Transavia zoekt slogan! ontaardt in PR-nachtmerrie

Transavia zoekt slogan! ontaardt in PR-nachtmerrie

Wat begon als een leuke online actie is voor Transavia geëindigd in een PR nachtmerrie. Het idee van de actie was goed. Transavia organiseerde een contest om tot een nieuwe slogan te komen. Daarbij deden ze een beroep op crowdsourcing, via de website transaviazoektslogan.nl konden mensen de door hen bedachte slogan inzenden. Door een jury werden vervolgens de 10 beste slogans geselecteerd. Op 3 april wordt de winnaar bekend gemaakt, die een zeer gave prijs krijgt: een jaar lang onbeperkt vliegen voor 2 personen en de naam van de winnaar komt op een vliegtuig. De actie liep voortvarend, totdat na de bekendmaking van de top 10 het tij omsloeg.

Er was goed over de actie nagedacht. 1000 unieke slogans zouden worden afgedrukt op abri’s die door heel Nederland worden geplaatst, waarbij de bedenker met naam wordt benoemd. Vind je als bedenker de abri met jouw slogan en sta je er mee op de foto, dan maak je ook nog eens kans op een prijs. Op de site werden ingezonden slogans getoond en er kon via Facebook Like op worden gestemd. Via social media Twitter, Hyves, maar met name Facebook worden de deelnemers op de hoogte gehouden van de voortgang van het selectie proces. Tot zover klinkt de actie zeer goed. Het zorgde dan ook voor zeer veel reacties, maar liefst 110.000 mensen hebben aan de actie meegedaan!

Na de bekendmaking van de top 10 slogans sloeg de stemming echter om. Deelnemers waren verbaasd over de door de jury geselecteerde slogans. Waar ze creatieve slogans verwachtten terug te zien in de top 10 zagen ze vooral simpele, saaie en kinderachtige keuzes terug, aldus vele verbaasde en boze reacties op de Facebook pagina van de actie. De grote buzz rondom de actie sloeg om in grote onvrede, die massaal op de Facebook pagina werd geuit. Slogans als “Toedeledokie!” krijgen het flink te verduren, evenals “Love at first flight”, die al gebruikt zou zijn door SAS en Bangkok Airways. Inmiddels is het aantal vooral negatieve reacties op de Facebook pagina sinds de bekendmaking van de top 10 opgelopen tot meer dan 1300. Enkele reacties:

 

De actie is nog niet voorbij, er is dus nog een kans voor Transavia om het PR probleem te beperken. Tot nu toe is Transavia nog niet echt op het probleem ingegaan, door alleen te melden dat “jullie feedback is bij ons niet onopgemerkt gebleven. De slogans hebben veel bij jullie los gemaakt”. Enkele deelnemers hebben voorgesteld om de deelnemers uit te nodigen voor een kop koffie om de situatie door te praten. Transavia heeft er nog niet op gereageerd.

Wat zou jij Transavia adviseren om het tij te keren in deze spiraal van negatieve PR?

Tip door Bram K.


Delen

0
0


Er zijn 55 reacties op dit artikel

  • Interessante case en ik denk dat hierbij een dieper liggend probleem zichtbaar wordt. Namelijk dat heel veel marketeers vooral heel veilig denken, terwijl de wereld om hen heen, zeker dat deel dat zich durft uit te laten in social media, die middelmatigheid beu is. Om Seth Godin maar aan te halen: be remarkable.

    Je ziet het in de meeste campagnes, veilig, lekker voor de gemiddelde mens, niet te extreem, vooral niemand willen afvallen. Terwijl hij die alles voor iedereen wil zijn, uiteindelijk niets voor niemand is. Het blijft een relatief eenvoudig principe, als je niet sociaal bent, zijn social media heel vervelend. In dit geval is daar iets bij gekomen denk ik: als je niet bijzonder bent, heb je er ook verdomd weinig te zoeken.

    geplaatst op
  • laat het publiek een eerlijke keuze maken maar communiceer duidelijk waaraan de slogan moet voldoen bv. kort en krachtig, aansluiten aan het bedrijf ed
    .

    geplaatst op
  • Ik vraag mij vooral af waar uberhaubt de behoefte aan een jury in een dergelijke campagne vandaan komt. Angst voor ongepaste slogans? Dan is het zaak om (zoals corry dat ook omschrijft) het speelveld duidelijk(er) te formuleren. Overigens vind ik het qua opbouw verder een prima campagne.

