35 manieren om je (business) blog te marketen

27 december 2010, 06:17

Soms is het gewoon fijn, lijstjes. En natuurlijk kun je ze ook zelf verzinnen of maken, misschien doen we dat hier op Marketingfacts wel te weinig.Hoe dan ook, dit lijstje met 35 manieren om je businessblog te marketen van contentkoning Joe Pulizzi (Junta24) is te mooi om te laten liggen. Je kunt het zien als een checklist, of als een todolist. Ik heb de lijst voor beiden gebruikt en kwam zeker wel op meer dan 5 punten die we nog niet op orde hebben. Leesvoer, dus, zo vlak na kerst. Tips over hashtag gebruik, over e-mail signatures, over gastbijdragen, over linken naar je archief en nog veel, veel meer.

  • 1. Promoot je blog op je website. Volgen Peluzzi is het opvallend hoeveel bedrijven geen link hebben naar het blog op de eigen website. Daar liggen kansen.
  • 2. Plaats de url van je blog in alle e-mail handtekeningen. “All employees are part of your marketing team today. Every time they send an email, it’s a marketing opportunity.”
  • 3. Gebruik je blog ook op printuitingen. Denk aan DM, advertising maar ook aan business cards.
  • 4. Like Yourself op Facebook. “Many business owners forget to tell employees to ‘like’ their own sites on Facebook and Follow on Twitter. Be sure employees know that you’d love if they shared relevant blog posts with their networks as well.”
  • 5. Gebruik en stimuleer het gebruik van Twitter hashtags. Denk aan #marketing of aan #marketingfacts. Kans is, dat klanten die hashtags volgen.
  • 6. Deel je blogs via Facebook.
  • 7. Post ook naar LinkedIn
  • 8. Meld je aan voor directories.
  • 9. Stop links naar je blogs in ieder persbericht. Denk aan diensten als PR Newswire, Marketwire or PR (voor ons zou dat een pr-bureau of een dienst als perspagina.nl of pressdoc kunnen zijn).
  • 10. Update regelmatig. Hoe meer je blogt, hoe groter de kans dat je gevonden wordt. “Consistency is key.”
  • 11. Doe aan gastbijdragen. Zoek blogs waar je klanten zijn en meld je aan als blogger. Geef wel aan dat je weet waar het blog waar je je voor aanmeldt over gaat (“do your homework”).
  • 12. Doe aan interviews: daar zijn bloggers dol op en dit helpt om je blog naamsbekendheid te geven.
  • 13. Meld je site aan bij Google. Voor het geval dat nog niet goed zit.
  • 14. Zet de naam van je blog op je factuur en op alle andere klantcommunicatie
  • 15. Zet je werknemers op je blog op een podium. Ze zijn je belangrijkste ‘asset’ en als je ze op de voorgrond zet dan wordt je blog daar sterker van.
  • 16. Ontwikkel een opt-in nieuwsbrief voor je wekelijkse postingoverzicht.
  • 17. Praat over je blog als je spreekt op events
  • 18. Luister naar customer issues op Twitter en antwoord op Twitter met links naar je blogposts waarin je antwoord geeft.
  • 19. Wees menselijk. Stop te praten als een bedrijf. Schrijf met je eigen stem.
  • 20. Gebruik je blog als FAQ voor klanten.
  • 21. Focus je op informatie die je klanten echt nodig hebben. “If you provide valuable, relevant and compelling information via your blog, chances of success are good.”
  • 22. Gebruik de juiste zoektermen en keywords.
  • 23. Post je blog op social bookmarking sites als Digg, Reddit en Sphinn.
  • 24. Verstop je RSS button niet! Als mensen je blog interessant vinden, gaan ze je via deze manier of via e-mail volgen. “Don’t hide those buttons.”
  • 25. Maak een lijst van favoriete bloggers in jouw markt. Stel ze ervan op de hoogte en als de lijst goed is, zual dat leiden tot promotie voor jou.
  • 26. Gebruik getallen in je titels. Dat werkt.
  • 27. Reageer op andere blogs. Het is moeilijker om blogger te zijn als je niet deelt. Laat je expertise zien op andere blogs en laat waardevolle feedback achter.
  • 28. Link naar oudere posts vanuit je nieuwste posts.
  • 29. Ga terug naar oude posts en stop daar nieuwe links in naar nieuwe artikelen.
  • 30. Maak je site niet nodeloos ingewikkeld. Maak het bezoekers en gebruikers gemakkelijk om content te delen en door je site heen te struinen.
  • 31. Probeer eens een wedstrijd te houden
  • 32. Zoek relevante forums en geef daar je input (volgens Peluzzi is Google Groups een goede, voor de NL situatie zou LinkedIn een betere optie zijn denk ik). Tip in dezen: “Add your blog link to your signature line.”
  • 33. Uit je mening. Als je met dezelfde posts komt als de rest ben je niet onderscheidend. Zorg ervoor dat je opvalt door anders te zijn.
  • 34. Definieer je niche. Focus je op een gebied dat je als expert kunt claimen. Als de onderwerpen waar je over schijft te breed zijn, sla je nooit een deuk in een pak boter.
  • 35. Stop nooit. Je blog is een belofte aan je publiek. Die belofte houden is een belangrijke factor in het continueren van succes.

Deze 35 tips van Pulizzi zaten verstopt in een whitepaper van HubSpot (Better business blogging 2011) over businesblogging. In onderstaande SlideShare vind je nog veel meer tips, onder anderen voor SEO.

Inkijkexemplaar

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!