ReclameReview: Tele2

8 december 2010, 13:13

Met een nieuwe multimediale campagne wil Tele2 het gemak van Tele2 Interactieve TV voor de consument benadrukken. In de eerste commercial staat de feature Programma Gemist centraal. Frank helpt twee vriendinnen, waarvan eentje er achter komt dat ze dé aflevering waarin Jack en Eva trouwen heeft gemist. Gelukkig heeft Frank de oplossing en kunnen ze samen het gemiste moment via Programma Gemist van Tele2 terugkijken. Zelfs Frank krijgt tranen in zijn ogen als ze samen het gemiste moment terugkijken.

Credits:

BUREAU: Muse Amsterdam

CREATIE: Sander Ejlenberg, Liat Azulay, Philia Beroud

STRATEGIE: Karlijn van den Berg

ACCOUNT: Julien Rappy, Michael Littaur

RTV: Machiel van der Heijden

PRODUCTIEMAATSCHAPPIJ: Bäst Film

REGIE: Diederik Spaargaren

PRODUCER: Jony van Hees

VERANTWOORDELIJK BIJ KLANT: Danielle Snoeij, Babette Reijnen, Margo van Meer, Nadine Ridder, Lizzy Houben

De doelstelling:

Met een nieuwe multimediale campagne het gemak van Tele2 Interactieve TV voor de consument benadrukken.

De uitwerking:

Centraal staat het Tele2 schaap ‘Frank’, die in deze speciaal voor (en in) Nederland gemaakte productie, te hulp schiet bij verschillende gezinnen. In de woonkamer komen de verschillende voordelen van Interactieve TV letterlijk tot leven. Frank is de redder in nood en helpt de consument door op het juiste moment, de juiste knop in te drukken. In de eerste commercial staat de feature Programma Gemist centraal. Frank helpt twee vriendinnen, waarvan eentje er achter komt dat ze dé aflevering waarin Jack en Eva trouwen heeft gemist. Gelukkig heeft Frank de oplossing en kunnen ze samen het gemiste moment via Programma Gemist van Tele2 terugkijken. Zelfs Frank krijgt tranen in zijn ogen als ze samen het gemiste moment terugkijken.

Het oordeel:

Een aantal dingen vallen me op als ik deze commercial bekijk. Ten eerste gaat het niet meer over ‘cheap’, het thema waarmee Frank in eerste instantie geïntroduceerd werd. Natuurlijk, de genoemde actieprijs is scherp, dus de boodschap komt nog steeds over. Blijkbaar leggen we als kijker zelf al direct de link tussen Tele2 en ‘cheap’. Het volgende wat me opvalt is dat ik geen verschil zie in de producten van Tele2, KPN en Ziggo, om maar een paar aanbieders te noemen. De producten zijn vanuit het oogpunt van de consument precies hetzelfde. Wat is nu de meerwaarde van Interactieve TV bij Merk X? Ze kunnen het me geen van allen vertellen. Het product Interactieve TV wordt goed gepromoot, dus de consument weet in ieder geval wat de voordelen daarvan zijn. Zou het dan uiteindelijk gewoon op de prijs aankomen? En zou Tele2 dan dankzij hun ‘cheape’ imago als winnaar uit de bus komen? Ik hoop het voor ze, want deze commercial is er niet eentje die je lang onthoudt.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Nieneke

    Het slaat nergens op deze reclame. Alsof een schaap je huis binnen kan komen, en je helpt met je interactieve tv….. je moet het toch zelf uitzoeken. het is niet grappig of spannend ik snap niet hoe deze reclame op de tv kon komen.


    8 december 2010 om 13:27
    Menno Brouwer

    Hahah Nieneke, je hebt me aan het lachen gemaakt; “Alsof een schaap je huis binnen kan komen, en je helpt met je interactieve tv”. En ik maar denken dat alles wat ze in reclames zeggen waar is 🙂


    8 december 2010 om 13:44
    alexander

    @ Nieneke, was je ook teleurgesteld dat er niet veel vrouwen achter je aankwamen toen je Axe opspoot ? Frank is onlosmakelijk verbonden aan Tele2 dus dat blijft wel bij (los van het feit of je Frank wel of niet leuk vindt).

    Vind het leuk dat Frank sympathieker is gemaakt en minder arrogant zoals bij de buitenlandse versies. Ben idd benieuwd of Tele2 door kwaliteit na scherpe prijs te gaan communiceren het onderscheid gaat maken.


    8 december 2010 om 14:32

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!