelt in elf hoofdstukken marketingcommunicatie in de breedte en de diepte: wat is marketing en wat is communicatie; consumentengedrag; reclame; salespromotion; dm; pr; retail; eventmarketing; sponsoring; mediaplanning en - erg belangrijk - wat is budget? De ervaring leert dat aandacht voor mediaplanning in het onderwijs af en toe achterblijft vanwege het specialistische karakter, maar met dit boek kom je een eind. Budgetteren is in het onderwijs ook niet favoriet, want de gemiddelde communicatiestudent lijkt bang voor getallen.

Dat levert bachelors op die producties begroten op een paar honderd euro of minder en mediaposten van vergelijkbare omvang. Studenten zoeken zich een ongeluk naar wat een ‘rondje outdoor Amsterdam’ kost. Dit boek geeft in al dat soort kwesties onmiddellijk helderheid. Met 820 gram en het handzame formaat past het boek een stuk beter in de designer bag van de gemiddelde student (meest vrouw namelijk) dan het standaardwerk van Floor & Van Raaij, hoewel de tweedehandsmarkt daarvan natuurlijk weer beter aanbod levert, maar dat is een kwestie van tijd. In de aanschaf nog steeds prijzig, maar toch altijd nog een stuk voordeliger dan voorgenoemde. Zijn de literatuurlijsten al definitief, of kan er nog iets veranderen?

Esther de Berg
Countinho 2011
431 pagina’s
ISBN 9789046902349

Deze boekrecensie verscheen eerder in de printeditie van vakblad MarketingTribune.

0
0

Er zijn 4 reacties op dit artikel

• Ik ben derde jaars student commerciële economie aan de HES en volg sommige lessen van Esther de Berg. Haar vorige boek Handboek Internetstrategie is heel toegankelijk en helder geschreven, wat ik ook verwacht van dit boek. Als Basisboek Marketingcommunicatie niet in het lespakket wordt opgenomen overweeg ik om dit boek alsnog aan te schaffen;)

• ALs marketingprofessional kan ik dit boek aanbevelen!

• Het boek is, zoals Mijke Post al aangeeft, een verrijking voor de Marketingcommunicatie literatuur.

Maar... Wat ik mis in de recensie is de verwijzing naar de (eindelijk) zeer nuttige website. Daar ontbreekt het nogal vaak aan bij de Nederlandse literatuur. Esther de Berg heeft per hoofdstuk kennisvragen maar ook meerkeuzevragen beschikbaar gesteld. Dat is pas 'added value!' Kom op uitgevers: dit is de toekomst van het papieren boek. De Berg geeft het goede voorbeeld.

• Goed leesbaar boek, erg overzichtelijk. Zeer geschikt voor mensen (studenten) die alles graag duidelijk gestructureerd op een rijtje willen hebben.