RSS is stervende

RSS is stervende

RSS is dood. Dat is wat door sommigen al enige tijd wordt geroepen. En nu lijkt dat ook echt concreet te gebeuren. Volgens de New York Times willen we hapklare updates als het even kan in maximaal 140 karakters. Plat gezegd; bloggen ligt al op het kerkhof dus en als je het nieuws van afgelopen dag mag geloven ligt RSS er binnenkort naast mede dankzij Twitter en Facebook.

Voor de jonge garde, RSS staat voor Really Simple Syndication. RSS maakt het mogelijk nieuws in een RSS-reader naar je toe te laten komen en rap het nieuws te vergaren van je favoriete sites zonder meteen in je browser naar die site toe te moeten gaan. Afhankelijk van de originele site kun je het hele artikel lezen of alleen de eerste alinea’s. Bij het openen van je RSS-reader maakt deze razendsnel een rondje langs de sites die je via RSS volgt om vervolgens keurig je de updates van het nieuws te tonen.

Naast dit persoonlijk gebruik van RSS wordt het ook gebruikt om content op eenvoudige wijze te delen op andere blogs. In de rechterkolom op Marketingfacts zie je bijvoorbeeld de headlines van Frankwatching. Indien het team van Frank een nieuw artikel live zet wordt de clickable headline van dat nieuw artikel direct in onze rechterkolom getoond. Een proces dat éénmaal opgezet geheel automatisch gebeurd. RSS is de lijm die blogs verbindt en heeft er mede voor gezorgd dat nieuws zo rap werd gedeeld via de blogosphere. RSS was je persoonlijke filter voor met voor jou relevante content.

Door de opkomst van Twitter and the likes, is de aandacht voor RSS er steeds minder. Het nieuws komt nu middels collaborative filtering in onze Twitter feed. In september vorig jaar, toen Twitter haar nieuwe design onthulde, was de RSS button al niet meer zichtbaar op de homepage. Zoals Jesse Stay dit weekend constateerde is nu RSS helemaal verwijderd van Twitter. In de broncode is geen referentie meer naar RSS te vinden, neemt hij waar. Als ik bij mijzelf kijk zie ik enkel nog een referentie naar een RSS voor mijn favoriete tweets. In de help voor RSS staat: “...Because of this change, we no longer directly support RSS feeds on Twitter.”. Ook bij Facebook is de RSS momenteel ontoegankelijk. Hoewel bij Facebook de RSS al eerder verdween en vervolgens weer opdook bij re-designs, is het echter de vraag of dat deze keer ook zal gebeuren.

Het lijkt erop dat RSS het gaat verliezen van de API. Er wordt al enige tijd geroepen dat RSS dood is. Jesse Stay stelt zelf dat de RSS niet per definitie dood is, maar wel het concept van abonneren. Hoewel grote partijen gegevens kunnen uitlezen met de API is dat voor de gemiddelde eindgebruiker niet te doen.

Gebruikers die alsnog RSS willen gebruiken, zie onderstaande opweg:

“One can access RSS through the twitter API, if you read the documentation you are able to choose rss/atom for the feed options in some of the cases; for example: https://api.twitter.com/1/statuses/user_timeline.rss?screen_name=daveisanidiot
is my home timeline in rss format. So although they may have removed links from the pages there is still a method to get at it. (http://dev.twitter.com/doc)


Delen

0
0


Er zijn 25 reacties op dit artikel

  • En toch zie ik bij een aantal blogs na een nieuw artikel het aantal abonnees oplopen. Blijkbaar is er toch nog wel een groep die er actief gebruik van maakt.

    geplaatst op
  • I don't think subscribing to information feeds is dead. It just has to be a lot easier than they clumsy way its done now. I believe it will simply be folded in to the next generation interfaces like Flipboard. You pick a subject and then ask Flipboard to brief you on that subject. But for some subjects I still want the alert function from trusted sources, which I currently follow through RSS feeds.

