Heeft Facebook dit nodig?

15 april 2011, 06:31

Facebook adverteert momenteel op merknamen van concurrenten met een Google Adwords campagne, tenminste, daar lijkt het sterk op. Wie zoekt op “Hyves adverteren”, “Netlog adverteren” of “MySpace adverteren” krijgt op de eerste positie in de betaalde resultaten een Adwords campagne naar de url Facebook.com/ads voor zijn neus. “Wij hebben het veel te druk met onszelf. Er zijn zoveel social netwerken over de wereld. Wij gaan uit van eigen kracht.” Dat zei Arno Lubrun, die Facebook Benelux leidt sinds enkele maanden, eind maart tegen de NOS (kop artikel: “Facebook vindt Hyves geen concurrent”).

Hyves

Netlog

MySpace

Het heeft er alle schijn van dat deze Adwords campagne is opgezet door Facebook (de controlevraag staat uit bij pr-bureau Facebook NL sinds gistermiddag) om adverteerders ervan te overtuigen bij Facebook in plaats van MySpace, Hyves of Netlog hun budgetten neer te leggen. Het mág, natuurlijk en met gezonde competitie is echt helemáál niets mis. Maar dan moet je niet gaan zeggen in een vraaggesprek met belangrijke Nederlandse media dat je je concurrenten niet als concurrenten ziet, als je net een Nederlandse vestiging van het snelst groeiende social network ter wereld hebt geopend…

Zelf ben ik geen Adwords expert, maar heb kort wat informatie ingewonnen (corrigeer waar foutief). Het kán zijn, dat het hier om een zogeheten broad match gaat, op de keywords “online adverteren”. Maar daar lijkt het in eerste instantie niet op, omdat de advertentie van Facebook consequent bovenaan verschijnt als je ‘adverteren op hyves’ of ‘hyves adverteren’ intypt. De advertentie verschijnt niet bij bijvoorbeeld het de keywords ‘hyves advertenties’. Daarnaast verschijnt geen van de andere adverteerders die wel op ‘online adverteren’ te zien bij het keyword ‘hyves adverteren’. Deze adverteerders zouden dan ook broad gematcht moeten worden aan deze termen….

Heeft Facebook dit nodig? Ik weet het niet, in ieder geval niet voor Netlog en MySpace, zegt mijn gevoel. Verder is het natuurlijk maar de vraag waar ik of Wouter Glaser van Hyves zich verder druk over maakt. De gemiddelde Amerikaan haalt waarschijnlijk zijn schouders op. Directe aanvallen op concurrentie zijn in the land of the fee doodnormaal. Ga maar eens werken voor je geld en laat maar eens zien dat je de beste bent. Dat zou zomaar de overweging kunnen zijn… Wat denken/vinden jullie?

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

12 Reacties

    Annelies Verhelst

    Op zijn minst lichtelijk curieus natuurlijk, maar inderdaad, boeiend? Neuh. Het is principieel gezien natuurlijk een beetje dubieus en hypocriet, als het waar blijkt te zijn, maar het gebeurt overal aan de lopende band. Een reden kan zijn dat Facebook Nederland ziet dat de advertentie-inkomsten in Nederland gewoon ernstig achterlopen, en denken dat het komt omdat we allemaal adverteren op netwerken die voor Nederland vrij belangrijk zijn (in ieder geval Hyves). Dat ze Netlog en Myspace meenemen kan komen omdat Netlog in België wel wat groter is of omdat ze geen flauw idee hebben hoe de Nederlandse markt in elkaar zit.


    15 april 2011 om 06:43
    Joris Stigters

    Ze adverteren op het zoekwoord “Adverteren”, niet op concurrenten.

    Als je kijkt naar de tagging van hun deeplink zie je dat ze phrase (of broad) gevonden worden op “Adverteren”.

    Dat concurrenten niet op “Hyves Adverteren” gevonden worden kan ook aan de concurrentie liggen, niet zozeer aan FaceBook. Wellicht hebben zij Hyves als negative al toegevoegd of adverteren zij juist op exact matches.


    15 april 2011 om 07:20
    Wim

    @Joris, ik heb geen verstand van adwords maar waarom komt Facebook dan niet naar voren bij googlen op “adverteren”?


    15 april 2011 om 07:29
    Chris

    Gaap. Relnichterij dit. Maar echt.


    15 april 2011 om 08:02
    Bas

    Wow, ze gaan ook Albert Heijn aanvallen.

    Zoek maar op: adverteren op ah.nl

    😉


    15 april 2011 om 08:35
    Bart

    Kunnen we heel spannend over doen, maar is gewoon heel slim. Kan de onomkeerbare opkomst van advertising op FB misschien nog iets versnellen.


    15 april 2011 om 08:53
    Gijs Heerkens

    Op elk willekeurig woord in combinatie met “adverteren” wordt de advertentie getoond. Dus ze hebben een broad match op “adverteren” ingesteld. Beetje dom, maar waarschijnlijk is het budget groot genoeg 😉


    15 april 2011 om 09:22
    mgvandenbroek

    Mhhhh. Vanmiddag reactie van pr-bureau facebook.Het gaat inderdaad om een broad match. Met die mogelijkheid is in bovenstaand artikel wél rekening gehouden, maar erg logisch leek het ons niet…. De aanleiding voor dit artikel is dus niet helemaal juist. Of helemaal niet juist.


    15 april 2011 om 12:33
    Taaf

    ff serieus, ik kan mn ogen werkelijk niet geloven. Sorry hoor, maar nog zo’n kontverhaal en mij zie je hier niet meer.


    16 april 2011 om 18:52
    Jeroen

    Jammer dat het geplaatste artikel niet eerst is gecontroleerd want dit is natuurlijk wel heel erg kort door de bocht. De titel had ook kunnen zijn Facebook gaat concurrentie aan met Google of Nike en nog vele anderen grote jongens.

    Ze hebben gewoon het keyword “adverteren” ingekocht voor een flinke duit! Niet meer en niet minder! Jammer dat Facebook voor de alles gelovende lezer door dit artikel nu wordt gezien als een echte boef met gemene streken om een nog grote marktaandeel te verwerven.

    @Taaf en ik volg ook!


    16 april 2011 om 20:45
    Richard Lamb

    Het is nu officieel: we zitten midden in de ‘Social Media War’ 😉 De gebruikte Broad Match is het equivalent van een Clusterbom…


    17 april 2011 om 04:06
    mgvandenbroek

    @ Taaf: Bedankt voor de waarschuwing. Zie ook mijn laatste comment.

    @ Jeroen: Idem voor @ Taaf. En, ja. En de geraadpleegde Adwords specialist (2e alinea na de screenshot) achtte de kans dat dit een broad match was “adverteren” op 1 procent omdat het duur is en bijna niet effectief kan zijn gezien de kosten. Er is dus wel enige check gedaan maar zoals gezegd; dat had beter gekund en het maakt de grond waarop het artikel is geschreven tamelijk zwak. Waarvan akte, dus.

    @ Richard Lamb: Dat mag je van mij verder uitleggen, vergelijkingen met clusterbommen roepen bij mij op voorhand een vervelende nasmaak op…


    17 april 2011 om 04:50

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!