    In het kader van 'redden wat er te redden valt' - in elk geval deelnemen aan de dialoog. Juist nu. Mea Culpa.
    En anders? Dan hebben de ontevreden deelnemers aan deze actie nog 1 boodschap voor Transavia: "Toedeledokie, kom we gaan!"

    geplaatst op
  • Dat er 110.000 mensen aan mee hebben gedaan is niet juist. Er werd de mogelijkheid gegeven om meerdere keren slogans in te dienen. Wel bij de feiten blijven!

    geplaatst op
  • De tip van Jeroen is ook de mijne: de dialoog blijven aangaan!
    De schadelijke werking begon eigenlijk na de belofte dat er in het hele land posters zouden verschijnen met de slogans.
    Met 100.000 slogans een hele opgave....dat was niet voorzien; maar wel door reclamemensen op te vangen...zou je zeggen.
    Uiteindelijk zouden er 1000 posters worden gebruikt...er zijn er rond de 400 gevonden.... 600 verdwenen?? Toen bleek ook dat in slechts 5 steden de posters werden gezien. Gelogen werd er, daar er gemeld is dat ze ook in b.v. Almere, Nijmegen, Groningen en Maastricht zouden komen. En liegen is iets dat kan en moet een bedrijf NOOIT doen. Het vertrouwen ebde in no-time weg. De meute keert zich dan tegen zo'n bedrijf, die zich stil in een hoekje terugtrok. De hele jurering is een actie van het bedrijf, daar heeft de inzender niets mee van doen en ook de uitslag is iets waar het bedrijf zich in moet vinden. Sinds gisteren mengt Transavia zich gelukkig veel opener tussen de inzenders; een heel goede zet. Communicatie is nog steeds de verbinding tussen twee partijen...een eerste les in klantenbinding. Maar goed...hoe het verder gaat verlopen...Transavia is op de goede weg....nu doorzetten!

    geplaatst op
  • De 1000 unieke slogans hingen niet door heel nederland, maar slechts in vijf steden. Het Noorden en Zuiden van het land konden dus niet meezoeken! Ook lang niet alle 1000 slogans zijn gevonden :(

    geplaatst op
  • Het is niet helemaal waar dat Transavia nog niet gereageerd heeft op de uitnodiging. Transavia heeft wel degelijk reageerd. Echter in welke vorm dit zal gebeuren is nog niet bekend maar daar komen ze op terug.

    geplaatst op
  • Organiseer een middag met alle deelnemers die willen komen. Wees transparant. De deelnemers zijn het er niet mee eens, wat kunnen we anders doen om de binding vast te houden? Volgens mij heel simpel. Of maak een video met een paar hoge piefen bij Transavia die direct de interactie aangaan met de deelnemers. Dit 'brandje' is ook een grote kans. Transavia kan hier sterker uitkomen dan van te voren gedacht wordt.

    geplaatst op
  • Het is een logisch gevolg van de social media transparantie dat deelnemers klagen over de uitslag, dat is niet zozeer het probleem. Zelden is iedereen het met een uitslag eens. Wat in deze case wel slecht is uitgevoerd dat er bij de campagne uitleg heel duidelijk is gecommuniceerd over de doelstellingen van de slogan en waar deze betrekking op moet hebben (dicht in de buurt, naar alle steden etc.). In de Top 10 zijn deze thema's niet terug te vinden en in de video van het jury overleg spreken ze over geheel andere thema's (samen op reis, fun). Opmerkelijk.

    Eigenlijk heel grappig: "Over de uitslag kan niet worden gecorrespondeerd" bestaat niet meer, dat bepalen de deelnemers tegenwoordig zelf wel. Vanuit het oogpunt van webcare ben je zelfs verplicht om het gesprek aan te gaan. Dat proberen ze nu op de juiste wijze te doen. Spannende tijden bij Transavia.

    Kortom, verdomd interessante case, waar 90% echt heel goed in elkaar zit. De laatste 10% kan echter wel 100% impact hebben op het succes.

    geplaatst op
  • Ik werd juist geirriteerd door de 'slechte verliezers' op facebook en draag Transavia enkel maar een warmer hart toe. Tevens heeft Transavia hier wel op gereageerd en hen uitgenodigd op de koffie? (Zie comments..)
    Ik blijf het een top actie vinden en dat 1% van de verliezers zijn onvrede uitspreekt over de uitslag.. tja, dat vind ik vrij normaal, doch door social media wordt het nu ook zichtbaar.

    geplaatst op
  • Het publiek betrekken bij promotie is altijd een beetje riskant omdat de controle enigszins uit handen wordt gegeven. Maar de extra aandacht is aanlokkelijk. Mensen die actief meedenken aan het promoten van je bedrijf. De naam wordt er zo weer goed ingeprent. Natuurlijk is het aan Transavia om uiteindelijk te kiezen, maar luisteren naar het publiek is wel aan te bevelen.

    Zeker als de klant meer zeggenschap moet krijgen. Een combinatie van publieks top 20, waaruit het bedrijf er 1 kiest kan een optie zijn.

