RTL koopt Buienradar, overnamebedrag onbekend

31 maart 2011, 05:03

RTL Nederland maakt vandaag, via een zojuist verstuurd persbericht, de overname van Buienradar bekend. Buienradar is in 2006 opgericht en gaat per 1 april aanstaande deel uitmaken van RTL Nederland. Hiermee is RTL digitaal de grootste aanbieder van weer, verkeer en nieuws. Daarnaast zorgt de overname ervoor dat RTL behoort tot de vijf grootste digitale spelers van Nederland. Arno Otto, Managing Director Digital Media van RTL Nederland, over de overname:

“Buienradar is een prachtig bedrijf dat een grote waarde vertegenwoordigt voor de digitale positie van RTL. Met deze overname gaat een langgekoesterde ambitie in vervulling. We maken autonoom al een grote groei door en met de overname groeit ons digitale bereik met maar liefst 50%. Naast onze toppositie in Radio en TV, zijn we nu een kwalitatief hoogwaardige topspeler in digital. […] Het weer is gespreksonderwerp nummer 1 voor Nederlanders. Met de overname van Buienradar zijn we de onbetwiste nummer 1 aanbieder van weer, verkeer en nieuws en spelen we als RTL heel scherp in op een belangrijke dagelijkse behoefte van ons publiek.”

Edwin Rijkaart van Buienradar:

“Dit jaar bestaan we precies vijf jaar. Een leuke en hectische periode. Buienradar in handen van RTL zorgt ervoor dat de site nog verder kan groeien. Met de verkoop kunnen wij onze volledig aandacht geven aan onze buitenlandse weersites als sat24.com en niederschlagsradar.de.”

Buienradar, zo meldt het persbericht, blijft als zelfstandig merk bestaan en de content blijft gratis. Gemiddeld heeft Buienradar 50 miljoen bezoeken per maand en 4,8 miljoen unieke bezoekers per maand. Op piekmomenten kan het aantal pageviews oplopen tot 30 miljoen per dag. In december 2010 was Buienradar zelfs de tweede site Nederland. Buienradar is van 2007 tot en met 2010 uitgeroepen tot site van het jaar. Er worden geen mededelingen gedaan over de overnamesom.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

6 Reacties

    vincente

    Gefeliciteerd @stefanrvc . Goed dat je nu exclusief het buitenland gaat doen. Leuk manier om per land de wereld te veroveren.


    31 maart 2011 om 05:32
    Bart van de Casteel

    1 april grap?


    31 maart 2011 om 06:07
    Stijn Kruijssen

    @ Bart: RTL is volgens mij beursgenoteerd, lijkt me niet dat ze zich aan zulke 1 april grappen zullen wagen. Toch?


    31 maart 2011 om 06:14
    mgvandenbroek

    1 april grap….. Is het daarvoor niet een te logische en inderdaad, beursnotering…? Ik heb het uitgezet bij RTL. Misschien dat de afdeling communicatie nu WEL antwoord geeft op vragen 😉


    31 maart 2011 om 06:19
    mgvandenbroek

    E-mail van RTL:

    “Hallo Matthijs, bij deze de garantie dat het geen grap is!”


    31 maart 2011 om 06:29
    Stefan

    Dure grap lijkt mij terwijl het maandelijks bereik hoog is (5 miljoen op buienradar) maar dit bereik je ook met RTL op tv dus zit je in dezelfde vijver te vissen, die mensen bereikte je ‘kort door de bocht’ toch al.


    31 maart 2011 om 10:31

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!