Periodieke verkopen veroveren vaste plek in affiliate marketing

Periodieke verkopen veroveren vaste plek in affiliate marketing

Steeds meer webwinkels ontdekken periodieke verkopen als een nieuwe manier om extra bezoekers naar hun online winkel te “lokken”. Dit nieuwe e-commerce fenomeen verovert in rap tempo een vaste plaats in de promotie-mix van veel e-commerce bedrijven en vormt een hoofdfocus onder affiliates. Als gevolg van deze trend lijkt het aanbieden van producten voor een beperkte periode tegen een scherpe prijs een vast onderdeel te worden in de marketingmix van menig webwinkelier. Zo trakteren online warenhuizen als Mediamarkt en Wehkamp hun vaste klanten al enige tijd op een dagaanbieding.

Explosieve stijging

Vooral de afgelopen maanden is er een explosieve stijging waar te nemen in het aantal webwinkels dat periodieke verkoop gebruikt om bezoekers naar hun website te “lokken”. De trend werd gezet door partijen die er een business model van hadden gemaakt, maar tegenwoordig start bijna elke webwinkel met dagaanbiedingen. Met een dag-, weekend-, of weekaanbieding kunnen adverteerders een nieuwe doelgroep aanspreken wat ten goede kan komen aan hun naamsbekendheid, maar het biedt ook potentie als een extra succesvol verkoopkanaal. De populariteitsstijging van periodieke verkopen is te verklaren door de vele voordelen van dit nieuwe verkoopkanaal. De webwinkelier creëert een plek waar hij zowel koopwaar in de schijnwerpers kan zetten als restpartijen kan “dumpen”. Aan de andere kant van het computerscherm wordt de bezoeker door middel van de tijdelijke aanbieding voortdurend getrakteerd op een verrassend product voor een scherpe actieprijs. Een bijkomend voordeel voor de webwinkelier is dat de consument door de tijdsdruk minder lang twijfelt en eerder overgaat tot aankoop.

Het principe van schaarsheid

Bij dit e-commerce fenomeen snijdt het mes dus aan twee kanten: de tijdsdruk van een periodieke verkoop laat de bezoeker snel beslissen en de aanbieding fungeert als een aantrekkelijk geprijsde traktatie voor vaste bezoekers. Het principe van schaarsheid speelt hierin een grote rol, deze theorie bevestigt dat wanneer producten schaars zijn de hebzucht bij de consument groter is. Omdat deze theorie zich heel erg richt op wat mensen kunnen verliezen (geen gebruik maken van deze mooie aanbieding) in plaats van te benadrukken wat mensen kunnen behouden werkt dit principe erg goed bij het overhalen van consumenten tot een aankoop. Dit verklaart ook het succes van de vele “op=op” en “nog slechts 2 producten beschikbaar” kreten.

De toegevoegde waarde van affiliates

Een succesvolle onderneming die volledig gebaseerd is op tijdelijke aanbiedingen is iBood en zo zijn er nog wel een aantal partijen op te noemen die actief zijn in verschillende segmenten (voornamelijk electronica, fashion, beauty en reizen). Daarnaast zitten er ook verschillen de de frequentie van nieuwe aanbiedingn, zo zijn er naast dagaanbieders ook aanbieders met lunchbreakers, weekaanbiedingen en zijn er shopping-communities met tijdelijke aanbiedingen. Een shopping-community is een besloten webshop die periodieke verkopen organiseert van bekende (kleding)merken. Deze verkopen vinden plaats op een website achter gesloten deuren en zijn alleen beschikbaar voor leden van deze community. Bekende voorbeelden van zogenoemde shoppingclubs zijn ShopVIP, 42HRSclub en BuyVIP. Met al deze verschillende kanalen van tijdelijke aanbiedingen raakt de consument vrij snel het overzicht kwijt.

