Bereik en advertentiebestedingen online groter dan bij dagbladen

15 maart 2011, 04:18

Deze week is The State of the News Media 2011, de achtste editie van het jaarlijkse rapport over de status van de Amerikaanse journalistiek, gepubliceerd. Naast interessante studies naar het gebruik van mobiel voor nieuwsconsumptie en het economisch model voor hyperlokaal nieuws, is het meest opmerkelijke toch wel de conclusie dat voor het eerst het bereik en de advertentiebestedingen van online groter zijn dan die bij de dagbladen. Maar liefst 46 procent van de ondervraagde Amerikanen ontvangt het nieuws via internet tegen 40 procent via de dagbladen.

Na een korte periode van geringe groei zit online advertising weer flink in de lift. Terwijl de advertentie-inkomsten bij de dagbladen in de afgelopen jaren bijna zijn gehalveerd tot 22,8 miljard dollar in 2010, zijn de online advertentiebestedingen in 2010 met 14 procent gestegen tot een totaal van 25,8 miljard dollar. Pech voor de grote online uitgevers, met 12,37 miljard dollar gaat bijna de helft (48%) van deze bestedingen naar search dat ook in de VS met name wordt gedomineerd door Google. Video-advertising laat procentueel de grootste groei zien maar met 1,42 miljard dollar is het nog steeds een beperkt aandeel van het totaal. Wat mij enigszins verbaast is het beperkte aandeel van leadgeneratie. Samen met email heeft leadgeneratie de afgelopen jaren zelfs een afname in bestedingen laten zien.

Interessant is ook om te kijken waar het de komende jaren naar toe gaat voor wat betreft online advertising. De verwachting is dat de online advertentiebestedingen in de VS de komende jaren weer met 10 procent per jaar toenemen. De grootste groei met gemiddeld 40 procent per jaar wordt verwacht bij video-advertising. Ook de andere formaten, met uitzondering van rich media, zullen de komende jaren een groei van 2,5 tot 12,5 procent laten zien. Nog steeds zijn de verwachtingen voor wat betreft target display advertising groot. Analisten van Borrell Associates verwachten dat target advertising zal groeien tot ruim 11 miljard dollar per jaar terwijl niet-getarget advertising afneemt tot 2,5 miljard dollar.

Nederland is op veel aspecten niet te vergelijken met Amerika maar ook hier zal online op korte termijn de dagbladen voorbijstreven. Het is aan de dagbladen om een duurzaam businessmodel te vinden voor hun aktiviteiten. Ik geef ze nog een jaar of 5, als ze dan nog niet hun model hebben gevonden dan zal dat het einde van de betreffende titel betekenen.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

2 Reacties

    Bart Brouwers

    Lekker nieuws op de dinsdagochtend


    15 maart 2011 om 06:33
    Jacob Schorer

    Boeiende informatie. De belofte van tien jaar geleden wordt nu dan eindelijk feitelijk ingelost. Toch is het wel apart om twee zo wezenlijk verschillende media (print en online) met elkaar te vergelijken.

    Maar ik zie het nog niet gebeuren dat print ‘eraan’ gaat – zelfs als ze niet veranderen van businessmodel (zie hoe hardnekkig de muziekindustrie overeind is gebleven ondanks torrents, napster, Kazaa). Het zou zomaar kunnen dat de plaats van print zal veranderen van massa communicatie naar een meer gericht interesse medium (klinkt als een ‘audience’). En online zal in de groei naar volwassenheid nog wel wat opdonders (bv cookie gedoe, ipv6 etc) moeten overwinnen.


    15 maart 2011 om 19:01

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!