Conversatie management voor je persoonlijke merk

28 maart 2011, 08:36

In deze sociale media tijden zijn we allemaal toch ook een stukje bezig met ons persoonlijk merk. In deze Slideshare presentatie probeer ik op een eenvoudige manier een filosofie weer te geven hoe daarmee om te gaan. Over het bepalen van je DNA, over het kiezen van je media, over zorgen voor een slimme manier van activatie over een stappenplan van observeren naar faciliteren en participeren, en over de sleutel van succes van Seth Godin.

1. Bepaal een heel duidelijk DNA

Veel belangrijker dan weten wat je aan je doelgroep moet zeggen, is weten wat je doelgroep over jou moet vertellen aan anderen. Bepaal op voorhand in welke conversaties je wil voorkomen. Naast inhoud, gaat dit ook over persoonlijkheid. Barack Obama is hier uiteraard een kei in. Vooral tijdens zijn campagne was het duidelijk dat deze man stond voor positivisme en de wil om te veranderen. Bovendien vertelde hij het op een manier die tot de verbeelding sprak. De boodschap was steeds dezelfde, krachtig en eenvoudig.

Het is mijn persoonlijke overtuiging dat positief zijn en af en toe iets goed doen voor iemand (zonder bedoelingen), echt belangrijk kan zijn in het opbouwen van je merk. Weet niet wat jullie daarover denken, maar ik raakte vooral overtuigd door het boekje ‘The power of nice’, van Linda Kaplan.

2. Kies je media

Tweede stap is volgens mij het slim kiezen van de media waarop je inzet. Uiteraard heb je Twitter als ideaal kanaal om je verhalen te verspreiden. Verder is het ook mogelijk om via andere kanalen slim met je merk om te gaan. Persoonlijk vind ik Flickr en Slideshare heel waardevolle plaatsen. Het grote voordeel van Slideshare is dat de content veel langer beschikbaar is en je de mogelijkheid hebt om je ideeën in verhaalvorm over te brengen. Op Flickr kan je bepaalde ideeën makkelijk beschikbaar maken om met anderen te delen. Iemand die daar heel slim gebruik van maakt is David Armano (http://www.flickr.com/photos/7855449@N02/sets/72157606844282993/) van Edelman. Door zijn ideeën te visualiseren en deelbaar te maken, kunnen anderen hem gemakkelijk als referentie gebruiken.

3. Zorg voor slimme activatie

Om je merk uit te bouwen, is het belangrijk dat anderen naar je refereren of je werk verspreiden. Het gaat echter ook om de juiste activatie (http://www.flickr.com/photos/stevenvanbelleghem/5511695537/ ). Het gaat erom de juiste mensen over jou te laten praten (liefst experten en opinie leiders). Daarnaast is handig dat hun motivatie is om jouw expertise te bespreken. Tenslotte is de kunst ervoor te zorgen dat die mensen de juiste boodschap (uit stap 1) gaan delen met hun netwerk. De sleutel voor dit soort activatie is volgens mij sterke content. Het gekende voorbeeld van Father Roderick toont aan dat dit eigenlijk in elke sector mogelijk is, vind ik.

Ik vind bovendien ook wel dat je gerust mag zeggen dat je voor een groot bereik gaat met je persoonlijk merk. Het is zelfs aan te raden om duidelijk succesindicatoren voor jezelf op te leggen. Hoeveel artikelen wil je schrijven, hoeveel powerpoints presentaties wil je maken, hoeveel mensen wil je bereiken… Door dergelijke objectieven te zetten, ga je meteen ook een sterker engagement naar je eigen merk hebben.

4. Observeer – Faciliteer – Participeer

Het managen van de conversatie doe je best op drie niveau’s: observeren, faciliteren en participeren (http://www.flickr.com/photos/stevenvanbelleghem/5512312586/). Observeer mensen binnen je vakgebied waar je naar opkijkt, zoek de opinion leaders. Probeer je eigen doelpubliek zo goed mogelijk te helpen bij het delen van jouw verhalen. Daarbij kan je ver gaan. Een mogelijkheid is om samen met je doelpubliek content te co-creeëren. Toen ik een extra hoofdstuk wou schrijven voor mijn boek, ben ik te rade gegaan bij de lezers van marketingfacts. Door samen te brainstormen over een topic, was het voor mij gemakkelijker om aan dat extra hoofdstuk te werken. Achteraf werd het hoofdstuk eerst gedeeld met de mensen die geholpen hadden: de marketingfacts community.