    Groet, Dave

    geplaatst op
  • zou het vertrek van Niki van Wijk er iets mee te maken hebben. Heel slecht uitgevoerd deze actie. Ik heb het in de gaten gehouden en moet zeggen dat Transavia nogal wat steken heeft laten vallen. Het was al ondoenlijk om alle 100,000 slogans door te nemen, daar ging het al fout. De hoofdprijs was veel te gunstig ingezet. Mensen prijsden zich al helemaal rijk omdat ze dachten dat hun slogan te beste was. De teleurstelling was dan ook groot. Ook heeft Transavia de mensen maar laten zwemmen op Facebook ipv de dialoog aan te gaan. En laten we eerlijk zijn; de deelnemers is een opdracht voorgehouden (houdt rekening met nieuwe merkwaarden etc) om vervolgens uit alle 100,000 slogans Toedeledoki uit te kiezen.

    geplaatst op
  • Het idee is prima uitgewerkt en de campagne lijkt me dan ook redelijk succesvol te noemen. Jammer dat ze uiteindelijk toch zelf de keuze willen maken. Dit vind ik aan de ene kant ook wel begrijpelijk maar er zijn zeker betere mogelijkheden voor.

    Transavia wil met de nieuwe startegie dat "de zeggenschap meer in de handen van de klant" ligt volgens Bas Sheffer. Leg de zeggenschap dan ook meer in de handen van de klant. Laat de klanten bijvoorbeeld een top 3 opstellen, waaruit dan een globale top 3 komt, en laat het management vervolgens uit deze top 3 kiezen. Op deze manier betrek je de klant toch net iets meer bij de keuze van de slogan maar ligt de eindbeslissing alsnog bij het management.

    Ik ben echter van mening dat de uitwerking van de gehele campagne het beste zou zijn geweest als de klant ook daadwerkelijk de slogan uit zou kiezen. Op deze manier leg je het zeggenschap echt in de handen van de klant!

    geplaatst op
  • Ik zou geleerd hebben van het fiasco een aantal jaar geleden toen Geen Stijl zich ging bemoeien met de verkiezing van de beste slogan ooit (uitslag; Wij van WC Eend, adviseren WC Eend).
    Als je niet vast wilt zitten aan de mening van je crowd, vraag ze dan ook niets. En als je ze wel vraagt, accepteer dan hun mening en ga daar niet met een jury aan lopen kloten.

    In ieder geval weer een case 'What not to do in Social Media'... waar anderen van kunnen leren. Thnx Transavia

    geplaatst op
  • ik houd deze actie in de gaten en de afloop, wij zijn van plan om iets dergelijks neer te zetten (alleen dan wel goed). Wat mij opvalt is dat de meeste deelnemers vallen over de tussentijds gewijzigde voorwaarden, slechte visibility van transavia op FB en de niet goed uigevoerde abri actie. Het succes van deze actie (ruim 110,000 slogans) is tevens hun ondergang. Er zijn teveel slogans ingestuurd sommige deelnemers hebben wel 300 (!) slogans ingestuurd. Er zit dan natuurlijk veel rommel tussen. En de beste slogan blijft daardoor ongezien. Overigens vond ik het ook vreemd dat een frequent flyer (mw. Kist) gevraagd is om mee te denken. Het is allemaal te veel van het goede geweest.

    geplaatst op
  • Wat ik Transavia adviseer is in gesprek gaan met de deelnemers en hen en hun achterban laten stemmen over de ingestuurde slogans. De deelnemers worden dan beoordelaars. De vraag is dan of men bij Transavia de macht wil loslaten met betrekking tot de beslissing en imago bepaling naar de omgeving. Blijft Transavia bepalen hoe zij zich wil uiten als bedrijf of brand? Of mogen de deelnemers dit bepalen?

    Advies is dan ook de deelnemers laten beslissen over de slogan, Transavia neemt de rol van facilitator van de wedstrijd op zich en draagt de macht over aan de deelnemers, ik zou ook een facebookpagina inrichten waar alle slogans met bedenker op te vinden zijn en waar heel nederland op mag stemmen tot een bepaalde datum. Daarmee kun je de slogan bedenkers de erkenning geven die ze verdienen. Luister naar de deelnemers en het publiek en ga er niet tegenin.

    Lucien Kraag

    geplaatst op
  • Belachelijke selectie inderdaad.
    Er is maar één slogan die het had moeten worden: Voorbij bevlogen.
    Maar ja, hè, maar ja.

