Selectmeme: Highlight the Web!

29 oktober 2010, 03:24

Via @aymanvanbregt in de mailbox: Selectmeme. Highlights van het web sociaal gemaakt via een plugin (Mozilla) en een stream op de homepage, stukken tekst die citaten zijn geworden met een gele magic marker. Dennis Hettema is de bedenker/oprichter van deze social-citaat-share tool. Een verdienmodel hebben ze nog niet, wel een visie en een doelstelling. Hieronder een interview met Hettema over het ontstaan van Selectmeme, het installeren van plug-in als drempel, en de serendipiteit van highlights.

Uitlegvideo

Interview Dennis Hettema

Dennis Hettema. Even voorstellen…. Sinds wanneer zijn jullie hiermee bezig, met wie en wat is het ultieme doel van Selectmeme?

Hettema: “Selectmeme is een product van een incubator die ik samen met Mats Bergsten run (hettemabergsten.com). We hebben het product in ongeveer een maand gebouwd en de inspiratie kwam van mijn Kindle. Ik zat een boek te lezen en ik zag een highlight die ik niet gemaakt had. De Kindle vertelde me dat 17 anderen dat stuk tekst hadden gehighlight en Kindle dacht dat ik dat ook wel interessant zou vinden. Het bleek dat de Kindle gelijk had en ik dacht: dit moeten we online doen! Het ultieme doel is het meest accurate en actuele samenvatting van het web te maken.”

Is het installeren van een plug-in niet al een te grote drempel? Zijn plugins niet alleen betstemd voor nerds?

“Het is inderdaad moeilijk om groot te worden op plugins maar dit is momenteel onze snelste route naar een proof of concept. We hebben hier wel hard over nagedacht aangezien we erg dicht in de buurt van de web-annotatie space zitten en voor zover ik weet is die formule nog nooit echt geslaagd (google sidewiki anyone?). Ons oorspronkelijke idee was om alleen blog widgets aan te bieden omdat ik denk dat het falen van web annotatie voornamelijk komt doordat er geen community bestaat op vaste plekken. Je schrijft iets op een website maar weet nooit of iemand anders het ooit zal zien. En áls je Google sidewiki notes ooit zag was het meestal junk).

“Tijdens het schrijven van de blog widget ontwikkelden we een browser plugin om op die manier zoveel mogelijk verschillende sites te testen, al snel merkte ik zelf dat het highlighten op willekeurige pagina’s interessant genoeg was om te behouden. Trouwens, de reden voor alleen highlights en geen comments is omdat wij vinden dat de teksten moeten spreken. Als je over die tekst een discussie wilt hebben dan zijn daar veel betere services voor (bijvoorbeeld de comments sectie van het blog).”

Wat hebben jullie voor blogs geregeld?

“We zijn met behoorlijk wat blogs in gesprek maar ons productje groeit wat sneller dan verwacht. Het hele launching partner verhaal begint wat te mislukken maar het is een mislukking waar ik mee kan leven.”

En toch….Noem me ouderwets, maar ik wil gewoon links doorsturen. Waarom alleen een stukje tekst van een link. Ik wil alles!?

“Bij ons gaat het niet voornamelijk om het doorsturen, het gaat om het direct zien van de “sound bytes” van een artikel. De serendipity van de highlights van anderen.”

Jullie zijn een soort Facebook voor citaten op deze manier, zo lijkt het op het eerste gezicht met de share-buttons. Hoe hebben jullie social geïntegreerd?

“In onze huidige versie is de sociale integratie eigenlijk behoorlijk gelimiteerd. Je kan highlights makkelijk via wat netwerken delen en je logt in op de site via de usual suspects. Deze basale implementatie is te danken aan tijdsgebrek, allereerst vond ik het belangrijk om te zien of mensen daadwerkelijk gaan highlighten. Gelukkig lijkt dat zo te zijn.

“In de volgende versie zullen we o.a. leaderboards en following introduceren en aan de hand daarvan het vormen van highlight groepen hopelijk vergemakkelijken. Ik hoorde onlangs van wat snelle studenten dat zij recent nieuws via ons product highlighten om gemakkelijk de quotes en referenties terug te vinden. Ik denk dat wij hen ook kunnen helpen in het vormen van groepen rond onderwerpen.”

Wat is het verdienmodel?

“Vooralsnog veel mensen helpen met de essentie van content te vinden. Als dat lukt dan zien we verder wel.”

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Dennis Hettema

    Dank voor de post Matthijs!

    Sinds de laatste week hebben we veel feedback gekregen en een van de feedback punten was het niet kunnen verwijderen van fout gemaakte highlights. Mocht iemand daar problemen mee hebben dan kan je me bereiken via twitter.com/dhettema of twitter.com/selectmeme

    Als alles goed gaat releasen we voor Zondag een grote update die deze en andere bugs oplost.


    29 oktober 2010 om 04:38

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!