Offline datavisualisatie, Zynga’s virtuele valuta en campagnebureau Fitzroy

31 oktober 2010, 15:31

Elke week hier een overzicht van opmerkelijke innovaties en creatieve uitingen op Idealize. Met deze week: offline datavisualisatie, virtuele valuta, een sociaal voetbalnetwerk en Liquavista’s geavanceerde electrowetting-scherm. Datavisualisatie is populair op internet. Maar het creatief en kleurrijk tonen van statistieken neemt nu ook offline veelbelovende vormen aan. Dankzij twee Nederlanders. Toko Design-oprichters Eva Dijkstra en Michael Lugmayr hebben Infographiti gecreëerd, een reeks muurprenten en – tapijten met eenvoudige datavisualisaties. Dijkstra: “Als mensen eenmaal doorhebben dat het om datavisualisaties gaat, dan zijn hun reacties overweldigend en erg interessant om van een afstandje aan te kijken. Zowel op een esthetisch als een intellectueel niveau intrigeert het en zet het aan tot dialogen en verhitte discussies.”

Voor de kunstwereld kunnen de uitingen van Dijkstra en Lugmayr nieuwe kansen creëren: hoewel vooralsnog eenvoudig qua vorm, hebben zij met hun offline datavisualisaties wel mogelijk een nieuwe markt geopend.

Virtuele valuta

Social gaming-bedrijf Zynga probeert ook een nieuwe markt te openen: de speler achter onder andere FarmVille, wil een eigen virtuele valuta patenteren die op geen enkele manier in te wisselen is voor echt geld. Dit jaar diende Zynga een patent in dat eind vorige week naar buiten kwam.

Een opvallende keuze omdat vele andere social game-bedrijven, zoals Zynga concurrent Playfish, ook al een eigen online betaalmodel hanteren. Op de eigen site is dat voordelig, maar voor een implementatie op Facebook zijn ze echter snel gezwicht voor het betaalsysteem Facebook Credits. ’s Werelds grootste sociale netwerk zorgt voor een enorm aantal spelers, maar zorgt tegelijkertijd ook voor minder winst bij deze bedrijven. Facebook strijkt namelijk dertig procent op per transactie van virtuele goederen.

En dit zou wel eens de ware reden van Zynga kunnen zijn om een eigen virtuele valuta te patenteren. Door het betaalsysteem van Facebook over te slaan, waar het nu nog gebruik van maakt, kan de omzet van Zynga elk jaar wel eens veel hoger gaan uitvallen.

Sociaal voetbalnetwerk

Of een nieuw Belgisch sociaal zakelijk netwerk rond voetbal rendabel is, valt nog te bezien. Maar dat op zakelijk gebied een Belgenmop over voetbal misstaat, bewees het Bosman-arrest al eerder. Zamante zou daarom zomaar een zinvolle site kunnen zijn.

Of je nu een campingvoetballer of een talent bent, alle profielen op Zamante kunnen in contact komen met geïnteresseerde scouts en clubs. Zo is het profiel van Nayib Lagouireh, ex-voetballer van Feyenoord en nu speler van SBV Excelsior, terug te vinden. Maar ook voor de carrièrekansen van trainers, scouts of (ongelukkig) uitgerangeerde voetballers geldt dat ze terecht kunnen op de site, zo laat een promovideo zien.

Buig- en onbreekbaar electrowetting-scherm

Het Nederlandse bedrijf Liquavista laat van zich horen met een nieuw ontwikkeld prototype van een buigbaar ‘electrowetting’-scherm. Het scherm, bedoeld voor e-readers, zou bovendien onbreekbaar zijn.

Electrowetting is een techniek die een beter contrast biedt dan e-ink, de technologie die ervoor zorgt dat gebruikers teksten op e-readers als letters in een boek ervaren. Bovendien heeft het als voordeel dat een electrowetting-scherm minder stroom verbruikt en ook kleur kan tonen. Wanneer het nieuwe prototype ook echt in productie gaat, is niet bekend.

Ten slotte: lees ons interview met bekend Amerikaans campagnebureau Fitzroy en het artikel van Mediamonks over hun Facebook-fotoapplicatie.

Sebastiaan van Essen
Content Marketing Manager bij -

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!