De laatste stap is participeren. Hierbij gaat het verder dan je eigen verhalen de wereld insturen. Het is ook waardevol om bestaande discussies in je vakgebied op te zoeken en daar mee te converseren. Geef je mening op de visie van sectorgenoten. Op die manier voeg je iets toe aan andere mensen hun verhaal. Op die manier is Gary Vaynerchuk groot geworden. De man van Winelibrary.tv maakte niet enkel zelf content, maar was heel actief in discussies op wijnfora.

5. Denk lange termijn

Niemand wordt wakker met 1 miljoen followers, tenzij je naam Charlie Sheen is natuurlijk. Het kost tijd en moeite. Ik geloof ook heilig in het concept van Seth Godin. Hij antwoordt duidelijk als je hem vraagt wat de sleutel van zijn succes is. ‘Ik heb de voorbije 20 jaar elke dag iets geproduceerd dat waarde kon brengen naar mijn doelgroep. Ofwel presenteer ik, ofwel blog ik, ofwel schrijf ik aan een boek maar elke dag zal ik iets opleveren. Door dit 20 jaar te doen, sta ik waar ik nu sta.’, aldus Seth Godin. De realiteit is dat de meesten onder ons daar niet in slagen. Als je ernstig bezig bent met je persoonlijke merk, is het toch belangrijk om op lange termijn te denken. Maak voor jezelf een plan in lijn met deze stappen en houd je aan het plan.

Presentatie

Hieronder vinden jullie nog een powerpoint versie van dit verhaal met additionele voorbeelden. Ben benieuwd naar feedback of andere goede tips en voorbeelden.

Steven Van Belleghem
Global CX Thought Leader bij stevenvanbelleghem.com

Steven Van Belleghem is a global thought leader in the field of Customer Experience. His passion is spreading ideas about the future of customer experience. Steven believes in the combination of common sense, new technologies, an empathic human touch, playing the long-term game and taking your social responsibility to win the hearts and business of customers over and over again. Steven is the author of multiple international bestselling books including ‘The Conversation Manager’, ‘When Digital Becomes Human’, ‘Customers the Day after Tomorrow’, ‘The Offer You Can’t Refuse’ and a technology thriller called Eternal.

Categorie
Tags

4 Reacties

    HanTuttel

    Goed verhaal – en zoals gewoonlijk op een structurele en eenvoudige manier weergegeven (geschreven).

    Dank je Steven!


    28 maart 2011 om 09:32
    StevenInSites

    @han, bedankt 🙂


    28 maart 2011 om 11:36
    freekbijl

    Het goede dat social media in beweging heeft gezet is het feit dat merken meer menselijk worden. Mensen maken merken. In interactie, met goede content en goede producten. Hopelijk zet deze beweging zich voort en gaat het overgerationaliseerde en zorgvuldig gestileerde merksausje eraf en maakt dit plaats voor meer echtheid. Meer de menselijke maat.

    Het foute dat social media in beweging heeft gezet is het feit dat sommige mensen zichzelf gaan beschouwen als merk en hun (potentiële) netwerk als doelgroep. Personal Branding is driedubbel keer de woordwaarde fout. Barack Obama als voorbeeld nemen is ook fout. Het ‘merk’ Barack Obama is geen persoon, maar het boegbeeld van een beweging.

    Als ik Personal Branding denken doortrek dan zijn mijn gezin en vrienden mijn meest loyale customers waarop ik loyaliteitsprogramma’s zou moeten plotten en die ik verder zou moeten activeren als ambassadeurs. Flip de funnel zeg maar. Een ‘stukje’ activatie aan de ontbijttafel. ’s avonds een merk, ’s ochtends een merk.

    Laat het los, dat personal branding.


    31 maart 2011 om 02:57
    StevenInSites

    Hi Freek, Bedankt voor je reactie.

    Ik denk dat we hierin van mening verschillen, wat ok is natuurlijk.

    Als ik om me heen kijk, zie ik veel mensen in staat om mooie dingen op te bouwen (mss zijn ze er bewust of onbewust mee bezig). Dit was vroeger onmogelijk geweest. Die mensen werken vanuit een passie, een persoonlijke overtuiging of gewoon zin voor ondernemerschap. Door daarbij op een slimme manier hun persoon als merk in te schakelen, slagen ze er vaak in het een niveau hoger te tillen.

    Als ik al die mensen zie presteren, dan bekijk ik dat vooral vol bewondering.


    31 maart 2011 om 03:50

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!