    geplaatst op
  • Het is logisch dat mensen het niet eens zijn met een uitslag. Iedereen heeft andere ideeen over wat, in dit geval, een goede slogan is. Het is ook begrijpelijk dat Transavia het uiteindelijk zelf in de hand wilt houden welke slogan het word, zij moeten er immers mee verder.
    Er zullen dus altijd mensen ontevreden zijn, maar in dit geval waar denk ik ook de heftige reactie van de deelnemers vandaan komt, is de afwerking van deze campagne.
    De 2 voornaamste blunders:
    -Voorheen werd er aan gegeven om rekening te houden met verschillende criteria: vertrek vliegveld in de buurt, gratis 10kg handbagage, 6 nieuwe bestemmingen, voor 70euro all in retour etc. Dit is totaal niet terug te vinden in de top 10 slogans, waar ze als verklaring geven dat ze vooral letten op de waarden: samen gaan en plezier, fun.
    - Toen de top 10 bekend werd, valt het veel mensen op dat zowat de helft van de slogans al door andere bedrijven gebruikt word /werd. Bijv: Love at first flight (Virgin Atlantic Airlinces), Daar word je vrolijk van (vruchtendrank fabrikant), We hebben er zin in (c1000) Een vliegende start (fly.be). Na alle kritiek hierop belooft Transavia een juridische check te doen, wat natuurlijk merkwaardig is dat dit niet gedaan word voordat de top 10 bekend word. Hierop hebben ze niets meer laten horen.
    Ik denk dat veel deelnemers dus gepikeerd zijn omdat het 'oneerlijk gegaan is', en omdat de prijzen zo goed zijn (troostprijzen 2 t/m 10 krijgen 11 retourtickets naar keuze). Wat hen verder dan nog meer aanspoort is dat er geen fatsoenlijke communicatie vanuit Transavia is. Er worden geen concrete vragen beantwoord, en dat is frustrerend.
    Wat mij de beste damage control lijkt, is eerlijk toegeven dat ze 110.000 slogans na kijken te gemakkelijk hebben ingeschat, dat ze dus waarschijnlijk de boel overhaast hebben. En heel groot excuus aan de 'winnaars' die al een gebruikte slogan hebben ingezonden, deze misschien een troostprijs geven van enkele tickets (of zelfs de beloofde prijs), de (uitgevallen plekken van de) top 10 aanvullen door originele slogans, en daaruit kiezen.
    Vooral nu niet te krenterig zijn, maar juist gebruik maken van dit incident om Transavia een nog betere naam te geven, zodat de mensen ook weten dat Transavia weet wanneer ze een fout heeft begaan, en dit ook behoorlijk weet op te lossen.

    geplaatst op
  • De voorwaarden die aan de wedstrijd zijn verbonden bestaan nog steeds.
    De uitvoering is geheel uit de hand gelopen door b.v. geen maximum te stellen aan de inzendingen.
    Een goed en helder overzicht van de ingezonden slogans zou fijn geweest zijn.
    Duidelijk te vermelden waar en hoeveel posters er zouden komen had heel veel irritatie kunnen voorkomen.
    De jurering van de slogans is van te voren bekend gemaakt, dus als je niet wil dat jouw slogans worden gejureerd, moet je gewoon niet meedoen.
    Dat één en ander anders had gekund ligt aan het bedrijf. als iemand de keuze aan het volk zou willen zien: organiseer dat dan voor uzelf en regel niet wat een ander bedrijf had moeten doen.
    De communicatie via Facebook was ronduit slecht te noemen.
    Voor velen, inclusief Transavia, valt er uit deze actie veel te leren. Je kop uitsteken boven het maaiveld door deze actie zo te organiseren is wellicht wat onbezonnen geweest, maar daarom hoeven wij die er niet meteen af te maaien.
    Transavia: Al met al veel succes voor de laatste dagen van deze actie!!

    geplaatst op
  • Ik denk dat Transavia hier wel een mooie slogan aan overhoudt:

    "Transavia. We're better at airtravel than marketing"

    geplaatst op
  • Een goed reclamebureau zou geholpen hebben. Je moet op de massa vooruitlopen, niet erachteraanlopen.

    geplaatst op
  • Klassieke fout die meer wordt gemaakt; aan het einde van het traject toch weer de controle willen hebben op het eindresultaat. Waarom niet die duizenden deelnemers een top 10 laten samenstellen? En daar vervolgens de winnaar uit kiezen en door het land ophangen?

    geplaatst op
  • Transavia begrijpt de regels van het crowdsourcen niet, dit is al niet meer te repareren.
    Als je die grote groep mensen voor je laat werken in ruil voor de inspraak en het gehoord worden (wat ze waarderen) moet je ze dus niet alleen het werk laten doen. En vervolgens de inspraak compleet onder de mat vegen.
    Daar reageren mensen geagiteerd op, sommigen omdat de inspraak ze echt iets waard is. Velen omdat ze er van overtuigd zijn dat zij de beste slogan hadden bedacht en een jaar lang gratis gaan vliegen.
    Patatje Joppie is zo'n voorbeeld, heb wel 5 verongelijkte mensen gesproken die dat idee ook hadden ingezonden bij de chipsfabrikant maar geen beloning kregen ;)

    Dit ombuigen doe je het beste door als de wiedeweerga transparant te worden en niet vast te blijven houden aan eerder gemaakte fouten. Vraag om vergiffenis en laat zien dat je die hele groep serieus neemt. Ook al vind je het zeurkousjes die van een mug een olifant maken ;)

    geplaatst op
  • het hele marketing team bestaat ook uit vrouwen bij Transavia EN staat onder leiding van een vrouw.

    geplaatst op
  • Het bericht van Nicolien begrijp ik niet goed....maakt dat uit?
    Onderscheid qua sekse is al verboden en als men zich kwijt van hun taak moet daar toch geen verschil in zitten.
    Klinkt nu zeer neerbuigend naar deze ongetwijfeld goed bedoelende groep mensen.
    De manier van reclame maken en uitvoeren schort duidelijk, maar het blijft de uitstraling van het bedrijf en handelt niet over het geslacht van de reclamemakers.

