Een webwinkel op Facebook: De toekomst voor online retailers?

10 november 2010, 07:47

Op vrijwel alle online winkels zie je op de productpagina de bookmarklinkjes van Addthis.com met de mogelijkheid de pagina te posten op onder anderen je Facebook-, Twitter- of Hyves-account. Social is The Word, dit is alvast een eerste stap in de wereld van social media voor veel webwinkels. Daarnaast hebben veel webwinkels hun eigen Twitter en Facebook-account maar echte integratie staat nog in de kinderschoenen. Het sociale aspect bevindt zich nog voornamelijk binnen het eigen domein; denk daarbij aan reviews van klanten. Maar wat als je dat gaat omdraaien en je een webwinkel maakt op een social network als Facebook?

Wat is een betere plek om je winkel te hebben dan de plek waar steeds meer mensen hun online tijd besteden? Je kunt een echte fanbase opbouwen van klanten en die alles heel gemakkelijk weer kunnen delen met hun vrienden en kennissen. Het hele sociale aspect zit er al in dus dat hoef je niet meer te bouwen.

Social shopping

Een paar jaar geleden kwam de term Social Shopping in de picture, shoppen op Facebook met vrienden en kennissen lijkt het ultieme social shopping. Een webwinkel op het sociale netwerk zou wel eens de killer app op Facebook kunnen worden voor veel winkels en merken die producten online verkopen.

Ook qua online marketing sluit het mooi aan. Je koopt Facebook advertentieruimte in (zie ook: “Adverteren op Facebook? Nog meer tips!”), target je uiting heel specifiek op je doelgroep op basis van de uitgebreide target methode die Facebook biedt. Daarnaast komt de link van deze advertentie niet uit op een externe pagina maar blijft die binnen Facebook. Met de analyse tool die je standaard al in Facebook kan vinden, zie je precies wat je advertentie doet en wat de opbrengst is van deze klik. Heb je nieuws of gerichte acties dan kun je vrij simpel je fans bereiken. Als je ze dan ook nog iets kan geven waar ze wat aan hebben (giving is the new taking) dan kun je een mooie klanten- en kopersgroep opbouwen.

Je kan daarnaast snel zien wat mensen leuk vinden. Je kunt hun profielen bekijken om te zien wat ze aangeven leuk te vinden en wat hun interesses zijn. Hoe diep wil je gaan? Er is een hoop info beschikbaar. Een fan of klant kiest soms ook voor het ontvrienden, ook dat is belangrijke info die je in de fysieke retail niet zo snel en makkelijk ziet. De mogelijkheden lijken onbeperkt.

Maar hoe zet je dan je webwinkel op in Facebook?

Facebook heeft de touwtjes strak in handen als het gaat om het beheren van je profielpagina. Je profielpagina pimpen zoals op Hyves is er nog niet echt bij. Daar zijn wel apps voor maar zo simpel als bij Hyves is het nog niet. Op de fanpage waar je je bedrijf, merk of winkel moet beheren zijn ook veel beperkingen. Let op!: het is niet toegestaan om je bedrijf of merk op een reguliere profielpagina te beheren. Die zijn enkel bedoeld voor mensen. Fanpages zijn voor bedrijven, instellingen en merken. Doe je het toch dan heb je de kans dat je account geblocked wordt.

Wel zijn er een aantal apps die extra functionaliteit aan je fanpage kunnen toevoegen. Zo kun je met de app FBML (FaceBookMarkupLanguage) een Tab aan je fanpage toevoegen en daar simpele HTML in plaatsen zodat je een klikbaar plaatje, filmpje of linkje kan invoegen. Op YouTube een handig filmpje daarvoor:

Er zijn ook veel Amerikaanse bedrijven die prachtige templates voor je kunnen bouwen en er voor kunnen zorgen dat je een prachtige openingspagina op je Facebook fanpage krijgt. Facebook kan echter niet garanderen dat alle functionaliteiten die nu in FBML zitten er in de toekomst nog in blijven. Het zijn daarnaast helaas veelal dure oplossingen om je pagina een beleving mee te geven die je ook zelf simpel met een beetje HTML kennis kunt opzetten.

