Blytes voorlopig weer offline

26 januari 2011, 05:05

Het sociale netwerk Blytes.nl is nog steeds in aanbouw. Echter heeft de jonge maker, Tim Van Elsloo, op 25 januari aangekondigd de site offline te moeten halen. Er zijn meerdere complicaties waardoor hij deze beslissing heeft moeten nemen. Te vroeg gelanceerd? Goede vraag. Vorige week schreef Matthijs van den Broek, dat we bij een jonge entrepreneur/ontwikkelaar niet meteen moeilijk zullen gaan doen over zaken als harde concurrentie, usp’s, business- en verdienmodellen, api’s en tipping points, maar al snel blijkt dat Van Elsloo tegen een aantal onhandige zaken aanloopt en de site tijdelijk offline moet.

Mayday

Zie hieronder het Twitterbericht:

Hieronder is het bericht te lezen op Blytes.nl:

Wettelijke randvoorwaarden

Momenteel zou niet worden voldaan aan de wettelijke voorwaarden waaronder de WBP. Als je een sociaal netwerk begint, moet je garant staan voor het feit dat wanneer je mensen een profiel laat registreren, dat deze data goed bewaard blijft en niet uitlekt. De website moet dus ‘hufterproof’ zijn en dat is helaas nog niet gebleken. Pas dus goed op hoeveel gegevens je meteen registreert op een startende website. Het voordeel van deze cloud oplossingen is, dat alles gecentraliseerd is opgeslagen en dat deze data vanuit allerlei locaties benaderbaar is. Het nadeel is dat je te allen tijde aangewezen bent op de capaciteiten en veiligheid van de provider en als deze wordt gehacked liggen jouw profielgegevens waarschijnlijk op straat.

DoS attacks

De Denial-of-Service aanvallen (DoS) zijn inmens populair in de bancaire wereld, creditcard gateways en andere corporate sites. Als je een nieuw concept lanceert op internet, dan weet je dat je hieraan aan onderworpen wordt. Het lijkt dan alsof een testteam aan hackers klaarstaat om de site ‘neer te halen’. Uiteraard is het een kinderachtige actie, maar je hebt deze acties blijkbaar nodig om de website goed te kunnen wapenen.

21 januari gelanceerd, 25 januari offline

Inmiddels zijn er volgens de maker meer dan 5.000 profielen geregistreerd op de website. Er is dus zeker potentie en de nieuwsgierigheid van de consument is gewekt. Dit betekent dat door alle media aandacht (earned media) er in drie dagen tijd (want in de laatste twee dagen was Blytes.nl totaal onbereikbaar) meer dan 5.000 profielen zijn geregistreerd.

Experimenteer!

Om nieuwe zaken te ondernemen moet je durven en gewoon gaan bouwen en experimenteren. Dat is waar het bij Blytes.nl niet aan ontbreekt. Alleen waar ligt de scheidingslijn van het veilig experimenteren? Een disclaimer waarin vermeld staat dat de data nog niet 100% veilig is, helpt al veel, maar kan ook weer voor veel onrust zorgen

Verjaag de bugs!

Uiteindelijk krijgt je het niet meer in je eentje voor elkaar om om de website tot een veilig fort te maken. Werk daarom met experts samen om het netwerk zo snel mogelijk weer op de rails te krijgen. Verjaag de bugs, zorg dat de site in alle vormen aan de wetgevingen voldoet en wij gaan met z’n allen weer experimenteren, maar wel met enige, gezonde terughoudendheid.

Ondertussen houd ik Diaspora in de gaten.

Harald Heukers
Marketing & Business Coach bij Marketing & Mindset Academy

Online Marketing Coach. Helpt ondernemers goede online marketeers te worden om makkelijker nieuwe klanten aan te trekken en voorspelbare omzet te realiseren. Oprichter van de Marketing & Mindset Acacemy. 15 jaar werkervaring in online marketing.

Categorie
Tags

6 Reacties

    Bram Fasseur

    Ik moest even aan de film the social network denken “Facebook DOES NOT go down!!!” 😉


    26 januari 2011 om 06:58
    Antonio

    “Ondertussen houd ik Diaspora in de gaten.”

    Lekkere link…(?)


    26 januari 2011 om 07:50
    richardotto2000

    Ik vond het toch wel mooi dat je met een website die continue offline is zo de media kan behalen.

    Ik heb de laatste dagen van sochtends vroeg tot snachts getracht op de website te komen. Is me niet gelukt…

    Het lijkt wel een HOAX..


    26 januari 2011 om 08:31
    haraldheukers

    @A_vdV dat betekent dat ik nog steeds geïnteresseerd ben in het Diaspora project, de Open Source variant van een sociaal netwerk als Facebook, die in november vorig jaar al gelanceerd zou worden.


    26 januari 2011 om 09:19
    Oli4b

    Hoe bedoel je er is markt voor 🙂 Sinds ik op twitter opriep om lid te worden, wordt ik gek van de replies dat men er niet opkon. Geniaal!


    26 januari 2011 om 09:31
    DannyOosterveer

    Vind het überhaupt al opvallend hoeveel media-aandacht deze site gekregen heeft. Zoals Matthijs hier al schreef is het een leuk iets omdat het wel iets sympathieks heeft, dat een jonge programmeur met zo’n site Hyves uitdaagt. Maar het lijkt me vrij logisch dat er zoveel dingen nog mis mee zijn. Maar ik zag op Hyved al koppen staan alsof het verbazingwekkend is dat de site ’te hacken’ is en onveilig. Qua media aandacht heeft Blytes voorlopig iig genoeg.


    26 januari 2011 om 14:26

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!