    geplaatst op
  • Voor de wat meer niche blogs denk ik dat RSS op dit moment nog gewoon meetelt. Het aantal subscribers via RSS op Marketingfacts is stabiel, het verkeer via RSS doet er ook zeker toe. Hoe zit het met applicaties als Flipboard, werken deze op basis van RSS of een API?

    geplaatst op
  • Tsja, ik gebruik RSS steeds meer. Feedly is mijn 'krant', mobiel/tablet/web. Halen en brengen van info via platformen als Twitter en Facebook: push via gekoppelde RSS feeds. Maar goed: n=1.

    geplaatst op
  • Ik gebruik RSS-feeds om interessante content te vinden om te kunnen twitteren...

    geplaatst op
  • @Andre Scholten
    Dat je abonnees aantal oploopt wil niet perse zeggen dat men de feeds ook daadwerkelijk leest of gebruikt. Ik heb een jaar of 2 geleden een limiet op het max aantal keer (2) per minuut ophalen van onze rss feeds gezet omdat deze toendertijd zo'n 3 miljoen keer per dag werd opgehaald (alle sectie feeds bij elkaar opgeteld) terwijl het aantal doorkliks nauwelijks omhoog ging (zo rond de 10.000 toendertijd dag). Na filtering bleven er dagelijks zo'n 60-70.000 requests over.

    Ik heb geen statistieken qua aantal subscribers maar de percentuele veranderingen qua doorkliks is al volgt gegaan (even snel gekeken over de maand april):

    2007 -> 2008: +40%
    2008 -> 2009: -10%
    2009 -> 2010: +5%
    2010 -> 2011: +100%

    De grote toename van 2010 naar 2011 is opvallend maar de maanden januari, februari en maart tonen hetzelfde verloop dus blijkt dat in het afgelopen jaar men het juist veel meer gaan gebruiken.
    Dit zijn statistieken over het daadwerkelijk aantal (handmatig) aangeklikte links dus geen geautomatiseerde software indexers want die worden bij een te hoog verbruik ook geblokkeerd. En het gaat niet om een paar duizend kliks wat voor onbetrouwbare statistieken kan zorgen maar over honderd-duizenden kliks per maand (en evenredig aantal unieke gebruikers)

    geplaatst op
  • Ook blogs zouden al lang doodverklaard zijn omdat mensen tegenwoordig Twitteren en daar hun kennis halen. Maar waar linken de meest interessante tweets naar toe...blogs.

    geplaatst op
  • Blogs zonder RSS vind ik toch heel moeilijk te volgen, in mijn twitter tijdlijn vallen de meeste echt niet meer op, er word nou eenmaal veel te veel gezonden door een heleboel CMS'en. Feedly is voor mij dan ook dagelijkse kost.

    geplaatst op
  • RSS is een 'concurrent' van twitter en facebook. Daarom ligt het er uit. Niet omdat het stervende is. Ze hebben veel liever dat je naar hun site komt. Daar volgt. Daar terugkomt. Dat levert meer traffic op.

    Dus de 2 a 3 mensen die ik echt wil volgen, volg ik via RSS. En de duizenden mensen die ik 'officieel' volgens de statistieken volg, zijn leuk voor de statistieken ...

    En hoe ik op dit 'stervende' blog kwam? Via RSS.

    Vandaag op Lifehacking ook al een bericht dat e-mail dood is. Ja laten we de hele dag onze tijd verdoen met bellen en in de twitter tijdslijn ontdekken of er iets voor je tussen zat ...

    geplaatst op
  • Het kost bijna niets, het dient de mens, dus ik snap überhaupt niet waarom het dood zou moeten zijn.

    Het is tenslotte ook nooit hip geweest. Misschien de manier om er geld voor te vragen, dat dat dood gaat, maar daar is het meer het business model dan het medium dat ten einde is.