    geplaatst op
  • 1 basis regel van social media is overtreden en dit wordt genadeloos afgestraft. Op het moment dat je gaat crowdsourcen zorg er dan ook voor dat de "crowd" invloed heeft op het resultaat. Je voelt je namelijk niet serieus genomen als men je om raad vraagt en vervolgens het tegenovergestelde doet. Ik was er persoonlijk ook klaar mee toen ik de top 10 zag. Beter was geweest, de "crowd" bepaald de top 10 of zelfs de nummer 1. Maar het blijft lastig voor organisaties om deze "controle" los te laten. Met betere kaders en filteren van de inzendingen voorkom je dat er ongepaste of niet bruikbare slogans genomineerd worden (zoals hier al meermaals gezegt). En verder ben ik gewoon teleurgesteld dat mijn inzending niet bij de top 10 zit :)

    geplaatst op
  • Nik (zie hierboven) geeft de zaak goed weer. Verder bewijst de reactie van jurylid en reclameman Wim Ubachs nog eens, dat (online) SP iets anders is dan PR of advertising. En over jury gesproken:Bram Gräber (directeur transavia) laat zich niet horen of zien in deze zaak.

    geplaatst op
  • Tijd voor de Transavia Tegen Top Tien. Een Top Tien die, zoals inmiddels al eerder geopperd, door 'we the people' wordt samengesteld. En door middel van dezelfde crowdsourcing zou vervolgens ook de nummer 1 gekozen moeten worden. Had dit laatste sowieso niet de slag moeten zijn die Tranasvia zelf al had kunnen maken: uit de zelf verkozen Top Tien the crowd een keuze laten maken voor de winnende slogan.

    Het is woensdag. We hebben dus nog een paar dagen te gaan tot aan de uitslag op zondag. Wie helpt mee de Transavia Tegen Top Tien online te krijgen? Wat zetten we in? Twitpoll, Facebook, een aloude site? Als we maar 'met elkaar' tot een Top Tien kunnen komen. En dan maar hopen (voor Transavia) dat de kiezers als tegenreactie niet alsnog met belabberde stemmen aan komen.

    En ja, hoe kan Transavia het weer 'goed maken'? Wellicht door, naar een idee van onder meer Porsche, de namen van ALLE deelnemers op een kist te zetten. Of alle slogans ...? Kan Transavia hier zich niet in vinden, dan kan het natuurlijk alsnog een kist beplakken met een (z)waanzinnig groot 'Toedeledoki'. En dan op 1 april de lucht in sturen.

    Rest me te delen dat ik vele slogans heb ingediend bij Transavia; avec plaisir. May the best (wo)man win. Maar 1 van mijn inzendingen (Welkom aan boord) wil ik best alsnog aanpassen op de huidige ontwikkelingen:

    Welkom terug aan boord.

    Ik wens Transavia veel sterkte de komende dagen: luister naar je intuitie, wees open, helder en eerlijk. En met een beetje mazzel kunnen jullie vervolgens iedereen weer welkom terug aan boord heten.

    Keep it up.

    geplaatst op
  • Duidelijk dat slechts een klein percentage zijn onvrede uit.

    Toch vroeg Transavia om bij het verzinnen van een slogan in gedachte te houden bijv de volgende zaken:

    - meer bestemmingen
    - meer vertrekpunten
    - scherpe prijzen
    - goede service

    Dan is het toch uiterst opmerkelijk dat deze graadmeter ineens uiterst onzichtbaar is bij de beste 10 slogans.

    choice of holland, leuke referentie aan het tv programma maar wie zit daar over een paar jaar op te wachten.

    geplaatst op
  • Ik moet even voor de "niet voor een SPIN" genomineerde werk van Lays (Maak de Smaak) nog even terugkijken.
    Dan zie ik dat er daar bijna 7 keer zo veel inzendingen waren.
    Bovendien was er van tevoren duidelijk wat het criterium was: de Jruy zou aan de hand van wat Joop Braakhekke op TV had aangekondigd hun selectie maken.
    Dat is nu dus fout gegaan (zie bijvoorbeeld de criteria die @Michiel hier aandraagt)
    Dat een jury niet goed is, is dus onzin als je naar deze case kijkt (kijk ook maar naar het aantal stemmers en het aantal verkochte zakken n.a.v. het eerste gedeelte van de actie)

    Uiteindelijk waren er inderdaad wel genoeg mensen die hun smaak beter vonden dan degenen die door de jury gekozen waren..... maar daar was deze social backlash niet uit ontstaan.
    Onder andere door er voor te zorgen dat het een aparte plek had. En omdat hier gewoon beter over was nagedacht in den beginne.....

    geplaatst op
  • Een mooie start maar uiteindelijk is Transavia toch gecrashed omdat men niet all the way 'social' is gegaan. Laat het publiek gewoon stemmen en een Top 10 bepalen. Dan zou je pas echt een super spin-off krijgen met 110.000 inzenders die hun achterban motiveren om te stemmen. Op die manier had niemand recht om te klagen en kreeg Transavia een leuke database voor verdere feedback hoe ze hun service konden verbeteren. We leren allemaal van dit soort cases, het is al mooi dat ze het proberen en het publiek weten te activeren. Nu nog leren om naar je klanten te blijven luisteren. PR advies; opnieuw een stemronde on-line organiseren.

