Van Heukelom weg bij Sanoma Media

19 april 2011, 11:26

Joris van Heukelom (@jorisheuk) stopt met het managen van het digitale portfolio van Sanoma Media. Van Heukelom heeft het 3,5 jaar gedaan, de overgang van Ilse Media naar Sanoma Digital begeleid, recent de naamsverandering van Digital naar Media doorgevoerd en het één en ander bij de organisatie geherorganiseerd. Per 1 juli begint Van Heukelom als partner bij MakerStreet. Hij gaat, na een lange, lange carrière in de media, ondernemen. Ook gaat Van Heukelom samen met mede-initiatiefnemer Jim Stolze (@jimstolze) beginnen aan een boiler room voor goede ideeën (voor het goede doel): het Founder Institute. Van Heukelom over zijn stap naar MakerStreet:

“Anno 2011 is de creatie van mediaproducten niet slechts voorbehouden aan de ‘happy few’. Steeds meer merken en mensen leggen een rechtstreekse relatie met hun publiek via eigen media of mediagerelateerde toepassingen. De drempels van productie en distributie zijn tegenwoordig zeer laag hetgeen steeds meer kansen biedt. Toch zie ik veel beloftevolle initiatieven en ideeën stranden in onnodige complexiteit, met de bijbehorende desinvesteringen en onbenutte business opportunities als gevolg. Dat is zonde. Gewoon beginnen, maken en vervolgens blijvend verbeteren is daarom de essentie van MakerStreet. Hierbij worden steeds de beste mensen ingezet om opdrachten tot een bevredigend einde te brengen.”

MakerStreet is een initiatief van ervaren internetondernemers die de markt al jaren bedienen vanuit meerdere bedrijven (Resoluut, UNITiD & TechTribe). Samen met deze bedrijven, die elk reeds hun eigen klantportfolio bedienen, richt MakerStreet zich op Customized Digital Media.

Michiel Buitelaar, COO Digital Sanoma Media:

“Van Heukelom heeft een belangrijke rol gespeeld in het groter en professioneler maken van Sanoma’s digitale netwerk. Hij heeft commercie en content weten samen te voegen. Zowel zakelijk als persoonlijk vind ik het jammer dat Van Heukelom vertrekt. Ik begrijp echter zijn drijfveren goed en waardeer dat hij zijn pioniersgeest de ruimte geeft. Ook ben ik blij dat we al aan het concretiseren zijn hoe we verder gaan samenwerken.”

Founder Institute

De andere activiteit waar Van Heukelom samen met Stolze zijn tanden in gaat zetten is het Founder Insititute. Uit het persbericht:

“Na een grondige selectieprocedure gaan ruim twintig ondernemers, uitvinders of andere creatieve geesten deelnemen aan een 13 weken durend programma dat het best kan worden omschreven als een snelkookpan voor persoonlijke ontwikkeling, business development, presentatietechnieken en leiderschap. Deze competenties helpen mensen met scherpe innovatieve ideeën een sterk gevoel voor business te ontwikkelen om zo met de hulp van het Founder Institute tot een succesvolle startup te komen. Na deze periode van 13 weken worden de potentiële startups gekoppeld aan investeerders en andere geïnteresseerden in hun nieuw gevormde bedrijf.”

Belangrijk fundament aan het Founder Institute is het mentorprogramma waarbij ervaren Nederlandse en internationale ondernemers en CEO’s zoals Phil Libin (Evernote), Aaron Patzer (Mint.com), Ton aan de Stegge (ex-Telfort) en Oscar Kneppers (ex-Bright) worden gekoppeld aan de nieuwe ondernemers. Dit om hen wegwijs te maken in wereld van boardrooms, investeerders en media. Jim Stolze:

“Dankzij de Founder Institute krijgt Nederland eindelijk een brug met Silicon Valley. Ik kan niet wachten om de nieuwe Layar en de nieuwe TomTom te helpen aan meer aandacht, funding en kritische feedback.”

Joris van Heukelom:

“Nederland heeft geen enkel excuus om binnen Europa maar zelfs ook op wereldschaal niet voorop te lopen. De infrastructuur is prachtig, de wetenschap vooralsnog van een bovengemiddeld niveau en de mensen extravert en outspoken. Jim en ik zijn misschien idealistisch maar we gaan er alles aan doen om ideeënrijke mensen echt een kans te geven.”

Het programma gaat op 11 oktober van start en geïnteresseerden kunnen zich tot 6 september inschrijven via www.founderinstitute.com. In juni organiseert Founder Institute Amsterdam een eerste sessie die deelnemers en mentoren bij elkaar brengt.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Slaafje

    Ha, ha, als Joris van Heukelom gaat ondernemen kan iedereen ondernemer worden.

    Dus het signaal dat hij hiermee afgeeft is wel positief.

    Ik kijk uit naar het nieuwe persbericht dat over een jaar verschijnt als hij weer in loondienst zal treden.

    Heukelom is een aardige man, past in vele bedrijven maar een ondernemer is hij zeker niet.

    Daar is hij domweg niet slim genoeg voor. Dat zullen velen die hem kennen beamen.

    Maar we zullen zien, ik wens hem veel succes en vooral wijsheid toe 😉


    8 mei 2011 om 23:24
    Bianca

    Lijkt me geen handige aktie van van Heukelom. Hij is geen ondernemer.

    Joris, je zat op een prachtige baan, doe dit jezelf niet aan. Ondernemen is niet iets wat in jou bloed zit. Maar een bestaan bedrijf leiden absoluut. Doe waar je goed in bent Joris.


    13 mei 2011 om 13:18

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!