Charlie Sheen & Celebrity Endorsement in Social media

9 maart 2011, 13:10

Wie een beetje de social media volgt, kan het niet gemist hebben; Charlie Sheen (@charliesheen) heeft een verified twitteraccount en haalt er een Guinness World Record mee. Leuk maar wat veel interessanter is, is de nieuwe wereld van Social Media Advertising die er achter zit.

2,3 miljoen volgers verkrijgen in korte tijd zoals Charlie, is de natte droom van menig merk dat actief is in de social media. En daar waar we allemaal stoeien met de ROI van social media lijkt de kassa bij het merk ‘Charlie Sheen’ al aardig te rinkelen dankzij de Celebrity Endorsement activiteiten in Social Media van Ad.ly.

Wat is Celebrity Endorsement in social media?

Check de video, maar in het kort: Ad.ly biedt merken de mogelijkheid consumenten te bereiken in de social media via bekende persoonlijkheden. Meer dan 1.000 celebrities zijn aangesloten bij Ad.ly. De accounts van deze personen, met door hun bekendheid een behoorlijk aantal volgers, worden campagnematig ingezet om merken of producten via Facebook of Twitter onder de aandacht te brengen. En dat proces verloopt in 5 simpele stappen:

  1. Matching: Op basis van de campagne doelstellingen en doelgroep worden 10-50 celebrities geselecteerd uit het netwerk van Ad.ly.
  2. Creatie: In deze stap wordt gekeken hoe de betaalde status update ter promotie van het merk zo authentiek mogelijk kan worden gemaakt alsof de celebrity het onbetaald spontaan zelf had geformuleerd.
  3. Pricing: Aan dat alles hangt natuurlijk een prijskaartje. Per status update moet er een fee betaald worden waar de hoogte wordt bepaald door de omvang van de fan base, de mate van engagement met de fans en eerdere resultaten.
  4. Executie: In deze fase voert Ad.ly de hele campagne uit van start to finish
  5. Measurement: Dit is het analytics deel waarbij nauwkeurig wordt gevolgd welke celebrity de beste resultaten genereert.

Inmiddels heeft Ad.ly op deze wijze voor meer dan 150 merken waaronder Sony, Microsoft, AT&T, Toyota, NBC en Best Buy campagnes in de social media uitgevoerd. Hoewel Charlie Sheen volgens Ad.ly bij hen kwam omdat hij graag op twitter wilde om zijn fans ongefilterd door de media te kunnen bereiken, is het deels dus ook een kwestie van monetize your digital presence by endorsing the brands you love online.

Ad.ly CEO Arnie Gullov-Singh (@arniesingh): “Celebrities are the new prime time

Je kunt moeite hebben met promoted tweets, maar wellicht heb je al ze al in je timeline gehad in een zo authentiek mogelijk status update, zeker als je een celebrity volgt die samenwerkt met Ad.ly. Conform wetgeving moeten dergelijke uitingen als reclame herkenbaar zijn zowel in VS, Engeland als Nederland. In Engeland zijn de eerste rechtszaken daarover reeds gevoerd.

Kassa!

Eigenlijk is er niets nieuws onder de zon. @MarcoBorsato, twitteraar van jaar in 2009, heeft zich vaak enthousiast uitgelaten over Nespresso, maar volgens zijn management is er geen sprake van sluikreclame. Vincent Everts was betaald enthousiast over de HP Touchsmart op twitter en in zijn blog, overigens daar keurig aangeduid met kenmerk ADV in de titel. Marco blogde in 2008 vanaf een HP Compaq 2710 en 3FM DJ @Michielveenstra is bij Ad.ly aangesloten. Nu staan facebook en twitter centraal, in 2007 stonden in een vergelijkbare discussie over product placement weblogs centraal. Kortom hoe je het ook bekijkt: massa is kassa, ook in de social media en ook in Nederland.

Controle

Gelukkig heb je in de social media zelf de controle via unfollow of unfriending. Dus vind je Charlie’s Cashing in on Craziness te ver gaan, dan kun je altijd unfollowen, denk alleen dat de Worldwide Unfollow Charlie Sheen on Twitter Day aanstaande vrijdag Charlie niet zal tegenhouden 😉

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

6 Reacties

    Mark de Bruin

    Graag meer van dit soort artikelen op Marketingfacts. Heerlijk.


    9 maart 2011 om 13:19
    mgvandenbroek

    Complimenten Erik! Ik vind het eigenlijk wel jammer dat Sheen ontslagen is…. 2,5 men was zó stom dat ik het leuk vond maar hier thuis wordt naw een zucht van verlichting geslaakt 😉


    9 maart 2011 om 14:57
    Ruby

    het kan ook een goede marketingstunt zijn! 😉


    9 maart 2011 om 19:37

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!