Tijd voor Black Friday

26 november 2010, 14:15

In Amerika begint op deze vrijdag (de dag na Thanksgiving) traditiegetrouw de grote gekte rondom de inkopen voor de feestdagen. Black Friday (wiki) is dé dag waarop winkels stunten met flinke kortingen en aanbiedingen. In Nederland is het fenomeen minder bekend, maar door de online globalisatie en de opkomst van de kortingssites die de kortingen massaal communiceren, is Black Friday ook hier sterk in opkomst.

Het zijn zeker niet de Nederlandse webshops die stunten. Het zijn voornamelijk de Amerikaanse en Britse ketens die de kortingen al ver van tevoren aankondigden. Apple domineert in Nederland vrijwel de gehele berichtgeving betreffende Black Friday, en wel door de ‘spectaculaire’ kortingen van 9 tot 10% op peperdure iPads en IMacs. Briljant eigenlijk hoe Apple ook deze dag de buzz over het merk online weer helemaal weet uit te spelen.

Er liggen beslist mogelijkheden voor Nederlandse webwinkels. Een eenvoudige zwartgekleurde landingpagina met wat afgeprijsde artikelen, een e-mailinschrijving en een berichtje zoals op de site van Apple “ Selecteer uw iPad. Alleen vandaag, maximaal 10 per klant. “. Dan zou het toch moeten lukken om een fors aantal sales te generen of een fors nieuw klantenbestand op te bouwen… Buiten Apple zijn het de Amerikaanse hostingbedrijven (bijvoorbeeld: Hostgator, bekijk de homepage maar eens), computer fabrikanten, hotelketens, en software producenten die flink stunten met acties waar de Nederlandse consument ook zeker gebruik van kan maken. Ook bij Imbull maken we handig gebruik van Black Friday om zoveel mogelijk kortingsacties aan onze bezoekers te kunnen communiceren. Al vroeg druppelde de eerste deals in onze inbox.

Op onze eigen websites pieken de bezoekersaantallen de afgelopen week tot hoogtes (zie ook de grafiek) waarbij we onze servers fulltime in de gaten moeten houden. Waar er op een gemiddelde dag 12.000 tot 13.000 bezoekers op de websites van IMBULL (www.actiecode.nl / www.kortingscode.nl / www.kortingscode.net ) kortingen aan het zoeken zijn, zien we de laatste dagen al een groei van 45% in pagina bezoeken en verwachten we deze ‘zwarte vrijdag’ en ‘het aankomende ‘Cyber Monday’ minimaal 24.000 koopjesjagers per dag te mogen verwelkomen. Volgens ons zit deze piek in een combinatie van factoren:

• Nederlanders blijven een kortingsbelust volkje

• Stijgende populariteit online shoppen / koudere weer

• Populaire promoties (ook Black Friday & Cyber Monday) van grote webshops

• Stijgende populariteit / bekendheid van kortingscodes

• Aankomende feestdagen

• Dagen als ‘Black Friday’en ‘Cybermonday’

Bovengenoemde punten tezamen zorgen voor pieken op alle kortingswebsites, in Nederland zijn deze pieken nog relatief klein in verhouding met de Engelse en Duitse websites. Wat ons betreft liggen er dan ook zeker kansen voor de Nederlandse bedrijven die Black Friday groots zouden oppakken. De ‘eerste’ grote Black Friday/Cyber Monday actie moet namelijk nog gehit worden op de Nederlandse bodem. En we weten hoe het zit met first movers – je zal altijd de eerste blijven met het bijbehorende marktvoordeel. Ook dit jaar hebben we helaas nog geen mega acties gezien van Nederlandse bodem. Maar er is nog een kans: aanstaande maandag is het Cyber Monday… Ook een dag die elk jaar aan populariteit toeneemt. En anders kun je als marketeer alvast gaan broeden op volgend jaar. Met wat voorbereiding zou het toch goed mogelijk moeten zijn om Apple een keer de troef af te steken in dit kleine landje.

Jochem Vroom
Eigenaar bij Reachmo.re

Bedreven in Online Marketing / Affiliate Marketing.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!