Ditto: inchecken waar je naartoe gaat
Locatiegebaseerde diensten zijn hot. FourSquare, Gowalla, Google Latitude en natuurlijk het Nederlandse Feest.je, vechten om de gebruikers. Het idee is simpel: je checkt in op de locatie waar je bent, zodat iedereen kan zien waar je zit. Hoewel ik zelf inmiddels ook geregeld incheck, vroeg ik mij laatst af hoe groot het sociale aspect van deze diensten is. Immers, tegen de tijd dat iemand ziet waar ik ben ingechecked, grote kans dat ik alweer weg ben tegen de tijd dat diegene arriveert. Bovendien checkt mijn halve lijst geregeld in op het thuishonk, waar ik ook niet op zit te wachten. En daar gaat Ditto verandering in brengen.
Gratis koffie
Het achterliggende idee van deze locatiegebaseerde diensten is natuurlijk goed. Jouw locatie delen in de hoop dat vrienden in de buurt zijn en aanhaken in het café, tips geven over het restaurant waar je zit of juist bepaalde plekken afraden. Ook marketeers beginnen deze diensten te ontdekken, hoewel de originaliteit nog te wensen overlaat. Kwantitatief inchecken wordt beloond, maar hoeveel gratis koffie kun je op?
Pre-realtime
Hoewel het aantal gebruikers nog relatief laag is, is het realtime delen van je locatie een trend die in lijn ligt met bijvoorbeeld Twitter: het instant delen van informatie. Locatie lijkt daarmee een logisch vervolg. Maar is sneller dan realtime voor locatie niet beter?
Ditto draait dan ook niet om waar je bént, maar waar je naartoe wílt. Vooraf inchecken dus, pre-realtime. Ben je van plan om uit eten te gaan, een kroeg te pakken of naar de film te gaan? Dán check je in bij Ditto. Zo kunnen vrienden vóóraf tips geven, zaken afraden of juist gezellig mee gaan. Dat klinkt sociaal.
Ondanks dat het bedrijf vanuit Amerika werkt is deze wereldwijd al goed te gebruiken, omdat Ditto data uit Facebook, Twitter en FourSquare importeert. In de toekomst kunnen daar gemakkelijk andere data ingelezen worden, zodat je ook meteen info hebt over de nieuwste films en/of recensies van het restaurant waar je naartoe gaat.
Afwachten of aan de slag?
Daarmee wordt ook meteen interessant wat marketeers gaan doen met een dienst als Ditto en de ongetwijfeld vele diensten die nog gaan volgen. Ondanks de relatief lage gebruikersaantallen bieden deze diensten (gratis) een schat aan informatie over hoé mensen over jou locatie denken. Dus wachten we nog even af of gaan we meteen aan de slag? En ook interessant, belonen we een check-ins of juist een positieve recensies en/of tips?