• Mobile
    wordt gesponsord door

TechFish: IDG’s iPad reader met een twist

TechFish: IDG’s iPad reader met een twist

De app is ‘bedoeld om de grenzen te verkennen van wat je als media-exploitant met de iPad kunt.’ De app, die door het leven gaat als een nieuwe tech reader, heet TechFish, is vanaf vandaag gratis te downloaden in de iTunes Store, is ‘anders dan anders’ en komt uit de koker van IDG; dit is het eerste iPad product van de NL tak van de wereldwijde uitgever. IDG verzamelt in de app artikelen van meer dan 50 Nederlandse techjournalisten en experimenteert met betalingsmogelijkheden.

TechFish biedt een chronologisch overzicht van artikelen van meer dan 50 Nederlandse tech-journalisten. Nieuws, geruchten, reviews en previews van IDG-sites als MacWorld, Webwereld, Gadget, GameZ, Computerworld, Techworld, CIO, ComputerTotaal en Zoom.nl. Uitgever Jeroen Jonker Roelants:

“TechFish is voor ons een soort ‘concept car’, een iPad proeftuin. We proberen bijvoorbeeld alternatieven uit op het vlak van de user interface. Het content-aanbod kunnen gebruikers naar hun persoonlijke smaak aanpassen. Ben je geen hardcore gamer, dan tonen we je geen gaming artikelen. Heb je niks met professionele IT, dan zet je die categorie gewoon uit.”

Ook met advertentievormen wordt geëxperimenteerd. Zo kan de achtergrond in de app gesponsord worden en worden de redactionele artikelen in een bepaalde frequentie afgewisseld met advertorials. Ook experimenteert IDG met het al dan niet betaald maken van de app. Roelants: “We zijn benieuwd of gebruiker willen betalen voor het reclamevrij gebruik maken van apps. Daarom bieden we ze de mogelijkheid GoldFish te worden: voor € 2,99 ‘je leven lang’ TechFish zonder gesponsorde items“.

App ontwikkelaar TafMedia die het IDG-concept uitwerkte en bouwde, heeft in het ontwerp veel ruimte ingebouwd voor beeld. De wisselende achtergrondfoto’s komen deels van gebruikers van IDG’s eigen fotografieplatform Zoom.nl, deels van fotograaf Nikki van der Velden. Jonker Roelants: “We beseffen ons dat TechFish geen standaard newsreader is. Het lijkt niet op een traditioneel magazine, niet op een standaard website. IDG wil leren hoe gebruikers met de iPad werken. En de grenzen verkennen van wat je als exploitant met zo’n nieuw apparaat kunt. Die grenzen vinden we alleen door er tegenaan te schurken en er soms overheen te gaan.”

TechFish is vanaf vandaag gratis te downloaden in de iTunes app store. Ben benieuwd wat jullie ervan vinden!


Geplaatst in

Delen



Er zijn 6 reacties op dit artikel

  • Leuke app. Leuk idee. Ook de wijze waarop IDG creativiteit onder haar werknemers stimuleert. Complimenten!

    Jammer alleen, dat de applicatie in de eerste 30 seconden dat ik de app gebruik al 2 keer crasht.

    Zou in toekomst tevens meer conform gedachtengang van Laporte zien:

    http://blog.louisgray.com/2010/11/third-wave-of-web-will-be-uniquely.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed:+LouisgraycomLive+(louisgray.com)

    geplaatst op
  • Hè, hè, eindelijk een uitgever die zijn content niet zomaar 1-op-1 naar de iPad kopieert. Qua design een app die VER boven de middelmaat uitsteekt.

    Hier is over nagedacht. Dat zie je toch te weinig. Meestal (Elsevier, Time, NRC als voorbeelden) wordt er 1-op-1 gekopieerd en maar soms wordt er een mooie variant van het blad gemaakt (ANWB steden special), zelden wordt er geinnoveerd.

    Bravo IDG en bravo Jeroen; dit is Rethinkingmedia.nl waardig !

    geplaatst op
  • Nais Jeroen, waarde oudcollega!

    geplaatst op
  • Nais Jeroen, waarde oudcollega!

    geplaatst op
  • @Sander: thanks voor de link naar Laporte, materiaal voor versie 2. Dat crashen zou niet moeten gebeuren, gaan we naar kijken.

    @Paul en Jaap: thanks!

    geplaatst op
  • Strak en mooi design maakt deze eigenzinnige app tot een topper.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.