Afgelopen weekend was het de talk of town: Google gaat tijdens de SXSW Google Circles presenteren. Inmiddels is dit door Google ontkracht, maar sinds jaar en dag wordt gespeculeerd over de zoekgigant die de stap naar een sociaal netwerk zou willen maken. Ook de opfrisbeurt van Google Profiles zorgde twee weken terug weer voor de nodige speculaties. Of Google nu Google Circles lanceert of niet, maakt Google een kans?
Gemak en tijdsbesparing
Gemak dient de gebruiker en tijd is het enige schaarste dat is overgebleven, dus vanuit dat oogpunt lijkt het een kwestie van de meeste Google diensten aan elkaar knopen en het in potentie grootste sociale netwerk ter wereld is geboren. Foto’s plaats je op Picasa, video’s bekijk je op YouTube, communiceren met vrienden doe je via Gmail en GTalk en waar je bent of naartoe gaat staat in Calender en Latitude. Hoewel de gemiddelde gebruiker niet bekend zal zijn met deze diensten, ze verleiden om naast search (daarin is en blijft Google voorlopig koning) ook gebruik te maken van de andere diensten, klinkt als een simpele vervolgstap.
Eerdere pogingen van Google
Dat Google baat heeft bij een sociaal netwerk mag duidelijk zijn. Hoe meer ze weten van gebruikers, hoe beter ze commerciële boodschappen kunnen targetten. Daarbij komen ook nog eens alle verdienmodellen die het hebben van een sociaal netwerk met zich meebrengen.
Verschillende pogingen van Google in het verleden hebben nog niet tot het gewenste succes geleid. Google Buzz wordt nog steeds als overbodig beschouwd (en startte direct met privacy issues), Wave was verwarrender dan dat het de gebruikers hielp (en wordt inmiddels niet meer verder ontwikkeld) en Orkut is alleen populair in Brazilië en India. Hoewel Orkut met 100 miljoen actieve gebruikers de meest geslaagde poging van Google mag worden genoemd, is ook daar Facebook met een opmars bezig.
Het Circles-principe
Daarmee komt ook meteen de onvermijdelijke vraag naar boven: wordt Google Circles dé Facebook killer? Zolang we niet weten wat Google Circles precies is, kunnen we deze vraag niet beantwoorden. De geruchten vertellen dat Google Circles draait om het principe van de ‘kringen van mensen’ die we om ons heen hebben. Net zoals in het dagelijks leven deel je sommige zaken liever alleen met bepaalde mensen. Gênante vakantiefoto’s zijn bestemd voor vrienden, een succes in werk deel je liever met je zakelijke netwerk. In plaats van het delen van alles met iedereen, moet Google Circles hier een eind aan maken en dit volledig overlaten aan de gebruikers van het netwerk.
Als Google adept van het eerste uur en gebruikmakend van zo’n beetje alle Google diensten, maakt Google wat mij betreft een goede kans. Voorlopig speculeren we verder en kijken we uit naar een mogelijke lancering tijdens Google I/O in mei.