Auke van den Hout (Adatus) nieuw bestuurslid IAB

2 maart 2011, 07:20

Auke van den Hout (Adatus) is door de IAB-achterban gekozen als nieuw bestuurslid voor de portefeuille Privacy. Dat meldt het IAB (Interactive Advertising Bureau) Nederland zojuist in een persbericht. Van den Hout treedt met deze functie in de voetsporen van Joris van Heukelom, die deze portefeuille in januari verruilde voor het IAB voorzitterschap. “Met de komst van Van den Hout hebben we een uiterst ervaren professional in ons midden”, zegt Van Heukelom. Via een digitale stemming kozen de IAB leden massaal voor Auke van den Hout, mede-oprichter van Adatus, de Europese marktplaats voor ‘audience targeting’.

Van den Hout is enthousiast over de rol die hij gaat vervullen binnen het bestuur van IAB:

“Informeren is cruciaal. Het is belangrijk dat de consument begrijpt hoe online adverteren werkt, de mogelijkheid heeft tot inspraak en de voordelen onderkent. Maar ook dat de consument beseft dat het om volstrekt anonieme data gaat. Dan gaat privacy bescherming goed samen met de belangen van de industrie. Relevante advertenties zijn het gevolg. En hier is de consument mee gediend.”

IAB voorzitter Van Heukelom:

“De digitale industrie wordt steeds meer data gedreven en privacy staat dan ook hoog op de IAB agenda de komende jaren. Naast de meerderheid van de leden is ook het IAB bestuur blij met de komst van Van den Hout, we hebben dan ook hoge verwachtingen van zijn invulling van de portefeuille.”

Het IAB-bestuur bestaat naast voorzitter Joris Van Heukelom uit Tjeerd Kooij (WebAds), Lot Keijzer (Twist), René Zeedijk (Zoom.in) en Emile van den Berg (Isobar).

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!