Zo doe je dat: Webinarmarketing

Zo doe je dat: Webinarmarketing

Ik vind een webcast met als titel “Create social media fans on Facebook and Twitter” op twee manieren interessant: de inhoud, dat komt eerst of zou eerst moeten komen. Maar ook de manier waarop zo’n webcast ‘in de markt’ wordt gezet, de “strategie” van “contentmarketing” of “webcastmarketing”. Dit webinar is opgezet door Adobe, dat met Omniture (SiteCatalyst) een meetsysteem in handen heeft waar je social media mee kunt meten. Dus de bedoeling daarvan is alvast helder, daar is ook geen onduidelijkheid over. Brian Watkins is van Adobe, en hij heeft het grootste gedeelte van onderstaande webcast ingesproken. Over “unpaid armies of people” die vragen oplossen voor Adobe, over Zappos.com en het gebruik van social media, en een casestudy van USA Today, ingesproken door Jeff Wiegand.

Casestudy

De casestudy is eigenlijk het meest interessant om naar te luisteren. Jeff Wiegand van USA Today vertelt over hoe ze social media hebben geïntegreerd in de site (“engagement options”). Hij praat ook over de vervolgstappen in de toekomst. Belangrijk onderdeel daarbij is weer: meten. En uiteraard doen ze dat bij USA Today met het meetsysteem van Adobe. Op die manier verpak je de inhoud met je commerciele boodschap, dat is goed gedaan maar erg authentiek is het natuurlijk niet.

Webcast

Hoofdstukken Webcast

01:52 Webcast overview
03:56 Social media myths
14:46 Build a social media plan
18:40 How to measure a Tweet
22:49 Organizing social media
27:02 USA Today case study
29:06 Pacing your social posts
31:13 USA Today’s goals
35:10 The need for metrics
39:16 Using Adobe SiteCatalyst

Transcript

E-mail om aan te kondigen

Hoe belangrijk blijkt dan e-mail te zijn om de boel aan te zwengelen. Natuurlijk moet je een pakkende kop hebben zodat de aandacht van types zoals mij getrokken wordt. In eerste instantie deed ik het af als commerciele bs, na nog even nadenken leek het me aardig om het proces eens te beschrijven zodat dit als voorbeeld kan gelden voor wie er aan de slag zou willen met dit soort sponsored webcasts als marketingmiddel.

Productpitch

Eigenlijk is dit dus gewoon een productpitch voor Adobe. Verpakt in een webcast (let op hoe belangrijk de kop is van zo’n e-mailing, het valt of staat met de titel) van drie kwartier, met een inhoudelijke saus vanuit USA Today, één van de (tevreden) gebruikers van het product waar het om gaat.

Wat vinden jullie

Wat denken jullie ervan. Zijn we op het verkeerde been gezet door de kop in de e-mail, is het allemaal een hoop lucht en gewoon ordinaire productmarketing, is het juist een mooie geste van Adobe en USA Today dat ze tijd en moeite hebben gedaan om zo’n mooie inhoudelijke webcast in elkaar te schroeven? Ben benieuwd.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 1 reacties op dit artikel

  • Mij valt natuurlijk eerst de email op. Een subjectline "FYI from webdigest for Marketeers", waarschijnlijk is het een "third party mail" waar Adobe redelijk wat geld voor heeft neergelegd om naar het publiek van "Webdigest for Marketers" te communiceren.

    Als je naar de mail kijkt is hij erg verwarrend. Wat moet ik nu doen? Waar wil je dat ik op klik? "Download now", maar wat moet ik precies downloaden? Ze laten hier zeker conversie liggen omdat het net iets te verwarrend is.

    Wat hier goed gebeurt, is dat er waarde wordt toegevoegd. De klantencase en een aantal basics in een webinar, kan al een hoop mensen interesseren en iets verder helpen. Als je product an sich niet interessant genoeg is, probeer het dan op een ander niveau en doe een stapje naar de (potentiele) klant toe. Dat werkt.

    Mensen hebben wel een zeer fijne radar voor verkoopverhalen en voor non-value. Het eene beloven en het andere doen, dan gaat het fout. Jammer dat Adobe het iets te veel over zich zelf heeft, dat maakt het natuurlijk wel "verdacht". Dit webinar geeft echter wél bruikbare info en ze houden tegelijkertijd het verhaal goed verteerbaar (als je echt geinteresseerd bent). Uiteindelijk doet Adobe dit toch om bij te dragen aan de bedrijfsdoelstellingen en dat is helemaal niet erg. Maar toch een beetje jammer van de mail.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.