Interview: ACHTUNG! eerste NL bureau in SoDA netwerk

24 januari 2011, 08:45

ACHTUNG! is als eerste Nederlandse bureau gevraagd om toe te treden tot het internationale netwerk van SoDA, de Society of Digital Agencies. SoDA vertegenwoordigt toonaangevende digitale bureaus zoals B-Reel, Profero, Firstborn en Perfect Fools in meer dan 22 landen, en heeft als doel verdere professionalisering van de digitale marketing en communicatie industrie. Dit gebeurt onder anderen met gezamenlijk onderzoek, conferenties en uitwisseling van kennis, ervaring en medewerkers. Bij ACHTUNG! zijn ze blij, hieronder tekst en uitleg in 4 vragen door Dick Buschman:

Proficiat, Dick Buschman van ACHTUNG!. Wat gaat er door je heen?

Buschman: “Glückseligkeit ;-)”.

SoDA. Is het raar of slecht dat ik hier nog nooit van gehoord had? Hoe prestigieus is dit nu echt?

“Nee hoor, dat is helemaal niet raar. In Nederland zijn immers al zoveel lokale initiatieven, rondom de vakgebieden van marketing, communicatie, en technologie, die slokken alle (media)aandacht op. De laatste 2 jaar hebben we veel contact gekregen met bureaus in Zweden, Engeland en de VS. We merkten dat we heel veel energie kregen wanneer we met buitenlandse vakgenoten op internationale bijeenkomsten zoals Creative Social spraken: niet over onderwerpen zoals pitchrichtlijnen of de gevolgen van de recessie op de omzet maar inhoudelijke discussies over interactieve communicatie, digitale innovaties en niet onbelangrijk, op een zelfrelativerende toon. SoDA is opgezet door oprichters en eigenaren van toongevende bureaus zoals B-Reel, Profero, Firstborn en Perfect Fools, die met elkaar een leuke tijd willen hebben en het vak verder willen brengen. Misschien eerder no-nonsense dan prestigieus.”

Jullie zijn met ACHTUNG! door de digitale ballotagecommissie. Lidmaatschap geschiedt op voordracht door bestaande leden. Wie van je interactieve medebroeders in de NL bureauwereld maakt volgens jou de grootste kans om óók te worden toegelaten en waarom?

“Als er een bureau in Nederland is dat al lang en succesvol aan de digitale weg timmert, dan is het wel 4D. Wij waarderen hen enorm om de vaste en toegewijde koers die ze varen, de kwaliteit van hun campagnes, en dat allemaal zonder ruis en roddels over de situatie in Nederland.”

Gaat de toegang tot de andere bureaus jullie helpen om nog mooiere dingen te maken? Hoe krijgt dit netwerk praktisch vorm?

“Mooie dingen beginnen bij inspiratie. En dat denken we bij deze groep mensen te vinden, maar niet in de laatste plaats ook een kritische blik. Want daar worden ideeen en de executie nog scherper van. Alle momenten om ideeen en gerealiseerde campagnes met elkaar te bespreken en te evalueren, benutten we. In maart gaan we samen met een team van ons bureau naar South by Southwest Interactive en brengen we een aantal dagen door met andere partners van SoDA. Aanrader voor iedereen die met interactieve communicatie bezig is.”

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!