ReclameReview: Durex

13 januari 2011, 11:33

De campagne voor Durex Feeling Ultra is eerder succesvol getest op jongerenzender MTV. De resultaten van de campagne waren zo juichend dat nu ook kijkers van andere zenders kennis mogen maken met het condoom voor het enige echte gevoel. De komende maanden worden de commercials veelvuldig uitgezonden op de zenders van RTL, BNN en wederom MTV. Ze vallen vooral op door hun lengte: kort maar krachtig.

Credits:

Creatie: SuperRebel/Commpas

De doelstelling:

Communiceren dat er eindelijk een condoom met het enige echte gevoel is: Durex Feeling Ultra.

De uitwerking:

De commercials vallen op door de lengte. Kort maar krachtig. Na een teasende spot van 5 seconden waarin een jongeman juicht, volgt een tag on van 10 seconden met de volledige boodschap: Eindelijk een condoom met het enige echte gevoel. De komende maanden worden er 9 verschillende varianten ingezet.

Het oordeel:

Volgens mij is het inderdaad de lengte van de commercials die zorgt voor het succes. Het lijken wel bumpers van de zender in plaats van commerciële boodschappen. De invulling van de verschillende commercials is grappig te noemen, maar niet spectaculair. De boodschap is immers vrij recht-door-zee: je wordt blij van deze condooms. En toch vallen ze op als ze voorbij komen in het reclameblok, juist doordat ze zo kort zijn. Zo zie je maar: creativiteit zit niet altijd in de boodschap van een uiting, maar vooral in de manier waarop je de doelgroep ermee confronteert. We zullen zien of de kijkers van RTL en BNN net zo staan te juichen om deze commercials als die van MTV.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Kurt

    Ik denk dat het gebruik van kortdurende reclamespots zoals deze van Durex een mooie toekomst tegemoet gaan. Het is kort en krachtig en de boodschap die wil gebracht worden, wordt heel eenvoudig naar voor geschoven.

    Het voordeel met deze commercials is dat ze bv 2x in 1 reclameblok kunnen afgespeeld worden wat zorgt voor een veel betere onthouding dan 1 lange reclame spot.

    De spot is niet uitermate grappig maar is volgens mij zo effectief omdat het past in de huisstijl van Durex. Durex maakt het onderwerp condooms (wat nog steeds een taboe is) luchtig en toegankelijk voor het grote publiek.


    11 juni 2011 om 12:08

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!