    geplaatst op
  • helemaal mee eens Ab,

    geplaatst op
  • Inderdaad, Ab. Als ze nu aantonen dat ze naar de klant luisteren, kan Transavia een stuk sterker uitkomen.

    geplaatst op
  • Inderdaad was de uitslag zeer teleurstellend op 2 slogans na: We vliegen voor je &
    Love at first flight. De 1e is goed, maar '' bekt'' niet lekker en is niet internationaal, de 2e is
    al eerder gebruikt, maar de rest is m.i. flut. Ik heb véél betere voorbij zien komen, die 't ook internationaal gezien goed zouden doen. Heb zelf ook meegedaan en had graag op slogans van anderen willen stemmen om deze top-tien te voorkomen.Zou het zeer op prijs stellen als Transavia een lijst met de 1000 abri-slogans publiceert om aan te tonen dat ze deze wel degelijk allemaal hebben opgehangen. Door de posters alleen in bepaalde steden te tonen, was het natuurlijk zoeken naar een speld in een hooiberg. Omdat daar dan ook nog een prijs aan te verbinden, is echt niet eerlijk.
    Degene die zondag 3 april wint, gun ik zijn / haar prijs van harte.
    Maar Transavia heeft zichzelf met deze werkwijze: ze hebben Dé kans om een uitstekende slogan
    te vinden en veel goodwiil binnen te halen (en daardoor een publieke hoogvlieger te worden ) laten liggen !

    geplaatst op
  • Maar het zijn ook geen 1000 unieke slogans, er zitten een boel dubbel afgedrukt. Persoonlijk vind ik dat erg jammer! Van de 468 slogans die zijn gevonden zitten iets van 64 dubbel, waarvan sommige zelfs 3x in voorkomen maar dan op verschillende locaties!

    geplaatst op
  • Allereerst heeft Transavia zich heel kwetsbaar opgesteld om deze actie in het leven te roepen. Dat kan ik alleen maar waarderen. Ook de abri actie is eigenlijk wel goed verlopen. uiteraard waren er wat negatieve geluiden, maar al met al is dit een goede zet geweest. Denk ook aan de mensen die de abri's bekijken maar niet hebben meegedaan. Groot bereik dus. Waar het echt fout ging is de top tien. Ik kan me nog steeds niet voorstellen dat een jury met onder andere een grote naam in de reclamewereld deze top tien heeft gekozen. Hoe kun je serieus Toedeledokie in overweging nemen als serieus bedrijf. Come on!

    Mijn advies: Geeft toe dat ze vóór publicatie van de top tien een juridische check hadden moeten doen. Alle winnaars van de top tien krijgen sowieso de prijs. (Zelfs de inzender van toedeledokie!). Zorg dat mensen die actief op Facebook hebben gereageerd een kleinigheidje ontvangen. Geef toe dat ze zoveel inzendingen niet hadden verwacht. Ze kunnen hier beter uitkomen dan men denkt.

    Les is wel dat je met zulke acties altijd een grote groep mensen teleurstelt. Al was de top tien van hoog niveau zullen er altijd mensen zijn die zich 'genaaid' voelen.

    geplaatst op
  • Ik ben het eens met velen hierboven waarbij je vrijheid aan het publiek moet geven in de keuze. Je op sociale media richten betekend ook dat je een gedeelte van je marketing \"los\" moet durven laten.

    Zet naast de site en abri opties ook een pagina op waarop mensen kunnen stemmen en de meeste stemmen wint, heel simpel principe. (natuurlijk met daarbij belangrijke voorwaarden gesteld vanuit de actieopzet)

    De opzet vind ik goed. Zowel het offline als online triggeren om deel te nemen aan de actie vind ik goed gedaan. Het is een 9 voor het idee maar niet ver genoeg doorgevoerd.

    geplaatst op
  • Transavia heeft volgens mij vooraf geen idee gehad wat voor impact de campagne zou hebben op het publiek. Waar ze misschien uitgingen van enkele honderden reacties, kregen ze er 100.000. Transavia heeft uitstekend ingeschat dat ze voor dit vraagstuk de wisdom of the crowd konden gebruiken, maar heeft dit vervolgens niet tot in de puntjes uitgevoerd.

    Ergens kan ik prima begrijpen dat ze voor een dergelijk belangrijk deel van de merkpropositie (de slogan) een stukje regie willen houden, maar zoals jeroenvanderschenk terecht opmerkte: hoe kom je dan bij Toedeledoki uit? Een top 10 bij elkaar laten stemmen door de deelnemers lijkt me wat ver gaan, maar je zou wel, net als bij veel van die talentenshows een mening van de jury van Transavia naast de top 10 van de deelnemers kunnen leggen. Daarmee voorkom je al een hoop zeer.

