Online Travel Trends 2011?

Online Travel Trends 2011?

*Door collega Edwin Hof

Elk jaar vinden er meerdere congressen plaats op het gebied van online travel en vaak duiken er aan het begin van het jaar allerlei ‘top’ lijstjes op. Ik vraag me af waar online marketeers in de travel branche zich op dit moment mee bezig houden, of zouden moeten houden, zo in de vijfde maand van het jaar. Laten we een eerste balans opmaken. Op 10 en 11 mei ben ik namens Traffic4u aanwezig op het Eye for Travel Summit in Londen. Ik zal daar onderstaande top 4 toetsen en eventueel aanpassen. Graag ontvang ik jullie feedback op deze eerste lijst.

Online Travel trend #1 – Social Travel

Social Media is natuurlijk niet meer weg te denken in je online marketing strategie. Het is het buzz woord dat je op elk congres hoort en waar iedereen het over heeft. Met de groei van bv Twitter en Facebook kan iedereen aan iedereen vertellen wat hij/zij gaat doen, met wie, wanneer en of het leuk was of juist heel erg tegen viel. Meningen worden gevormd en ideeën geboren. Vooral in de travel sector zijn er veel initiatieven op dit gebied. Een belangrijk voorbeeld hiervan is uiteraard Twitter, maar ook Tripit, Dopplr en Seat Guru. De grote vraag blijft wat mij betreft hoeveel focus je dit moet geven als online marketeer? Hoeveel extra boekingen levert een social strategie op? Of zijn deze kanalen alleen geschikt voor webcare? Welke KPI’s moet ik hieraan hangen? We weten natuurlijk dat het een positief neveneffect heeft op je SEO posities. Maar welke andere effecten kunnen we verwachten? Hier wordt al door meerdere blogs onderzoek naar gedaan, bekijk bijvoorbeeld deze video van SEOmoz over Correlation Data for SEO and Socal Media.

Online Travel trend #2 – Location based

In het verlengde van Social Travel moet natuurlijk location based marketing genoemd worden. Voorbeelden hier van zijn, naast de bekende Foursquare en Facebook places, het net gelanceerde Triplog van Cheqqer. Moet je als online marketeer deze ontwikkeling volgen en meedoen en/of zelf iets ontwikkelen zoals Cheqqer heeft gedaan? De groei in het gebruik van dit soort netwerken is enorm. Twitter groeide in 3 jaar, 2 maanden en 1 dag van zijn eerste tweet naar de biljoenste tweet. Op dit moment duurt het 1 week om een biljoen tweets te verzenden. Uiteraard wordt dit versneld door de toename van het gebruik van mobiele apparaten zoals de iPhone en iPad. Volgens Gartner research zal mobiel de PC overnemen in 2013 als meest gebruikte toestel voor internettoegang. Het mobiele web groeit momenteel al 8 keer sneller dan de eerste golf van PC internet adoptie.

Online Travel trend #3 – Google

Google kunnen we niet vergeten in deze top 3. Google blijft voor elke (travel) marketeer een belangrijk kanaal voor bezoek en sales. Niet alleen vanuit SEO en SEA oogpunt is en blijft Google belangrijk. De nieuwe initiatieven op het gebied van Google Shopping en Google Affiliate Marketing bieden wederom veel kansen voor travel marketeers. In de Verenigde Staten geeft Google al veel focus op deze nieuwe kanalen. Met de strategie van Google die gebaseerd is op drie pijlers (vereenvoudiging, prestatie en transparantie) zal Google naar alle waarschijnlijkheid affiliate marketing naar een hoger niveau tillen. Door transparantie wordt het eenvoudiger om deals te sluiten met specifieke (top)affiliates. En de combinatie van transparantie en het aanleveren van optimalisatietools, maakt het mogelijk om meer uit affiliate marketing te halen.

Online Travel trend #4 – De kunst van het verleiden

Emotie en de kunst van het verleiden is vooral binnen online travel een belangrijk onderdeel voor succes. Mooie foto’s die inspireren, content die bezoekers aanspreekt en verleidt, toegepaste persuasion technieken op landingpages en in het boekingsproces. Denk hierbij aan het zorgen voor een mate van urgentie door schaarste (nog enkele hotelkamers beschikbaar) en laten zien dat het gaat om een populaire bestemming, waar zich op datzelfde moment meerdere bezoekers op oriënteren. Of zelfs een bestemming die diezelfde dag al is geboekt door een bezoeker. Kortom het aanspreken van het (onder)bewustzijn van je bezoeker. Aspecten van online marketing waar elke online marketeer anno 2011 mee bezig moet zijn. Maar ook het op een slimme (niet traditionele) manier inzetten van display om mensen te verleiden in hun oriëntatieproces is een must do voor online travel marketing. Uitgangspunten hierbij zouden moeten zijn het bereiken van de juiste personen op het juiste moment in de meest geschikte periode met een relevante uiting tegen minimale kosten, waarbij je meet en aanstuurt op gewenst resultaat.

Uiteraard had ik deze lijst nog veel langer kunnen maken. Ik ben echter benieuwd naar jullie aanvullingen. Deze zal ik zoals genoemd volgende week gaan toetsen in Londen. Vervolgens zal ik een complete lijst publiceren.

 


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 9 reacties op dit artikel

  • Edwin, storytelling is een online trend die zich ook voordoet in de trave/tourism industrie.

    Wat ik soms jammer vind aan deze travel congressen is dat er met name een focus ligt op OTA's en grotere organisaties binnen de travel industrie. De tourism industrie bestaat uit zoveel kleine en belangrijke bedrijven. Het zou interessant zijn om te horen hoe zij online marketing inzetten als marketing tool.

