Tijd voor Black Friday

Tijd voor Black Friday

In Amerika begint op deze vrijdag (de dag na Thanksgiving) traditiegetrouw de grote gekte rondom de inkopen voor de feestdagen. Black Friday (wiki) is dé dag waarop winkels stunten met flinke kortingen en aanbiedingen. In Nederland is het fenomeen minder bekend, maar door de online globalisatie en de opkomst van de kortingssites die de kortingen massaal communiceren, is Black Friday ook hier sterk in opkomst.

Het zijn zeker niet de Nederlandse webshops die stunten. Het zijn voornamelijk de Amerikaanse en Britse ketens die de kortingen al ver van tevoren aankondigden. Apple domineert in Nederland vrijwel de gehele berichtgeving betreffende Black Friday, en wel door de ‘spectaculaire’ kortingen van 9 tot 10% op peperdure iPads en IMacs. Briljant eigenlijk hoe Apple ook deze dag de buzz over het merk online weer helemaal weet uit te spelen.

Er liggen beslist mogelijkheden voor Nederlandse webwinkels. Een eenvoudige zwartgekleurde landingpagina met wat afgeprijsde artikelen, een e-mailinschrijving en een berichtje zoals op de site van Apple “ Selecteer uw iPad. Alleen vandaag, maximaal 10 per klant. “. Dan zou het toch moeten lukken om een fors aantal sales te generen of een fors nieuw klantenbestand op te bouwen…  Buiten Apple zijn het de Amerikaanse hostingbedrijven (bijvoorbeeld: Hostgator, bekijk de homepage maar eens), computer fabrikanten, hotelketens, en software producenten die flink stunten met acties waar de Nederlandse consument ook zeker gebruik van kan maken. Ook bij Imbull maken we handig gebruik van Black Friday om zoveel mogelijk kortingsacties aan onze bezoekers te kunnen communiceren. Al vroeg druppelde de eerste deals in onze inbox.

Op onze eigen websites pieken de bezoekersaantallen de afgelopen week tot hoogtes (zie ook de grafiek) waarbij we onze servers fulltime in de gaten moeten houden. Waar er op een gemiddelde dag 12.000 tot 13.000 bezoekers op de websites van IMBULL (http://www.actiecode.nl / www.kortingscode.nl / http://www.kortingscode.net ) kortingen aan het zoeken zijn, zien we de laatste dagen al een groei van 45% in pagina bezoeken en verwachten we deze ‘zwarte vrijdag’  en ‘het aankomende ‘Cyber Monday’ minimaal 24.000 koopjesjagers per dag te mogen verwelkomen. Volgens ons zit deze piek in een combinatie van factoren:

• Nederlanders blijven een kortingsbelust volkje
• Stijgende populariteit online shoppen / koudere weer
• Populaire promoties (ook Black Friday & Cyber Monday)  van grote webshops
• Stijgende populariteit / bekendheid van kortingscodes
• Aankomende feestdagen
• Dagen als ‘Black Friday’en ‘Cybermonday’

 

 

 

 

Bovengenoemde punten tezamen zorgen voor pieken op alle kortingswebsites, in Nederland zijn deze pieken nog relatief klein in verhouding met de Engelse en Duitse websites. Wat ons betreft liggen er dan ook zeker kansen voor de Nederlandse bedrijven die Black Friday groots zouden oppakken. De ‘eerste’  grote Black Friday/Cyber Monday actie moet namelijk nog gehit worden op de Nederlandse bodem. En we weten hoe het zit met first movers – je zal altijd de eerste blijven met het bijbehorende marktvoordeel.  Ook dit jaar hebben we helaas nog geen mega acties gezien van Nederlandse bodem. Maar er is nog een kans: aanstaande maandag is het Cyber Monday… Ook een dag die elk jaar aan populariteit toeneemt. En anders kun je als marketeer alvast gaan broeden op volgend jaar. Met wat voorbereiding zou het toch goed mogelijk moeten zijn om Apple een keer de troef af te steken in dit kleine landje.

 

 

 

 


Delen

0
0


Er zijn 2 reacties op dit artikel

  • Op Thanksgiving, brengen de Amerikanen de dag door met familie/ vrienden aan de andere kant van het land cq op vele auto-uren afstand. Dat is cultuur-historisch zo gegroeid (woensdag voor thanksgiving is traditiegetrouw de drukste dag voor Amerikaanse luchthavens). Hoewel niet helemaal vergelijkbaar, zou je het in Nederland Hemelvaart en de vrijdag na Hemelvaart kunnen noemen, wanneer veel Nederlanders een dag extra vrij nemen. Juist op die vrije dag hebben veel mensen niet veel anders te doen dan shoppen, gezien de grote drukte die ik dan zelf in de binnenstad waarneem.

    Zo'n extra vrije dag ontbreekt in Nederland. Bovendien kennen ze in de US alleen de Kerstman die cadeautjes brengt en niet de Sint.

    Aangezien we hier geen Thanksgiving kennen, werkt het denk ik niet om in Nederland daar een ' marketing sausje ' overheen te gooien. De cultuur historische context ontbreekt dus om ' een vrijdag ' Black Friday te noemen.

    Vanuit cultuur-historisch punt zou in Nederland de dag van de intocht van de officiele Sinterklaas DE dag moeten zijn dat er grote acties/ stunts zouden moeten zijn voor de Hulpsinterklazen op zoek naar cadeautjes, en bijvoorbeeld 6 december de dag moeten zijn waarop de Kerstman verpletterende deals kan vinden.

    En als ' iedereen ' nu ook nog eens op 26 december met de grote uitverkoop begint dan hebben we in Nederland ook nog ' Boxing Day' en dan is de cirkel rond, zie ook: http://en.wikipedia.org/wiki/Boxing_Day

    geplaatst op
  • Ik ben het eens met de strekking van het verhaal, al lijkt die strekking veel op die van een recente column van mij op Emerce: url=http://www.emerce.nl/nieuws.jsp?id=3081847]Mag het ietsje gekker tijdens de feestmaanden?[/url. Dus op zich niet heel veel nieuws onder de zon.

    Wat ik trouwens opvallend vind, is dat er in dit artikel geen vermelding wordt gemaakt van de Nationale Gratisbezorgingsdag (url=http://www.gratisbezorging.nl]Gratisbezorging.nl[/url) op 15 december, die ik samen met Maurice Buijs (van Actiepagina.nl) in het leven heb geroepen om Nederlandse consument en de online retailers wakker te schudden tijdens de feestdagen. Jochem is met deze dag bekend en het lijkt me toch een zinvolle aanvulling op dit artikel.

    Er gebeurt dus wel degelijk wat, zeker als je kijkt naar het aantal aanmeldingen van webshops (inmiddels al 427) en de aandacht die de pers eraan besteedt (o.a. Telegraaf). Op deze dag bezorgen alle deelnemende webshops gratis (met of zonder een kortingscode). En vooral het gebruik van speciale kortingcodes voor deze ene dag zal een positief effect hebben op het gebruik ervan, door zowel de consument als webshops. Want tot op heden zien webshops kortingscodes toch niet echt als een verkooptool, maar meer als marge verlies. Wij hopen met de Nationale Gratisbezorgingsdag zowel kortingscodes meer algemeen geaccepteerd te maken (met extra verkopen als resultaat) als terughoudende consumenten toch tot online aankopen te bewegen.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.