    Kijk bijvoorbeeld naar HEMA die onlangs een storm van negatieve kritiek te verduren kreeg op de FB-pagina vanwege een ontslag in Belgie vanwege een hoofddoek. HEMA kwam met een officiële verklaring op de FB-pagina en daarmee was de storm voor een belangrijk deel geluwd.HEMA stelde zich kwetsbaar op en vroeg de mensen op Twitter (of FB, dat weet ik niet meer precies) wat ze nu het beste konden doen, omdat ze dit nog niet eerder hebben meegemaakt

    Ik denk dat deze blog een uitstekend voorbeeld is van wat Transavia nu kan doen. Vraag het publiek wederom. De antwoorden op de vraag in dit bericht kan Transavia daar al enorm bij helpen. Kwetsbaar opstellen, open en eerlijk blijven communiceren.

    geplaatst op
  • @ab

    heel gemakkelijk gedacht.
    kennelijk nooit gehoord van de zogenaamde pollfuck?
    een lousy PR advies dus.. maar schreeuwen zonder na te denken is dan ook wel een beetje inherent aan het marketingvak hè?..

    geplaatst op
  • Uhm, ligt tussen nu en 3 april niet de grap van de 1e?

    geplaatst op
  • Ach mensen, al die ingewikkelde theorieen: het zijn toch gewoon familie of vrienden die door de jury uitgekozen zijn.
    Hoe controleer je zoiets?!

    geplaatst op
  • Ja wat moet ik ervan zeggen...ik was ook een deelnemer en ik ben het met het merendeel van bovenstaande reacties eens. Natuurlijk denkt ieder dat zijn/haar slogan de beste is, hoewel men ook een goede verliezer kan zijn mits de top 10 van hoger niveau was geweest, c.q. meer voldeed aan de vooraf gestelde criteria. Dát plus het ontbreken van een juridische check was voor velen een aanleiding om hun ongenoegen te uitten. Het leek alsof we niet serieus genomen werden, alsof de inzendingen uit een hoge hoed getrokken waren...het was beter geweest als TA had toegegeven dat ze de actie onderschat hadden, als ze meer tijd hadden gevraagd om tot een weloverwogen uitslag te komen, waren er zeker veel minder negatieve en teleurstellende reacties geweest. Kortom, ze hadden twee vliegen in één klap kunnen hebben: kans gemist

    geplaatst op
  • Corrctie: twee vliegen in één klap kunnen slaan.... kans gemist!

    Oja, nog één dingetje: om de actie via FB te laten lopen was opzich een prima actie. Ik heb het leuk gevonden.

    Maar uit een van de reacties hierboven oppert iemand (Ab) dat het misschien een idee was geweest om de FB-ers de selectie te laten doen... ik begrijp hieruit een selectie zoals Idols ofzo? Dit soort "stemmen voor de beste" juich ik persoonlijk niet toe.... degene met de meeste vriendjes krijgt immers de meeste stemmen. Plus lijkt het dan allemaal zo erg op elkaar, op TV en nu met slogans? Nee, kom dan met iets vernieuwends. Zo niet, een vakjury die weet waar ze het over hebben en hun huiswerk goed doen (vooral dat laatste) daar heb ik , desondanks, dan toch meer vertrouwen in. Ach, goed is voor vandaag en beter is voor morgen!

    P.S. Mark plaatst een reactie dat hij les leert uit deze actie omdat ze zelf iets op touw willen zetten: Ik wacht in spanning af!!! Nieuwe kansen, nieuwe prijzen! :) Let me know!

    geplaatst op
  • And the winner is...

    Daar word je vrolijk van!

    geplaatst op
  • *iets met customer promise en customer experience*

    Vliegen is by far de meest oncomfortabele manier van transport. En de serviceprestaties van airliners zijn traditioneel behoorlijk tekortschietend. In de ogen van klanten bedoel ik dan (check bijvoorbeeld de ACSI, American Customer Satisfaction Index).

    En dan ga je roepen 'Daar word je vrolijk van'. Om dan de kloof tussen promise en experience te dichten moet je wel een flinke vliegreis maken...

    geplaatst op
  • Als het volk dat kon, dan zou het volk een marketing guru zijn en dan zou het volk een vette baan hebben bij een Coca Cola of Google.

    Jammer maar helaas huren die toptalent in en niet het volk. Dat heeft zo zijn redenen.

    geplaatst op
  • Niet alleen en PR nachtmerrie lijkt me, maar ook een bedrijfskundige.
    Hoe kun je je slogan van je merk dat de balans moet vormen tussen je identiteit, cultuur, imago en visie volledig overlaten aan een externe crowd? Volledig van de zotte in mijn ogen.
    IBM heeft het destijds wel goed gedaan door intern een community of practice te beginnen en daar in overleg met de mensen tot een nieuw slogan te komen dat rekening hield met de vier eerder genoemde elementen. Je kan geen contest uitroepen en verwachten een motto te vinden die aansluit op de interne cultuur en visie van het bedrijf. Een marketing strategie die dus volledig losstaat van de business.