    Gr. Isabel

    geplaatst op
  • Hoi Edwin,
    Wat mij betreft klopt deze eerste opzet van het lijstje. Dit is denk ik 'waar online marketeers in de travel branche zich op dit moment mee bezig houden'. Ik denk dat we allemaal vooral geinteresseerd zijn in het stuk 'waar online marketeers in de travel branch zich mee bezig zouden moeten houden'. Dus waar zit de consument, de gast, de reiziger, de vakantieganger, op te wachten. Ik ben benieuwd!
    Groet, Sjoukje

    geplaatst op
  • #3 en #4 zou ik geen trends willen noemen. Dit zijn punten die al jaren belangrijk zijn en waarschijnlijk ook zullen blijven.

    Daarnaast is Google Shopping voorlopig niet aan de orde voor de meeste travel bedrijven, aangezien er geen producten getoond worden met variabele prijzen.

    Ik verwacht voor 2011 verder een grotere focus op o.a. mobile/apps, video en content (vanwege de Panda update).

    Ik ben benieuwd naar je complete lijst nav de Summit in Londen!

    geplaatst op
  • Ik zit natuurlijk voor de verkeerde kerk te spreken – marketeers – maar ik zit nu toch jaren online en boek al mijn reizen online. Ik heb de afgelopen jaren geen vernieuwingen gezien in de branche. Een vliegticket kopen blijft toch een enorme bron van irritatie zonder flexibiliteit. Probeer bijvoorbeeld maar eens een kaartje op prijs te kopen voor een bepaalde datum. Ik wil die 2 weken een reis zoeken tussen de 700 en 800 euro. En ik wil geen zoekresultaten voor kaartjes van 3000 euro (zie je geregeld). De technische formulieren – prik een datum – zijn iets beter geworden, maar ik zie weinig onderscheidend vermogen tussen de grote websites. Een website als Expedia.com bezoek ik dus nooit, terwijl ze wel de grootste zijn (en dat snap ik dan ook niet). Een stuk transparantie zou ook prettig zijn. Er zijn letterlijk 100 vliegticketdiscounter.nl websites, die allemaal hetzelfde vekopen… Kom eens met iets fris. Ik kan uit mijn hoofd geen enkele nieuwe website bedenken in de afgelopen 3 jaar. Zit je dan met al je marketing en misluktte Google SEO… Een zoekopdracht als "goedkope ticket naar portugal" levert toch een berg zooi op in Google… Succes jongens!

    geplaatst op
  • @ Isabel:

    We zijn voor 1 van onze klanten 200 kleinere travel agencies in landen als Vietnam, Zuid-Afrika en Peru aan het begeleiden met hun online marketing. Belangrijkste trends & vragen bij kleinere spelers die wij waarnemen zijn:
    1) Hoe kan ik Tripadvisor integreren in mijn online strategie? Welke Tripadvisor widgets werken conversie-verhogend op mijn website?
    2) Hoe krijg ik meer Facebook fans?
    3) Hoe verhoog ik mijn online boekingen via Social Media
    4) Aloude SEO/AdWprds vraagstuk blijft actueel. Bij analyse van de sites van deze travel agencies blijkt dit de belangrijkste conversie driver.

    geplaatst op
  • In 2007 heb ik voor het eerst (en het laatst) deelgenomen aan het Eye For Travel congres op dezelfde locatie. Destijds gingen de sessies vooral over de onderwerpen affiliate marketing, vertical & meta search engines, usability, user generated content, digital branding en merktrouw creeren via digitale mediamix.

    Dit jaar ga ik ook naar Londen. Het programma lijkt tijdens de komende editie echter vooral gefocust op Social Media en Mobile. Twee belangrijke aandachtsgebieden!
    Qua online marketing media vind ik de internationale opkomst van bepaalde typen websites (websites die reizen bieden via groepskorting, veilingen, kortinsgcodes of dag-acties) in het programma onderbelicht met slechts 1 sessie tijdens de tweede dag: Group Buying is Taking Hold but Does it Work for Travel?

    Daarnaast mis ik in de programmering onderdelen waarbij voorbeelden behandeld worden over de inrichting van Conversion Rate Optimization (CRO) als proces, met middelen als A/B Testing, feedback analytics, remote usability testing en persuasive design. Al hoop ik wel wat voorbeelden (zoals Edwin in 1 van zijn trends voorspelt) te zien van bedrijven die de overtuigingsprincipces van Cialdini en BJ Fogg hebben toegepast.

    Er zullen ongetwijfeld weer bruikbare best practices en inspirerende ideeën voorbij razen in twee dagen!

    geplaatst op
  • @Willem

    Wellicht interessant voor jou om te lezen. Onze onderzoeksafdeling heeft een inventarisatie gemaakt van het gebruik van nieuwe media binnen de gastvrijheidsbranche. Deze inventarisatie is vanuit twee invalshoeken uitgevoerd: Aanbodkant versus vraagkant: hoe zetten toeristische aanbieders sociale media in en hoe gebruikt ‘de toerist’ het en binnenlandse gasten versus inkomende gasten.

    Voor deze inventarisatie is gebruikgemaakt van bestaande bronnen en is een aantal onderzoeken uitgevoerd.
    Download het rapport hier: http://www.nbtc.nl/corporate/nl/innovatielab/rapport-innovatielab/

    Thanks voor jou input!

    geplaatst op
  • Op http://www.socialmediamkb.nl kan je een strategisch plan/leidraad voor social media verkrijgen gericht op het MKB. Wellicht een aanrader!

    geplaatst op
  • Andre, is er eigenlijk ooit een verslag gekomen van dit congres?

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.