Erwin Blom (SparkCast 31) – Social media zet de journalistiek op z’n kop

8 december 2010, 13:30

Erwin Blom is Twitter goeroe, schrijver van “Handboek Communities” en was digitaal strateeg voor de VPRO. Blom is een oude bekende op Marketingfacts, hij blogt en twittert vanaf het eerste uur. Velen weten dat Blom een paar jaar geleden zijn social media bureau The Crowds oprichtte. Maar er is ook nog genoeg wat we niet van Blom weten. Hoog tijd dus voor een – Engelstalig – interview over Blom’s drijfveren, zijn visie op social journalism en wat hij doet als hij niet online is.

Voor Erwin Blom begon zijn kennismaking met internet al zo’n 15 jaar geleden. Dingen uitproberen was onderdeel van de VPRO strategie. Formats ontwikkelen met en niet voor je publiek. Voor de meeste traditionele journalisten is social media nog steeds een onbekend gebied. Erwin geeft zijn mening hoe je effectief verhalen en formats kunt ontwikkelen, waarbij co-creatie centraal staat.

Waar moet je naar kijken als je jouw publiek beter wilt leren kennen? En diensten voor ze wilt ontwikkelen? Altijd maar op zoek gaan naar die ene innovatie is niet nodig. Soms is het genoeg om iets te gebruiken wat er al is. Maar hoe ga je dan om met de snelheid van de digitale wereld? Hoe vernieuwend kun je als nieuwsmedium nog zijn? Is snelheid niet veel belangrijker geworden dan betrouwbaarheid? In deze SparkCast, kom je te weten hoe social media strateeg Erwin Blom denkt en de toekomst ziet. Wat wordt de trend, wie gaat straks het verschil maken? In het -Engelstalige- gesprek o.a. de volgende onderwerpen:

1. Hoe nieuwsgierigheid je heel ver kan brengen.

2. De toegevoegde waarde van samenwerken met je publiek.

3. Snelheid v.s. betrouwbaarheid.

4. Hoe zorg je dat je de validiteit van social news controleert.

4. De toekomst van de grote internetreuzen als Google, Apple en facebook.

Alle SparkCast zijn ook te downloaden viaiTunes. Je kunt je daar gratis abonneren voor de podcast feed.

Klaas Weima
Founder & Managing Director bij Energize + CMOtalk

Klaas (1976) is ondernemer, schrijver, spreker en podcastmaker. Hij schreef de boeken Aandachtsmarketing, Verdiende aandacht en Webvertising. De eerste twee boeken zijn genomineerd voor de PIM Marketingliteratuurprijs. Verder is hij oprichter van Energize, een merkactivatiebureau dat ambitieuze merken helpt bij het genereren van verdiende aandacht. Hij adviseerde meer dan 100 merken op het gebied van marketingstrategie, branding, digitale marketing en merkactivatie. Hij maakt sinds 2008 podcasts en is host van de bekroonde podcast CMOtalk, waarin hij maandelijks Chief Marketing Officers aan de tand voelt over actuele marketingthema’s. Klaas is als vaste gastdocent verbonden aan NIMA, Nyenrode Business Universiteit en bestuurslid bij SWOCC en de Entrepreneurs Organization. Hij studeerde Bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit en is NIMA Register Marketeer.

Categorie
Tags

2 Reacties

    matthojs

    En dat op je verjaardag, jeroen. Proficiat 🙂 we passen het aan.


    9 december 2010 om 09:24
    klaas@energize.nl

    @Jeroen. Sure goed punt de foto was erg toepasselijk genomen in Dauphine zag ik. En laat daar nu net ook het interview zijn opgenomen 🙂


    9 december 2010 om 14:44

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!