Boekrecensie: Als jij de klant was (Wuring)

23 november 2010, 12:34

Kijken met de ogen van je klant; het lijkt een open deur en toch hebben we er een nieuwe term voor: customer advocacy. Nicolette Wuring schetst een aantal veranderingen die noodzaken tot een andere kijk op marketing. Die veranderingen kennen we wel. Wat ze toevoegt, behalve de term advocacy, is het verder uitwerken, onderstrepen en illustreren van een paradigmashift: een verandering van hoe we de wereld zien.

Het onderwijs kent een bekende paradigmashift: van traditioneel klassiek zendend onderwijs, met een leraar die alles weet voor de klas naar modern onderwijs, vraaggestuurd, competentiegericht, ontvangend en coachend. Dit klantdenken waarover Wuring schrijft heeft iets paradoxaals: natúúrlijk luister je naar je klant. Kennelijk is het niet (meer) zo natuurlijk. Hoe natuurlijk het is en altijd is geweest, laat Wuring onder andere illustreren door nieuwe spiritualisten als Manfred Kets de Vries en Paul de Bloth.

Kets de Vries (Insead) haalt zij aan over empowerment, waarbij leiders op zowel de authenticiteit van zichzelf als de organisatie toezien, wat weer gelijk staat aan het bieden van een visie die zin heeft en zin geeft. De Bloth (Nyenrode) haalt zij aan over een bedrijfsmodel dat uit drie niveaus bestaat: realisme, interactie en idealisme. Wuring heeft veel praktijkervaring, dus laten we hopen dat velen die nog een weg te gaan hebben deze wijze woorden lezen.

Als jij de klant was

Customer advocacy: kijken met de ogen van de klant

Nicolette Wuring

Thema 2009

144 pagina’s

ISBN 9789058717221

Mijke Post (35) is docent aan de Haagse Hogeschool bij de opleiding Communicatie. Daar geeft ze vakken als monitoring, PR, kennismanagement en communicatieplanning. Ze begeleidt studenten in hun studie, bij stages, projecten en afstuderen. Haar studenten wonnen de publieksprijs bij de PR Talentenjacht van Van Hulzen in 2008. Daarnaast doet ze de opleiding Competentiegericht Coachen als onderdeel van de Master Organisatiecoach. Naast haar functie als docent schrijft ze recensies voor MarketingTribune over vakliteratuur. Namens de redactie zit ze in de jury van de PIM-marketingliteratuurprijs. Vóór het onderwijs werkte zij bij interactief reclamebureau Qi.

Categorie

2 Reacties

    Jean Paul Manneveld

    Beste Mijke, leuk dat je post over deze ontwikkelingen! En idd, waar gaat het heen met de marketing discipline, het lijkt steeds meer een filosofie te worden. Wij hebben dagelijks te maken met klanten in, laten we zeggen de ‘nieuwe-‘ en ‘oude wereld’. Het is dan ook super interessant om te ervaren dat de nieuwe wereld veel kan leren van de oude wereld en andersom. Ik ga het boek bestellen en hoop er wijzer van te worden 😉 In onze dienstverlening werken we ook met een drieluik dat verband heeft met de bovengenoemde principes, Marketing as a Service, Marketing on Demand en Marketing to Customer. Als je het leuk lijkt kun je kijken op http://www.manneveld.nl, feedback vanuit jou achtergrond is natuurlijk super! Gr. Jean Paul


    23 november 2010 om 15:11
    mijke post

    Beste Jean Paul,

    Dank voor je reactie! Ik heb jullie website even bekeken.

    Groet, Mijke


    24 november 2010 om 08:00

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!