Boekrecensie: Als jij de klant was (Wuring)

Boekrecensie: Als jij de klant was (Wuring)
,
@mijkepost

Kijken met de ogen van je klant; het lijkt een open deur en toch hebben we er een nieuwe term voor: customer advocacy. Nicolette Wuring schetst een aantal veranderingen die noodzaken tot een andere kijk op marketing. Die veranderingen kennen we wel. Wat ze toevoegt, behalve de term advocacy, is het verder uitwerken, onderstrepen en illustreren van een paradigmashift: een verandering van hoe we de wereld zien.

Het onderwijs kent een bekende paradigmashift: van traditioneel klassiek zendend onderwijs, met een leraar die alles weet voor de klas naar modern onderwijs, vraaggestuurd, competentiegericht, ontvangend en coachend. Dit klantdenken waarover Wuring schrijft heeft iets paradoxaals: natúúrlijk luister je naar je klant. Kennelijk is het niet (meer) zo natuurlijk. Hoe natuurlijk het is en altijd is geweest, laat Wuring onder andere illustreren door nieuwe spiritualisten als Manfred Kets de Vries en Paul de Bloth.

Kets de Vries (Insead) haalt zij aan over empowerment, waarbij leiders op zowel de authenticiteit van zichzelf als de organisatie toezien, wat weer gelijk staat aan het bieden van een visie die zin heeft en zin geeft. De Bloth (Nyenrode) haalt zij aan over een bedrijfsmodel dat uit drie niveaus bestaat: realisme, interactie en idealisme. Wuring heeft veel praktijkervaring, dus laten we hopen dat velen die nog een weg te gaan hebben deze wijze woorden lezen.

Als jij de klant was
Customer advocacy: kijken met de ogen van de klant

Nicolette Wuring
Thema 2009
144 pagina’s
ISBN 9789058717221


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 2 reacties op dit artikel

  • Beste Mijke, leuk dat je post over deze ontwikkelingen! En idd, waar gaat het heen met de marketing discipline, het lijkt steeds meer een filosofie te worden. Wij hebben dagelijks te maken met klanten in, laten we zeggen de 'nieuwe-' en 'oude wereld'. Het is dan ook super interessant om te ervaren dat de nieuwe wereld veel kan leren van de oude wereld en andersom. Ik ga het boek bestellen en hoop er wijzer van te worden ;) In onze dienstverlening werken we ook met een drieluik dat verband heeft met de bovengenoemde principes, Marketing as a Service, Marketing on Demand en Marketing to Customer. Als je het leuk lijkt kun je kijken op http://www.manneveld.nl, feedback vanuit jou achtergrond is natuurlijk super! Gr. Jean Paul

    geplaatst op
  • Beste Jean Paul,

    Dank voor je reactie! Ik heb jullie website even bekeken.

    Groet, Mijke

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.