    geplaatst op
  • Leuke moderne case inderdaad!! Naar mijn inzicht begint alles bij de wens om '" iets met de sociale media'" te doen om mee te liften op de moderne social media trends. Vervolgens is een reclamebureau aan zet, waar natuurlijk gretig wordt ingespeeld op de nieuwste trend. daar zitten namelijk de innovators op mediagebied. Als vervolgens de opdrachtgever niet sterk genoeg (te jong veelal) is om FUNCTIONEEL te denken bij het nemen van de beslissing, wordt er een "moderne" campagne goedgekeurd, waar natuurlijk niemand van het "ouderwetse functioneel denkende" management "nee" tegen durft te zeggen. Dit gebeurt wel vaker tegenwoordig, gezien de volstrekt doelstellingvermijdende budgetverkwistende campagnes die tegenwoordig de weg naar het TV-kanaal halen. (Hellema koekjes, eva)
    Echter de struktuur en opzet van de campagne waren en zijn goed. Het speciale effect veroorzaakt door de social media zat niet in de blue print van de campagne: pas als tussentijds de campagne wordt gewijzigd (nooit doen!) wordt het effect van de social media onderschat. Niet inhoudelijk, want slechts 1% of zo klaagt echt, echter de impact van de klagers is door social media veel en veel groter. Had vermeden moeten worden.
    En waar gaat het eigenlijk om..?? Om de CONSUMENT toch..? Wat merkt die ervan? Transavia die uiteindelijk met een hele goede nieuw slogan komt, goed passend bij het merk en product en waar wel veel budget in gestopt mag worden om de bekendheid te verhogen. Geslaagd dus!
    Uiteindelijk dus een achterhoedegevecht in de vakkringen.
    Wat zou Transavia dus moeten doen: Excuus aan de klagers aanbieden voor het onterecht wijzigen van de actievoorwaarden en het zich niet houden aan de Abri-beloften. Dit levert alvast wat extra publiciteit op voor de nieuwe slogan en waardeert de vele inzenders van de competitie. En verder helemaal niets!! Trots zijn op de slogan en met verve in alle uitingen voeren,.
    De learning: Wees net zo kritisch op social media campagnes en uitingen als op "traditionele" campagnes en blijf functioneel media beoordelen. Dus niet klakkeloos met een hype willen meeliften, maar de campagne en de media-inzet functioneel beoordelen.
    En als men hulp nodig heeft, gewoon ff twitteren naarmij: Splitje.

    Gefrustereedrde social media
    meedoen niet functionele reclame
    veel voorbeelden belachelijk, minachtend
    Uitvoeren, voorwwarden wizjigen kan niet
    blueprint ok
    Webmacht voorwaarden
    Consume point of view

    geplaatst op
  • Hoe je het went of keert.. al 7 jaar lang gebruiken Sjon & Sjeffrie de slogan "Daar word je vrolijk van"
    Rob geus kopieert het naar "daar word ik niet vrolijk van"
    Sinds kort voegt Mona Daar word je blij van in de reclames...

    Sjon & Sjeffrie; Daar word je vrolijk van, ( en ook van transavia hahahaa)

    geplaatst op
  • Nou hoorde ik de afgelopen dagen de ANWB met een vergelijkbare actie: "We bouwen aan 'het land van ANWB', en ook u kunt uw input geven."
    Krijgen we daar straks ook boze reacties op van mensen die vinden dat er sullige uitjes op staan?

    geplaatst op
  • De gekozen slogan is natuurlijk puur jatwerk van Mona. Als ik Mona was, had ik Transavia allang voor de rechter gesleept.En dan te bedenken dat er een beroeps-reclamemaker in de jury zat. Dat heet dan geloof ik, jawel, een brevet van onvermogen. Er is nog een kans, Transavia: woom gewoon niet alnog kiezen voor de slogan "Heerlijk hemels vliegen!"

    geplaatst op
  • Laat een publieksjury oordelen over alle slogans en bepaal dan welke het moet worden.

    geplaatst op
  • Ha ha, ik ben zeer benieuwd naar de actie van de ANWB. Ik hoop dat ze hebben geleerd hoe het NIET moet.

    geplaatst op
  • Inmiddels heeft KLM een, wat mij betreft, bijna vergelijkbare actie: http://apps.facebook.com/tileyourself/ Verzin je eigen tegel slogan, en maak kans om op het vliegtuig te komen. Deze keer slim aangepakt: enkele honderden winnaars, en dus geen groot discussie element over de jurering. De campagne zit lekker in elkaar, binnen enkele klikken ben je klaar. Zowel beschikbaar op FB, Hyves en op http://tileyourself.com/

    Ze hebben goed ingezien dat grote extra prijzen niet nodig zijn, de actie is op zichzelf al leuk genoeg. Erg jammer dat ze na Transavia komen... (daar zullen ze zeker niet blij mee zijn bij KLM)

    geplaatst op
  • Leuk! Ik ga meedoen met die van KLM. Heb je tenminste kans van slagen.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.