Webby Award voor Het Achterhuis Online

4 mei 2011, 04:45

De International Academy of Digital Arts and Sciences (Webby Awards) heeft gisteren bekendgemaakt dat Het Achterhuis Online een Award heeft gewonnen in de categorie Best Cultural Institutions. LBi Lost Boys en de Anne Frank Stichting hebben Het Achterhuis Online in nauwe samenwerking ontwikkeld. De BankGiro Loterij, het Anne Frank Fonds, het VSB Fonds, het Ministerie van VWS en de Mondriaan Stichting maakten het project financieel mogelijk. Het Achterhuis Online was genomineerd in de categorieën Best Cultural Institutions en Best Visual Design – Function. De winnaars worden op 13 juni geëerd tijdens een ceremonie in New York.

De Webby Awards worden jaarlijks internationaal toegekend aan de beste websites ter wereld. Uit bijna tienduizend inzendingen vanuit zestig landen en alle staten van de VS waren ongeveer 340 projecten genomineerd

Ita Amahorseija, programmamanager ICT Anne Frank Stichting:

“Het is geweldig dat Het Achterhuis Online de Webby Award heeft gewonnen. Dat we de prijs ‘Best Cultural Institutions’ juist krijgen op de dag dat het Anne Frank Huis als museum 51 jaar bestaat, maakt het allemaal extra bijzonder. Deze unieke jury prijs tezamen met de lange verblijfstijd van bezoekers laat zien dat we er met LBi Lost Boys in zijn geslaagd om de herinnering aan Anne Frank op een unieke manier levend te houden. Wij beschouwen dit als de kroon op ons online werk.”

Marcel Houtman, managing Director LBi Lost Boys:

“Het is geweldig dat door het winnen van deze prijs de zo belangrijke boodschap van Anne Frank, die juist nu zo relevant is, verder wordt verspreid over de wereld. Het is eer om dit project te hebben mogen uitvoeren en voor de Anne Frank Stichting te mogen werken. Grote dank aan alle medewerkers van de Anne Frank Stichting en de collega’s van LBi Lost Boys die zo hard, met passie en plezier aan dit project hebben gewerkt.”

Het Achterhuis Online

Het Achterhuis Online is de virtuele versie van het pand aan de Prinsengracht 263, waar Anne Frank meer dan twee jaar ondergedoken zat en waar ze haar wereldberoemd geworden dagboek schreef. Hoewel Annes verhaal wereldwijd bekend is, voegt het virtuele onderduikpand een nieuwe dimensie toe. Voor het eerst kun je echt binnenstappen in de leefwereld van Anne en ondervinden hoe angstig en beklemmend het dagelijks leven in het achterhuis moet zijn geweest. Sinds de lancering hebben ruim 800.000 mensen de website bezocht. Bezoekers blijven gemiddeld 17 minuten op de site.

Official Honorees

Om de hoge kwaliteit van de inzendingen van dit jaar te eren, heeft de Academy bijzondere inzendingen de titel Official Honoree gegeven. Deze status is verleend aan de top 10% van de inzendingen die buitengewone kwaliteit vertonen. Naast de twee nominaties is Het Achterhuis Online Official Honoree in de categorie Best Visual Design – Aesthetic. Daarnaast is de Anne Frank Facebook Quotes Application Official Honoree in de categorie Rich Media: Non-Profit/Educational. Via de Quotes Application hebben de Anne Frank Stichting en LBi Lost Boys de kracht van Facebook, de grootste social media site ter wereld, gebruikt om het publiek te attenderen op Het Achterhuis Online en het verhaal van Anne Frank verder te verspreiden.

Meer prijzen

Andere Nederlandse internetbureau’s naast Lost Boys die prijzen in de wacht sleepten waren Kong, Boondoggle en Muse Amsterdam. Muse Amsterdam won een Webby in de categorie Best integrated mediaplan. Boondoggle werd bekroond in de categorie Online Campaigns. Kong won de Award in de rubriek Rich media: non-profit/educational.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!