    Mijn grootste ergernis bestaat nog steeds uit mensen die het hebben over delen, en sharen en social etc en dan je vervolgens dwingen de klik te maken naar hun website, om de geliefde banner impressies in stand te houden. Dat maakt RSS wel dood.

    geplaatst op
  • Mijn mening gaat uit naar dat er niet meer mensen zijn die RSS gebruiken maar juist minder. De mensen van 'nu' gaan meer social media gebruiken en mensen die nu opgroeien zijn straks niets anders gewend dan social media. Zij zullen geen tot amper RSS gebruiken.
    Ik zie dit bij mijzelf en mijn vriendenkring, ik ben 21 en gebruik nooit RSS, hetzelfde geldt voor mijn vrienden. Social media gebruiken we allemaal, we volgen bedrijven, lezen nieuws en houden topics in de gaten met opgeslagen zoekopdrachten.
    Juist dat het gebruik zo enorm stijgt van RSS is denk ik door social media (@boudewijn). Zo geeft @remcojansen aan dat hij RSS gebruikt om te twitteren.
    Mensen die gewend zijn te werken met RSS zullen dit wellicht daarom allemaal meer gaan gebruiken?

    geplaatst op
  • Dit artikel bevestigd wat in mijn eigen onderzoek naar voren is gekomen. Ik doe onderzoek naar de social media kansen voor een bedrijf en daaruit blijkt dat slechts 6,92% van de respondenten (relaties van dat bedrijf) gebruikt maakt van RSS. Bijna stervende dus.

    geplaatst op
  • @Raymon Lokollo, Precies, dat kwam er bij mij ook uit. Ik doe ook onderzoek naar kansen voor bedrijven op het gebied van social media.
    Echter doe ik dit voor de hosting branche, vrij jonge branche, en dus jongere mensen dan oudere branches.
    Ik citeer even een stuk uit de link naar de new york time:
    'While the younger generation is losing interest in blogging, people approaching middle age and older are sticking with it. Among 34-to-45-year-olds who use the Internet, the percentage who blog increased six points, to 16 percent, in 2010 from two years earlier, the Pew survey found. Blogging by 46-to-55-year-olds increased five percentage points, to 11 percent, while blogging among 65-to-73-year-olds rose two percentage points, to 8 percent.'

    De ouderen gebruiken het dus meer en jongeren niet. Ook is bekend dat de groep ouderen het hardste stijgen op gebruik van social media. (bron:http://www.ikki.nl/groepen/Online_Marketing/928-groei_social_media_gebruik_babyboomers)

    Mogelijk houdt dit verband met elkaar en gebruiken zij RSS in combinatie met social media puur omdat zij RSS gewend zijn. ik ben er namelijk van overtuigd dat social media meer betekend en beter is dan RSS.

    geplaatst op
  • Ik ben best jong (23), maar blijkbaar dan nu al zo ouderwets dat ik Social Media (bijvoorbeeld een Twitter) en RSS niet direct te vergelijken vind?

    Hell no! dat ik mijn Twitter timeline op dezelfde manier ga scannen als mijn RSS reader, zijn twee compleet verschillende werelden voor mij. En ik gebruik(te) beiden toch vrij intensief.

    Ik zou eerder een verbetering qua proces bij RSS verwachten.

    geplaatst op
  • Wat @chapter42 zegt: het is niet hip genoeg.
    En het is te omslachtig, te geeky en te text-based. Maar het wordt nog door te veel mensen gebruikt om 'dood' te zijn.

    geplaatst op
  • Ik kwam hier via RSS :). Heb het in mijn Tweets heel vluchtig voorbij zien komen, maar als ik in mijn RSS-feeds duik, betekent dat dat ik even tijd heb om uitgebreid blogs te gaan lezen. Als ik Tweets lees, dan betekent dat dat ik even snel koppen wil snellen, zodat ik ongeveer weet wat er speelt. Als je je verzamelijk feeds een beetje netjes houdt (bij mij wordt alles na 3 dagen verwijderd, zo houd ik het vers) dan zou het toch wel ongeveer praktischer moeten zijn dan Twitter. Zeker als je Google Reader ofzo gebruikt, lekker snel toevoegen en delen van berichten etc. FeedDemon gooit ook hoge ogen bij mij trouwens.
    Maar ja, ben wel een beetje geeky ook.

