Digitale actie voor ‘echte’ boeken: Virtuele Sampling

2 februari 2011, 08:22

De ‘leeskoffertjes’ van Rian Visser doen het bij uitgeverij Gottmer al jaren erg goed. Elk leeskoffertje bevat zes leesboekjes en een leuk werkboekje. Door de drie verschillende AVI leesniveaus zijn ze ideaal voor beginnende lezertjes. Eind november vorig jaar, startten wij in opdracht van uitgeverij Gottmer een actie voor deze koffertjes. Het doel was om zoveel mogelijk ouders van jonge kinderen te laten zien hoe leuk én leerzaam de leeskoffertjes zijn. Daarnaast wilden wij een database aanleggen van geïnteresseerden. De leeftijd van de kinderen waarvoor de leeskoffertjes is bedoeld, is immers vrij nauwkeurig bepaald. Een database biedt dus veel mogelijkheden in de toekomst. En uiteraard was het de bedoeling om de verkoop te stimuleren.

Om deze doelstellingen te halen, kozen wij ervoor om één verhaaltje gratis uit het Leeskoffertje Daar komt Aap in digitale vorm weg te geven en iedereen wekelijks kans te laten maken op het winnen van leeskoffertjes. Daar komt Aap-verhaaltje wordt op 5 manieren weggegeven:

  1. In de vorm van een basic en daarmee uit productieoverwegingen een betaalbare app voor iPad en iPhone. Daarmee was het gelijk de eerste gratis Nederlandse prentenboek app. Er zit een externe link in naar de actiesite www.leeskoffertjes.nl, waarop iedereen kans maakt op het winnen van een ‘echt’ leeskoffertje.
  2. Het verhaaltje wordt als PDF geplaatst in de iPad reader app van AKO. Normaal is die reader bedoeld voor het kunnen kopen en lezen van magazines die zelf niet in app-vorm bestaan, maar AKO liep er gelijk warm voor om voor het eerst een gratis download via hun AKO app aan te bieden. Omdat we die al hadden, was het verhaal als app voor ons natuurlijk niet noodzakelijk, maar het bereik en de opportunity to see onder de doelgroep iPad bezitters stijgt er aanzienlijk door.
  3. Omdat niet iedereen een iPhone of iPad heeft, is het verhaaltje als e-book gratis te lezen op de actiewebsite www.leeskoffertjes.nl
  4. Leeskoffertjes worden ook vaak op basischolen gebruikt. Daarom hebben we van het verhaal een gratis te downloaden digibordles ontwikkeld. Natuurlijk linkt ook deze digibordles naar de mogelijkheid om op de actiewebsite gratis leeskoffertjes te winnen. De digibordles is via de actiesite te downloaden, maar ook via diverse speciaal op het onderwijs gerichte websites.
  5. Een Hyves gadget, eveneens om mensen te bereiken zonder iPhone of iPad.

Hoe maakten we de actie bekend?

Budget voor advertising was niet in het plan opgenomen. Toch bereikten wij onze doelgroep goed via de volgende middelen:

  • De eigen website van Rian Visser en de daaraan gelieerde actiesite www.leeskoffertjes.nl
  • AKO website en Nieuwsbrief: Omdat AKO vanaf het begin onze actie omarmde door opname in hun eigen iPad reader app, werd dat gecommuniceerd op zowel de AKO-website als in de nieuwsbrief. Mede op basis van het succes van onze actie besloot AKO om een speciale categorie ‘gratis’ in de reader op te nemen. Dat zorgde voor een tweede communicatieronde naar de vaste klanten en op de website.
  • Social media: Op Twitter, Facebook en zelfs LinkedIn werd de actie bekend gemaakt. Met enige voorzichtigheid natuurlijk, omdat we op geen enkele manier wilden ‘spammen’. Het product is echter zo charmant en bovendien gratis, dat het vele, vele malen werd geretweet op bijvoorbeeld twitter. Voor Hyves hebben wij een speciale web app – of gadget – ontwikkeld.
  • Mailing naar het bestand van geïnteresseerden van www.rianvisser.nl
  • Persmailing door zowel uitgeverij Gottmer, als op het bestand van onze eigen uitgeverij Books2download
  • Medewerking van diverse bevriende ICT/Onderwijssites.

De voorlopige resultaten

We hebben de actie geen harde einddatum gegeven. Maar na een kleine 8 weken is het goed om de tussenstand op te nemen:

  • In de eerste week kwamen we binnen op plaats 3 in de categorie ‘gratis boeken’ in de App Store. Sindsdien zijn we niet meer uit de top-tien weg geweest.
  • Na 2 weken hadden we 5000 downloads in de App Store. Om het in perspectief te zetten, toen De Arbeiderspers een app van Joost Zwagerman gratis weggaf ten tijde van de Boekenweek in 2010 – waarvoor Zwagerman het boek schreef – waren er na 2 weken 2500 downloads (toestemming van De Arbeiderspers om deze cijfers te noemen).
  • Nu, na bijna 8 weken, zitten we op 12.000 downloads, op een kleine 1000 geïnteresseerden in de database, op 500 gedownloade digibordlessen en een eindeloze reeks positieve reacties van ouders die voor het eerst onze boekjes voor hun kinderen ontdekten.

En de hamvraag is natuurlijk, wat het heeft betekent voor de verkoop in de winkel? Daarover zullen geen harde cijfers gegeven worden, maar in overleg met Marius van Campen, uitgever bij Gottmer en specifiek betrokken bij digitale uitgaven, zullen we binnenkort wel indicaties geven over de mate waarin we ook daarmee succesvol waren. De eerste indicaties zien er goed uit, maar we willen er seizoensinvloeden uithalen, voordat we er iets over zeggen. Wat we voor een volgende keer zeker weer zullen doen?

  1. In één klap de App Store zo hoog mogelijk binnenkomen. Zichtbaarheid daarin creëert zijn eigen vraag.
  2. AKO reader, website en nieuwsbrief responderen erg goed. Die houden we erin.
  3. Maak een serie producten rondom het hoofdproduct. In ons geval een gratis boekje als app, als e-book, als Hyves gadget én als digibordles. Het aloude sampling werkt, ook digitaal.

Rian Visser is kinderboekenschrijver, grafisch vormgever en uitgever van haar eigen digitale kinderboeken (Twitter). Bert Vegelien is marketeer met een achtergrond bij reclamebureaus en tijdschriftenuitgeverijen (Twitter). Rian Visser en Bert Vegelien produceren en geven e-books, apps en digibordlessen uit in hun eigen uitgeverij Books2download.

Onder deze gastblogaccount schrijven auteurs die geen blogger zijn van Marketingfacts. Heb jij een blog die je wilt delen, of wil je graag blogger worden, stuur dan een tweet of mail naar de redactie.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!