Nieuwe online functie: Hoofdcurator

25 januari 2011, 06:17

Na het zeer populaire (25.000 views) artikel: online functies van de toekomst en het minder populaire (6000 views) meer online functies van de toekomst nu één nieuwe online functie: hoofdcurator. Ik werd op deze functie gewezen door (één van) de eerste Marketingfactsbloggers na Marco: Polle de Maagt. De functie bestaat namelijk echt en er werd over geschreven door Fastcompany. Wat is een hoofdcurator?

Het is zoiets als een hoofdredacteur, maar met een net iets andere insteek. Een hoofredacteur, tenminste, zo doet Matthijs het bij Marketingfacts, schrijft zelf ook unieke content en vraagt aan andere om content te produceren. Zo krijgen de Marketingfacts bloggers regelmatig persberichten doorgemaild met de vraag er iets over te zeggen. Een (hoofd)redacteur zoekt dus mensen die unieke content produceren tegen een directe monetaire beloning (ook wel betaald genoemd) of een sociale beloning (laten we dat bloggen op Marketingfacts noemen).

Een hoofdcurator daarentegen is, zoals Neal Sanderson (curator-in-chief bij Eqentia) stelt, niet bezig met het verzamelen van unieke content, maar het bundelen van bestaande content voor portals. Neal verzameld voor een hele reeks portals de juiste informatie. Eqentia verzorgt nieuwsstromen over een breed aantal onderwerpen, zowel publiek als voor organisaties. Een beetje zoals Howardshome in Nederland. De kwaliteit van de berichten in de verschillende portals zijn natuurlijk van groot belang en kunnen niet enkel overgelaten worden aan de technologie. Neal zoekt dus het web af naar nieuwe nieuwsbronnen voor de portals (zowel de publieke als die van klanten), maar ‘tweakt’ ook de instellingen van de technologie om te zorgen dat de juiste berichten van die bronnen doorkomen.

De hoofdcurator is de menselijke factor in een technologisch speelveld. De menselijke filter tussen het nieuws en de ontvanger. Zoals Chris Anderson al jaren stelt: elk nieuwe overschot brengt ook een nieuwe schaarste met zich mee. Het overschot aan informatie en nieuws brengt de schaarste mee aan tijd om dit te consumeren. Daar ontstaat dus een nieuwe kans, een nieuwe functie, in dit geval hoofd curator.

Bas van de Haterd
Professioneel bemoeial bij Van de Haterd Consultancy

Freelance professioneel bemoeial. Kijkt altijd naar het fundamentele probleem, niet de quick fix. Centrale focus zijn de (online) dialogen met klanten, stakeholders, medewerkers en toekomstig medewerkers (afhankelijk van de opdracht). Actief als interim community manager, projectleider voor nieuwe corporate recruitmentsites, adviseur bij verschillende start ups en inspirator m.b.t. de toekomst van werk (de arbeidsmarkt van de 21e eeuw).

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!