Dave Chaffey: social media en e-mail marketing zijn niet zo verschillend
De bekende Britse auteur en marketingexpert Dave Chaffey, postte vrijdag een interessant artikel met tien belangrijke kenmerken van social media en e-mail marketing. Volgens Chaffey zijn beiden niet zo verschillend als we soms denken en hij onderbouwt één en ander met integratietips. Ik heb vijf bevindingen en tips uit Dave zijn post gelicht en overloop ze even.
1. Je aanbod is cruciaal
Chaffey schrijft dat de relevantie van het aanbod cruciaal is in alle media. Mensen houden van een exclusieve promotie via e-mail en ze doen dat ook op sociale kanalen. Dat dit waar is, blijkt uit recente studies waar ik zelf eerder over berichtte (Engels) en waaruit blijkt dat promoties en incentives het startpunt zijn van social media connecties, iets wat veel social media marketeers heeft verwonderd.
2. Het belang van klantenkennis
Deze tip ligt voor de hand maar natuurlijk zijn de mogelijkheden om je klant te kennen heel anders in e-mail marketing dan in social media marketing, zoals Chaffey zegt. Toch zijn er op dat vlak steeds meer mogelijkheden en worden de targeting- en personaliseringsopties in social groter, tenminste voor wie cross-channel denkt. Je klant en het medium kennen betekent natuurlijk ook je strategie en boodschap (content) aanpassen aan zowel klant als medium.
3. De integratie van media en kanalen
Hier raakt Dave m’n favoriete onderwerp aan: cross-channel marketing. Hij schrijft volledig terecht dat de integratie van social media en e-mail marketing goed werkt, zie ook de tips die ik al eerder postte op Marketingfacts. Dave geeft in z’n post ook twee links naar cases op dat vlak.
4. Het belang van timing
E-mail marketeers kennen het belang van een juiste timing voor ondermeer conversie. Maar er is geen enkele reden om niet aan te nemen dat timing evenzeer cruciaal is voor andere media. Ook in sociale media plaats je best je berichten als je publiek er het meest ontvankelijk is. Dat geldt voor blogposts, Facebook updates, tweets etc. Er zijn trouwens verschillende tools en studies die je toelaten de beste timing te bepalen.
5. De frequentie-uitdaging
Net zoals in e-mail marketing telt frequentie op sociale netwerken. Wie ooit een Facebook-pagina startte en de fout beging te vaak updates te plaatsen, weet dat dit de fans verjaagt, net zoals het in e-mail marketing voor unsubscribes zorgt.
Dave heeft nog meer tips en vaststellingen maar wat vooral telt is dit: test! En dat is ook het advies van Chaffey. E-mail marketeers die hun vak kennen weten hoe belangrijk het is om te testen. Op sociale netwerken is dat net zo.
Tot slot nog dit: de uitdagingen op het vlak van timing en frequentie zijn op beide soorten kanalen groot. Er bestaan best practices maar individuele tests zijn nog het best.
In een ideale wereld – en die is veel dichterbij dan we denken als we cross-channel werken – is het de individuele klant die de timing en frequentie bepaalt in functie van zijn digitale signalen en levenscyclus.
Je kunt Dave Chaffey, die ondermeer de rapporten van Econsultancy schrijft en het boek Total E-Mail Marketing schreef, volgen op z’n blog Smart Insights.
Interessant stukje….