Dus met de FBML tag zou je mooi ook bijvoorbeeld je site in kunnen laden met een iFrame zal je zeggen. Maar nee: de tag iFrame wordt door Facebook in FBML nog niet ondersteunt of je moet een Facebook app bouwen las ik op een supportpage maar is niet bedoeld voor een gehele webpagina in te laden. Volgens een pagina op hun developer gedeelte Facebook Roadmap wordt een nieuwe methode voor iFrames in Tabs nog Q4 2010 nog uitgerold. We wachten dus nog even af.

De makkelijkste optie voor nu is om een mooie jpg te maken met daarin verschillende kliklinks naar losse tabs met andere info of naar je eigen website. Maar dan zit je bezoeker weer buiten Facebook en dat is nou net niet wat je wil in deze opzet. Dus je webwinkel simpel aanpassen aan de breedte van Facebook (520 pixels voor het middenframe) en in je Facebook Fanpage Tab plakken zit er nog niet in.

Wel kun je al met de app Payvment http://www.payvment.com/facebook/ een simpele webwinkel in een Tab bouwen. Het gaat dan om echte basisfunctionaliteit met je producten, een winkelmandje en een betaalproces waarbij je klant kan betalen met Paypal. Het werkt prima en ik heb zelf een test pagina gemaakt met 2 producten: kijk maar eens hier. Natuurlijk nog geen iDeal betaalmethode maar wel een mooi voorbeeld van de mogelijkheden.

Maar echt je webwinkel in Facebook, nee niet echt. Dacht ik. Totdat ik in oktober de eerste echte Facebook webwinkel vond met alles er op en er aan: Pampers Facebook webstore. Daar is hier op Marketingfacts ook al aandacht aan besteed.

De webwinkel van Pampers op Facebook is een samenwerking met Amazon webstore de geheel vernieuwd is. ( een volledig e-commerce platform om zelf simpel een professionele webwinkel te starten tegen zeer lage maand kosten, TIP!) maar nog niet een standaard functionaliteit van Amazon Webstore om je webwinkel binnen Facebook te plaatsen.

Procter & Gamble heeft samen met Amazon en Facebook deze volledig geïntegreerde webwinkel gebouwd en is sinds begin oktober live. Het geeft een goed idee wat de ontwikkelingen op Facebook zijn en wat er in de toekomst voor andere webwinkels misschien mogelijk is. Dus ook kansen voor Nederlandse retailers! Wie volgt Pampers?

Marc van Venrooij
Head of Digital Marketing & Innovation bij Coca-Cola Europacific Partners

Categorie
Tags

8 Reacties

    imarc

    @ Arjan – Je link naar het Nederlandse voorbeeld is mijn test site op Facebook 🙂 Webwinkel iMarc. Ik ben maar simpel begonnen met een kop koffie de je kan kopen.

    De tool die ik gebruik is net zoals Eye-ear.nl : Payvment. Helaas kun je daar dus enkel met Paypal betalen en werkt helaas de koppeling met Paypal regelmatig niet. Je kunt natuurlijk ook je producten aanbieden aan vrienden via de marktplaats functie van Facebook.

    Wat wel mooi is van Payvment is dat je ook kan zoeken in hun tool op artikelen uit andere Payvmentshops. Je bereik is dus al gelijk een stuk groter. Maar dit is voor andere vaak weer niet een gewenste functie.

    Het pampers voorbeeld is daarom ook zo mooi: het is echte intergratie binnen Facebook waar je ook je merk kan laden en bouwen.


    10 november 2010 om 09:57
    arjanvanoosterhout

    @Marc: denk dat je wat betreft die link niet doelde op mij, maar op Peter. Overigens is het zo dat Eye-wear.nl nog sleutelt aan de Facebook-shop en deze nog niet officieel heeft gelanceerd. Ter verdediging van Bernd c.s.


    10 november 2010 om 10:51
    imarc

    @ Arjan – nu zie ik het ook, moet voor Peter zijn 🙂

    @ Riet – Handig als je al een WordPress blog hebt. Helaas nog niet een echte webwinkel functionaliteit die je op die manier in Facebook kunt hangen. Zou wel een super plug-in zijn voor WordPress.


    10 november 2010 om 11:09

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!