Google One Pass gelanceerd: Betalingssysteem voor digitale kranten en tijdschriften

17 februari 2011, 05:21

Google One Pass, een betalingssysteem voor uitgevers van digitale magazines en kranten is gisteren gelanceerd in Berlijn door Google’s CEO Eric Schmidt. Met het systeem wil Google uitgevers in staat stellen zelf de prijzen te bepalen en acties aan de digitale edities toe te voegen. Duitse uitgevers als Axel Springer AG, Focus Online (Tomorrow Focus) en Stern.de zijn eerste partners voor One Pass. Het systeem is op dit moment beschikbaar in Canada, Frankrijk, Duitsland, Italië, U.K. en de V.S. De betalingstechnologie voor One Pass is Google Checkout.

Op het Google Blog:

“With Google One Pass, publishers can customize how and when they charge for content while experimenting with different models to see what works best for them—offering subscriptions, metered access, “freemium” content or even single articles for sale from their websites or mobile apps. The service also lets publishers give existing print subscribers free (or discounted) access to digital content. We take care of the rest, including payments technology handled via Google Checkout.”

De fee die Google moet krijgen op al die verkochte digitale content, is 10 procent. Ik heb het gevoel dat als je het over online betalen hebt, Google Checkout verbleekt bij de betalingsvolumes die PayPal haalt. Derk Wagelaar van PayPal verwachtte er in dit interview in ieder geval weinig concurrentie van. Op Nu.nl lees je over concurrent Apple die ook een hap wil van de digitale content van uitgevers:

“De afgelopen dagen was er veel te doen rond een vergelijkbaar systeem van Apple. Dat bedrijf introduceerde een verplichting om abonnementen van tijdschriften en kranten op bijvoorbeeld de iPad ook via Apple te laten gaan. Gebruikers mogen een digitaal abonnement ook via de uitgever afsluiten, maar de mogelijkheid om hetzelfde abonnement voor dezelfde voorwaarden te kopen via de App Store moet geboden worden. In dat geval gaat 30 procent van de inkomsten naar Apple. Google vraagt 10 procent.”

Video

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!