    geplaatst op
  • @anneliesje, Wat betreft de tweets die jij voorbij ziet komen komt gelijk naar voren hoe belangrijk het is om te tweeten met een goede, kort en bondige, titel. Je moet mensen interesseren om het artikel te lezen. Dit doen veel mensen niet en dat is het hele moeilijke aan Microblogging.

    geplaatst op
  • Even een vraagje aan alle onderzoekers in de comments, hoeveel influencers vallen in die 6/7%? Of anders gezegd, mensen die er toe doen voor je blog / communicatie.

    geplaatst op
  • Ik denk dat veel mensen niet weten wat RSS is.
    Probeer het hier op kantoor ook wel eens uit te leggen of mensen die ik op straat spreek en de mensen kijken mij dan raar aan. Kan aan mijn verhaal liggen maar dat lijkt me sterk ;)

    Wij (online personen die content schrijven of heeeel veel lezen) weten wel wat het is en hoe makkelijk het is.
    Veel mensen gaan gaan gewoon via de telegraaf of andere kranten hun nieuws lezen of typen zelf af en toe marketingfacts.nl in hun zoekvenster.

    Door de komst van Ipad's e.d. en apps zoals Feedly worden mensen bekend gemaakt met RSS feeds.

    geplaatst op
  • @jaspervanweerd
    Mijn onderzoek is specifiek gericht op de huidige relatiekring van het bedrijf. Uit die groep mensen (ruim 3.625) gebruikt slechts een hele kleine groep RSS. Dus niet echt van toepassing om veel focus op te leggen bij ingang van de nieuwe website.

    geplaatst op
  • Als ik geen gebruik maak van de RSS van een bepaald bedrijf/blog ... zegt dat waarschijnlijk meer over de inhoud die ze in hun kanaal publiceren. Dus concludeert zo'n bedrijf dat RSS niet leeft. Je wilt natuurlijk alleenmaar content naar je toegeduwd waar je ook echt iets aan hebt.

    Ik zet mijn Google RSS verzameling om naar e-mail. Zo'n 200 berichten per dag in een aparte map. Heerlijk. Alles op 1 plek onder mijn e-mailaccount.

    geplaatst op
  • Sinds rss geïntegreerd is in Flipboard gebruik ik de feeds als nooit tevoren. Zo ben ik hier ook terecht gekomen. Vind het een relaxte manier om door de artikelen te bladeren en inderdaad vaak basis voor tweets en mails (ja,ja dat doe ik ook nog steeds)

    geplaatst op
  • Sinds kort hebben wij ook een RSS feed geïmplementeerd in de portal van http://www.internetmonitoring.nl. Dit is op verzoek gedaan van onze klanten. Ook voor hun blijkt het reuze handig te zijn om snel de verzamelde artikelen te ontvangen in een hun inbox. Aan de hand van de zoekprofielen van onze klanten verzamelen wij de online berichtgeving van de verschillende websitse en vervolgens is het mogelijk om deze te uploaden via de RSS feed.

    geplaatst op
  • RSS is voor mij de manier om gestructureerd informatie tot me te nemen en om vooral met een prettigere reader wat nieuws achterstand weg te werken of op specifieke onderwerpen mee te lezen. Twitter is voor mij meer hapsnap nieuws en daar mis ik ook regelmatig zaken door de grote hoeveelheid content. Daarnaast is RSS ook vooral onderweg op een mobiel apparaat prettig omdat je met de inleiding erbij beter kunt bepalen of je wil doorklikken om meer te lezen.

    geplaatst op
  • Een hoop geklets hier. Ik gebruik rss voortdurend en het is nu 2017. Jammer is, dat sommige partijen proberen rss onmogelijk te maken vanwege de nijd over concurrentie.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.