Zuckerberg in China: volgt Facebook?

JDC
20 december 2010, 12:09

Als Mark Zuckerberg van Facebook een beetje minder stuntelig is dan vroeger wanneer hij een presentatie geeft over nieuwe functies in z’n geesteskind is dat wereldnieuws (echt waar, ga maar na). Als de man vandaag dus in Peking werd gezien op de “campus” van Baidu, de grootste zoekmotor in China, is dat zeker wereldnieuws. Heeft Facebook grotere plannen in China?

Volgens wat warrige mededelingen, heeft de ontmoeting tussen Zuckerberg en Baidu CEO Robin Li, niet zoveel om het lijf: beiden kennen elkaar al langer (Li studeerde in de VS) heet het officieel.

Maar wie de markt volgt weet natuurlijk dat iedereen in de industrie op de gigantische Chinese markt oogt. Facebook ook. Het startte er al operaties in 2008 en werd een jaar later geblokkeerd door de Chinese overheid, net als Twitter, YouTube en nog wat anderen overigens.

Het is bekend dat de Chinese machthebbers nogal eigenzinnig omgaan met vrijheid van mening, privacy, geschiedschrijving (Tiananmen, nooit van gehoord, mijnheer) en “communities” in de breedste zin van het woord: mensen die samenkomen, waarom en hoe dan ook (denk aan QiGong). En hebben sociale media nou net niet veel te maken met communities?

Dat Zuckerberg niet langsgaat bij Baidu om er een kopij van Time te overhandigen met z’n “man van het jaar” foto er op, wordt duidelijk als je weet dat de man al lang Mandarijns leerde voor z’n bezoek. Naar verluidt omdat het land hem boeit. Mij boeit het ook, net als vele anderen maar ik zie me nou niet meteen een groot bedrijf leiden en tegelijk Hindi en Swahili leren. Al kan het natuurlijk.

Om het bezoek in perspectief te zetten enkele cijfers.

Facebook telt wereldwijd iets meer dan 500 miljoen leden. De instant messaging dienst QQ heeft meer dan 600 miljoen gebruikers (ook buiten China), China telt iets minder dan 400 miljoen Internetgebruikers (meer dan er in de VS zijn) en Baidu Space heeft meer dan 55 miljoen leden (cijfers april). China is niet alleen het land met de meeste Internetgebruikers maar ook met de snelste groei, op alle vlakken.

Wie wereldwijde plannen heeft en nu niet in China zit, is prettig gestoord. Zuckerberg is dat niet. En wat er ook uit de vriendschappelijke babbel met Li komt en de ongetwijfeld vele anderen die Zuck nog zal spreken: het is duidelijk dat Facebook aast op China (sommigen zeggen trouwens dat Baidu aast op Facebook).

En het feit dat Zuckerberg en z’n Amerikaans-Chinese vriendin, die in China familie heeft, er ongetwijfeld ook een pleziertrip van maken, verandert daar niets aan.

JDC
Digital business consultant bij i-SCOOP

Jean werkt sinds 1992 op het raakvlak van digitale technologie, marketing, sales en media. Hij is sinds 1996 exclusief bezig met digitale marketing en digitale transformatie voor B2B en technologiebedrijven.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!