IAB Nederland: Hardnekkige ‘supercookies’ zijn gevaarlijke ontwikkeling

27 februari 2011, 14:05

IAB Nederland neemt stelling tegen de zogenaamde ‘supercookies. Dit is een verzamelnaam die momenteel gebruikt wordt voor onder andere flash-cookies. Deze ‘supercookies’ verzamelen net zoals reguliere cookies informatie over het surfgedrag van de computergebruiker maar bewaren deze informatie buiten de internetbrowser, waardoor de gebruiker weinig tot geen grip heeft op de informatie en moeilijk kan overgaan tot het verwijderen ervan. “Gelukkig zit het overgrote deel van onze industrie op één lijn en stelt de consument centraal. De vele voordelen die het gebruik van de reguliere cookies voor de gebruiker bieden, gaan hierbij hand in hand met een transparant en open beleid omtrent de materie en laat de keuzevrijheid en middelen hiertoe bij de gebruiker. Deze andere types zogeheten supercookies zijn best hardnekkig en een smet op een zuiver en eerlijk privacybeleid” aldus Joris van Heukelom, voorzitter IAB.

IAB is in Nederland de brancheorganisatie voor de digitale advertising industrie. De overgrote meerderheid van de online-advertenties in Nederland wordt verzorgd door bedrijven die zijn aangesloten bij het IAB. Deze bedrijven gebruiken cookies om bv inlogcodes te bewaren, de toegang tot websites te vergemakkelijken en advertenties goed aan te laten sluiten bij de wensen van de consument. Cookies zijn kleine stukjes informatie die door de beheerder van een site op de computer van de internetgebruiker worden geplaatst. Gebruikers kiezen er regelmatig voor om cookies te verwijderen. Dit wordt hen via browsers ook steeds makkelijker gemaakt. Het IAB herkent de bezorgdheid van de ENISA ten aanzien van de zogeheten supercookies en veroordeelt deze werkwijze nadrukkelijk. Ook doet het IAB een beroep op haar leden om maatregelen te nemen tegen dergelijke praktijken wanneer ze deze binnen de industrie tegenkomen.

Wetswijziging telecommunicatie

Momenteel werkt de Nederlandse overheid aan nieuwe wetgeving op dit gebied. Twee richtlijnen van de Europese Unie moeten in mei 2011 in de Nederlandse Telecommunicatiewet zijn geïmplementeerd. Belangrijk onderdeel van deze wetswijziging is de zogenaamde ‘cookie-bepaling’: de gebruiker moet ondubbelzinnige toestemming geven voor het plaatsen van cookies. Daarbij is gekozen voor het verlenen van toestemming via de instellingen van de browser. Zo kan de privacy van de gebruiker beschermd blijven tegelijk met behoud van het gebruiksgemak. De consument moet wel goed worden geïnformeerd over het plaatsen van cookies. De Europese Commissie voert momenteel met het bedrijfsleven en vertegenwoordigers van internetgebruikers overleg over de mogelijke manieren van informatievoorziening en het verkrijgen van de toestemming. Het IAB heeft daarbij voorgesteld om redenen van transparantie en openheid een cookiezegel te plaatsen op de sites waardoor de gebruiker geïnformeerd wordt over de mogelijkheden om cookies te weigeren dan wel te verwijderen.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

6 Reacties

    André Scholten

    Even ter illustratie: er zijn al minimaal 15 totaal verschillende manier om info over een bezoeker op te slaan. Het is goed dat de industrie dit nauwlettend in de gaten houd.


    27 februari 2011 om 17:13
    Tom

    Flashcookies, een bekende term. Maar is het bekend welke partijen in NL hier gebruik van maken? Ik kan me voorstellen als dat uitkomt dat behoorlijk wat reputatieschade kan aanrichten. Maw zijn er in NL wel partijen actief die gebruik maken van deze techniek?


    27 februari 2011 om 19:14
    Emiel Kamzol

    is er wel een manier om er achter te komen dat er een flashcookie wordt gebruikt?


    27 februari 2011 om 20:07
    André Scholten

    @Emiel: ja, door de folder in de gaten te houden waar ze in staan. Onder Windows zijn dat vaak .sol bestanden in de map “Application Data” binnen een “gebruiker”. En dan in MacromediaFlash Player#SharedObjects.

    @Tom: het gebruik er van hoeft niet perse slecht te zijn, dus je zult niet direct reputatieschade oplopen. Een mooie toepassing is bijvoorbeeld dat een gebruiker ongeacht zijn browser doorgemeten kan worden. Of hij nou Chrome of Firefox gebruikt, de cookies blijven hetzelfde. Als je dit combineert met een opt-out mogelijkheid zie ik er niet veel kwaad in.

    In het artikel worden juist die cookies genoemd die na verwijdering vanuit een andere locatie weer opnieuw aangemaakt worden. Die cookie zijn dus bijna niet te verwijderen, en dat moet aangepakt worden.


    28 februari 2011 om 07:10
    Emiel Kamzol

    @Andre Thanks. Nu ben ik eens door die map aan het bladeren. En nu kom ik hier een bestandje tegen. px_data.sol hiervan heb ik er twee 1) van arke.nl, 2) van marketingfacts en 3) px_data_adlantic.sol. Wil dit nu zeggen dat een adverteerder op marketingfacts ook gebruik maakt van de zogenaamde super cookies?


    28 februari 2011 om 08:19
    André Scholten

    Nee, een adverteerder maakt gebruik van de Flash cookie, dat is nog wel iets anders dan de evercookie. De evercookie dupliceert zichzelf op basis van de plek waar de cookieinfo nog opgeslagen is. Dus als je 2 plekken leeghaald maar 1 niet zal de evercookie zo weer op alle plekken staan.


    28 februari 2011 om 17:52

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!