PAN neemt standpunt in over inzet toolbars door affiliates

5 januari 2011, 08:23

Het Platform Affiliate Netwerken (PAN), dat is opgericht om de kwaliteit binnen de affiliatebranche te bewaken, komt vandaag via een persbericht met een richtlijn voor het gebruik van toolbars door affliates. Affiliate-toolbars dienen volgens de branchevereniging aan drie eisen te voldoen: een opt-in van de gebruiker, de toolbar moet actief gebruikt worden bij het surfen en de registratie van verkopen mag pas plaatsvinden nadat de gebruiker de website van een adverteerder heeft bezocht.

Toolbars

Een toolbar is een taakbalk met knoppen die de consument kan toevoegen aan de browser. Toolbars kunnen heel effectief zijn en de gebruikerservaring verbeteren door bijvoorbeeld verschillende desktopfuncties op te starten of opdrachten via internet uit te voeren. Toolbars bieden uiteenlopende functionaliteiten zoals RSS-feeds, pop-upblockers, rekenmachines of zoekmachines. Een voorbeeld hiervan is de toolbar van Google.

Geen toestemming

Toolbars worden gratis aangeboden, ook door affiliates. Het is echter mogelijk om, als de toolbar eenmaal geïnstalleerd is, bij gebruikers affiliate links van diverse adverteerders te plaatsen zonder dat de gebruiker daar expliciet toestemming voor geeft.

Standpunt PAN

Om transparantie in deze werkwijze te bieden hebben de leden van het PAN, Daisycon/ Paxz, M4N, TradeDoubler en Zanox, een standpunt ingenomen over het op een juiste manier inzetten van deze toolbars. Zij stellen de volgende voorwaarden. Affiliate links mogen alleen gebruikt/aangeroepen worden als:

1. Consumenten de toolbar volledig bewust en actief, via een opt-in, installeren.

2. Consumenten de toolbar bewust gebruiken om naar de website van een adverteerder te gaan en als de consument op de hoogte is van het feit dat de distributeur van de toolbar als affiliate optreedt, cq een vergoeding zal ontvangen voor een eventuele transactie bij de adverteerder.

3. De consument bewust en actief naar de adverteerder doorklikt.

Het PAN roept affiliates en adverteerders op hun ervaringen met het inzetten van nieuwe toolbars te delen. Op basis van feedback vanuit de markt, zal het PAN kijken of de toolbars gebruikt worden volgens de richtlijnen en zal het zijn standpunt steeds verder vormgeven. Het PAN is voornemens in 2011 vaker standpunten in te nemen om richting te geven aan marktpartijen.

Over PAN

De branchevereniging ’Platform Affiliate Netwerken’ werd in oktober 2009 opgericht op initiatief van Daisycon/ Paxz, M4N, TradeDoubler en Zanox. Tot op heden bestaat het PAN uit deze vier leden, die met hun activiteiten en diensten op dit moment het grootste deel van de affiliate marketing activiteiten in Nederland bestrijken. Meer info: www.vpan.nl.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!