Natuurmonumenten “viral”: Persconferentie Veluwezoom

Natuurmonumenten “viral”: Persconferentie Veluwezoom

Hallo. We willen een viral. Doe maar wat, iets met dieren ofzo. Zou dat de briefing geweest zijn aan het bureau REDRUM dat onderstaande viral van Natuurmonumenten heeft gemaakt? Ik kreeg hem woensdag door via de Facebook lijst van SocialeMediaNL waar het filmpje werd aangeprezen door het bureau zelf als “gewaagd”. Zelf vond ik de insteek wel aardig, en de animatie + het idee ook wel leuk gedaan. Toen ik op Twitter vroeg wat men er van vond, waren de reacties nogal negatief. Misschien heb ik veel augurkjes in mijn volgbataljon, misschien is het gewoon niet zo heel goed gemaakt.

In een toelichting schrijft Carlijn Emmen van REDRUM op de Facebookpagina van SocialeMediaNL (openbare groep) dat deze “persconferentie” een aftrap is naar meer afleveringen die nog moeten volgen:

“Natuurmonumenten is nogal behoudend en dit is een vernieuwende manier van informatieverstrekking want de stemmen zijn afkomstig van straatinterviews. Wat vindt de Nederlandse bevolking nu eigenlijk van bepaalde vraagstukken? Natuurmonumenten stelt zich hiermee kwetsbaar op, maar door de dieren te laten vertellen kunnen er serieuze onderwerpen worden besproken op een humoristische wijze.”

Het uiteindelijke doel van de ‘persconferentie’ is om mensen te verleiden naar de website van Natuurmonumenten te gaan, om informatie over het honderdjarig bestaan van het Nationaal Park Veluwezoom tot zich te nemen. Althans, dat is de eind url in het filmpje, dus dat zal de uiteindelijke bedoeling wel zijn.

Ook Gert Jan Bos, collegablogger hier op Marketingfacts en drijvende kracht achter @besocialonline was kritisch op Facebook: “Complimenten, maar met IceAge en Madagascar in mijn hoofd zat ik tijdens dit filmpje te wachten op een leuk einde, clue, boodschap…die mis ik. Ik wacht geduldig op de nieuwe YouTube filmpjes voor verder commentaar.”

En dat moeten we dus doen. Want volgens Emmen komt er nog veel meer moois aan: “Wij hebben genoeg grappen in petto.” Ben heel benieuwd, hou het kanaal van natuurmonumenten op YouTube in de gaten. Ben ook benieuwd of jullie de uitvoering net zo “mager”, “te verschrikkelijk” en “voornamelijk verwarrend” vinden als sommigen op Twitter.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 9 reacties op dit artikel

  • Wat mij betreft stoppen we (en vooral 'de media', jij en ik ook, met een video een viral noemen, totdat die heeft bewezen dat het een viral is... Het is niet aan ons, niet ana de klant, niet aan het bureau om te bepalen of een video een viral is...

    geplaatst op
  • @ Robert: Nee. Het is juist, precies om de reden die jij aangeeft, hier bewust gebruikt en tussen aanhalingstekens gezet. Zie ook de eerste zin.

    geplaatst op
  • Ben benieuwd naar de rest!

    geplaatst op
  • @Matthijs Dan zijn wij het eens, moet ik beter lezen, en zou de rets van de wereld er goed aan doen deze stelregel ook in acht te nemen...

    geplaatst op
  • Cool geanimeerd

    geplaatst op
  • ik vind het wel weer eens goed dat we niet altijd zielige beesten zien bij natuurmonumenten. En de insteek met straatinterviews...goed idee...maar het mag wel wat gewaagder, soms wat brave antwoorden....

    wanneer komen die andere...?

    geplaatst op
  • Welke Remco Janssen reageert hier? Remcojanssen.nl? Dat ben ik niet namelijk... remcojanssen.com ;-)

    To the point: ik vind de filmpjes niet grappig. Bureaus die alles wat ze uitpeopen waar ze zelf om kunnen lachen een viral noemen moeten zichzelf maar snel opheffen.

    geplaatst op
  • Geplaatst op 3 mei en vandaag is het 11 mei. Resultaat tot nu toe 660 keer bekeken, daar moet dus nog aan gewerkt worden wil dit een "viral" worden.

    geplaatst op
  • Nummer twee is binnen (al eind april geupload). Benieuwd wat jullie ervan vinden.... Ik... euhm. Nou ja.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.