• Usability & design
    wordt gesponsord door

Onderzoek: T-Mobile beste online aanbieder van prepaid

Onderzoek: T-Mobile beste online aanbieder van prepaid

Het veelbesproken T-Mobile werkte vorige maand aan het eigen imago door zich in te zetten voor het goede doel en haar klanten gratis naar Japan te laten bellen. Helaas ging het vervolgens alweer fout, met een heftige storing waarvoor geen algemene schadevergoeding werd gegeven. Het merk blijft echter overeind. Uit onderzoek van WUA! blijkt dat T-Mobile het best presteert wanneer veertig respondenten zich online oriënteren op een prepaid simkaart.

De 16 best presterende websites volgens de Web Performance Scan

Naamsbekendheid

T-Mobile.nl wordt door 45% van de respondenten bezocht. Vanwege de grote spontane naamsbekendheid van de aanbieder, komen de meeste bezoekers er door direct het webadres in te typen. De website maakt vervolgens grote indruk door op bijna alle onderzochte thema’s op de eerste plaats te eindigen. Op Web Imago en Vertrouwen worden met een 7,9 en een 8,0 de hoogste scores behaald. 15% van de respondenten wijst T-Mobile aan als favoriete aanbieder. Overzichtelijkheid van website en aanbod worden daarbij veelvuldig als motivatie gegeven.

Simyo en Vodafone

Respondenten die Simyo.nl bezoeken, doen dit juist vrijwel altijd via Google. 47,5% komt op de website terecht, al deze bezoekers besluiten om erop door te klikken. Simyo scoort vooral goed op de thema’s Eerste Indruk en Informatiewaarde. Ook Simyo wordt door 15% van de respondenten als favoriet aangewezen. Onder de genoemde redenen hiervoor bevinden zich de gratis klantenservice en het feit dat Simyo op het netwerk van KPN opereert.

Vodafone eindigt met een Web Performance Score van 6,1 op de derde plaats. De helft van de respondenten bezoekt de website tijdens de oriëntatie. Vodafone.nl krijgt vooral positieve waarderingen voor Informatiewaarde en Vertrouwen, met een 7,1 op beide thema’s.. 10% van de respondenten kiest voor een prepaid kaart van Vodafone.

Nieuwkomer

Het jonge hollandsnieuwe, opererend op het Vodafone netwerk, eindigt op de zevende plaats in het onderzoek. Het laat daarmee direct enkele grote namen achter zich. Op de thema’s Gebruiksvriendelijkheid en Informatiewaarde staat hollandsnieuwe.nl zelfs op de eerste plaats. Hoewel de online vindbaarheid met 22,5% nog te wensen overlaat, weet de nieuwkomer toch al 5% van de respondenten te overtuigen.

Onderzoeksopzet

WUA! nodigde veertig respondenten uit, tussen de 20 en 46 jaar oud en in het bezit van een prepaid kaart. Alle respondenten zijn ervaren met het online oriënteren op producten en diensten. WUA! gaf ze de opdracht op zoek te gaan naar een prepaid kaart voor hun mobiele telefoon. Verder waren ze vrij om persoonlijke criteria vast te stellen. Over de gevonden websites vulden ze uitgebreide vragenlijsten in. De respondenten kozen aan het eind van de twee uur durende oriëntatie een favoriete aanbieder. Daarna voerde een deel van de respondenten een groepsdiscussie voor aanvullend kwalitatief inzicht.

hollandsnieuwe.nl heeft volgens de respondenten de hoogste informatiewaarde

Conclusie

Hoewel T-Mobile een opvallend turbulente periode doormaakt, blijkt het vertrouwen in het merk nog altijd sterk te zijn. Respondenten besluiten uit zichzelf om de website te bezoeken en laten zich vervolgens vaak overtuigen door het productaanbod en de presentatie daarvan. Concurrenten als Simyo en Vodafone liggen echter niet ver achter; het valt te bezien welke gevolgen de ontwikkelingen rond T-Mobile op de lange termijn zullen hebben. Met de opkomst van nieuwkomers als hollandsnieuwe is het goed mogelijk dat de verdeling van de taart er bij de volgende meting significant anders uit zal zien.

Onderzoeksgegevens

Onderzoek:  maart 2011
Case:  ‘Ga op zoek naar een prepaid kaart voor uw mobiele telefoon.’
Aantal respondenten:  40
Selectiecriteria:  Nederlands Algemeen Publiek
Leeftijd:  tussen de 20 en 46 jaar oud
Verdeling geslacht:  57,5% vrouw, 42,5% man
Plaats onderzoek:  Amsterdam
Herkomst respondenten:  Amsterdam en omstreken
Opleiding:  MBO+
Ervaring:  oriënteren regelmatig op het internet
Duur DVD panel discussie:  2 keer 1 uur
Opdrachtgever:  onafhankelijk door WUA!
Pagina’s rapportage:  250+
Volgende meting:  september 2011


Delen

0
0


Er zijn 2 reacties op dit artikel

  • Het blijven waardevolle onderzoeken. Willekeurig geselecteerde mensen een opdracht geven zoals bovenstaande om daarna te analyseren waarmee ze thuis komen, zeer interessant. Helaas staat er immers niet hoe mensen tot hun keuze komen, gebruiken ze allen google of een andere zoekmachines of andere startpagina's om de zoektocht te starten, als je een simkaart kopen op het internet kunnen alle mensen al beïnvloed zijn door de keuze die ze in het verleden hebben gemaakt. waar bij het intoetsen van 1 dezelfde zoek opdracht in dezelfde zoekmachine verschillende resultaten kan opleveren. Maar we begrijpen heel goed dat je niet alles kunt uitsluiten. Daarbij is altijd nog de vraag hoe verhouden deze cijfers zich met de daadwerkelijke verkoop.

    geplaatst op
  • Kijk uit met simyo prepaid. 1 je staat altijd geregistreerd, 2 je kunt met prepaid van simyo in het Rood komen te staan, 3 internet loopt vaak uit de hand met bundel en vervolgens heb je een rekening van 100 euro rood. Je wordt namelijk niet gewaarschuwd van te voren als je in het rood komt te staan. Mijn ervaring met hun studenten service is erg negatief. Je kunt het in het rood komen te staan niet uischakelen. Hiermee pakken ze op smerige methode veel gelden van prepaid klanten die bewust gekozen hebbem om niet negatief te kunnen staan. Mijn cijfer voor Simyo is dan ook een 3 .


    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.