Een mooie kans voor affiliates om hier een duidelijke structuur in aan te brengen en om meerwaarde te bieden boven al deze enkele aanbieders van aanbiedingen. In de Benelux vervult de website JouwAanbieding.nl een belangrijke rol in de online wereld van tijdelijke aanbiedingen. Sinds de oprichting in 2007 werkt JouwAanbieding al aan het opbouwen van een waar merk tussen alle andere dagaanbieders. Afgelopen maandag heeft JouwAanbieding.nl een nieuw overzicht, door naast aanbiedingen, acties en kortingen ook een up-to-date overzicht van alle shopping-communities en hun actuele verkopen weer te geven. Dit naast de bestaande iPhone en Android applicatie die eerder werden gelanceerd. Door je als affiliate duidelijk als merk te positioneren heb je vele voordelen:


Delen

0
0


Er zijn 10 reacties op dit artikel

  • En de meerwaarde van affiliates is om deze aanbiedingen in kaart te brengen? Zodat we een veelvoud aan overzichts-sites krijgen die allemaal dezelfde dagaanbiedingen laten zien?

    geplaatst op
  • @AndreScholten dat is inderdaad stap 1. In 2007 was je daar ook nog uniek mee en bracht je daarmee echt toegevoegde waarde aan het bestaande aanbod, want wie gaat er nou 20 dagaanbieders langs? Nu ben ik het met je eens dat er inmiddels (te) veel websites zijn die het op dezelfde manier aanbieden maar ook als affiliate kun je blijven innoveren. Denk aan een partij als JouwAanbieding.nl die ook komt met Android/iPhone applicaties, die ook gesloten aanbiedingen van shopping communities toont, die de aanbiedingen kan sorteren op elke mogelijke manier die je wenst. De kracht zit in het innoveren, niet in het klonen. En er zijn genoeg partijen die dat op een slimme manier doen.

    geplaatst op
  • Leuk artikel net zo goed als je andere artikel over Google penalty's
    Ik zal je tips gebruiken in mijn site;)

    geplaatst op
  • Leuk artikel @marjolein die inderdaad goed de trend beschrijft. Je vergeet te melden dat Jouwaanbieding.nl exclusief via M4N werkt ;-)

    Verder ben ik persoonlijk meer fan van een kanaal als Twitter om promoties te communiceren. Natuurlijk is dit voor de massa anders en is een website onmisbaar.

    geplaatst op
  • Komt er op neer dat zoiets als de Doldwaze Dagen nu ook door webwinkels wordt gehanteerd, inderdaad vernieuwend ...

    geplaatst op
  • Dat heb jij bij deze dan mooi genoemd @lgerrits ;-). Natuurlijk zijn er meer affiliatepartijen die goed bezig zijn om een echt merk te worden rondom dagaanbiedingen, maar dit is wel een mooi voorbeeld vind ik. De meest ideale situatie is dat alle affiliates meer gaan doen.

    Terug naar de dagaanbiedingen, het concept zelf is inderdaad niet vernieuwend (zie artikel, bestaat al minimaal sinds 2007). Wat wel noemenswaardig is dat dit een blijvend concept is in online marketing en dat steeds meer partijen hiermee beginnen. Was het eerst nog voornamelijk electronica, nu zijn er ook al meerdere dag-, of weekaanbieders van bijvoorbeeld parfum. Kennelijk werkt deze marketingstrategie die zijn origine heeft in de offline wereld ook voor internet, best interessant. Er is nu bekend dat het een positief effect heeft op je verkopen, je raakt overproductie makkelijker kwijt en je krijgt meer terugkerende bezoekers. Contra, Mediamarkt is juist gestopt met hun dagaanbieding (Dailymania). Er is dus nog niet zoveel bekend over hoe je dit echt succesvol kan inzetten.

    Door middel van het inschakelen van affiliates heb je snel een groot extra bereik, wat de meerwaarde van affiates voor dagaanbieders is. Voor mij is Twitter dan weer geen kanaal waarop ik graag commerciële uitingen zie, ik krijg liever gepersonaliseerde aanbiedingen per mail met alleen aanbiedingen voor batterijen als ik die toevallig nodig heb. Maar dat is natuurlijk persoonlijk en zo kan een dagaanbieder heel creatief omgaan met alle middelen die je tot je beschikking hebt.

    geplaatst op
  • Ons onderzoek (met enkele interessante uitkomsten) sluit heel goed aan bij dit artikel:

    Aanbiedinggids.nl heeft afgelopen weken onderzoek gedaan naar het klikgedrag van haar bezoekers. Dit onderzoek is uitgevoerd om het overzicht van de dagaanbiedingen op de website te kunnen optimaliseren.

    Klikgedrag van de bezoekers
    Door het klikgedrag van de bezoekers te meten komen enkele interessante feiten aan het licht. Zo blijkt 59.7% van de terugkerende bezoekers terecht te komen bij dezelfde dagaanbieder terwijl de bezoekers alleen de dagaanbieding konden zien. Daarnaast klikt 28.1% van de bezoekers – na het aanklikken van een dagaanbieding – eerst op een andere dagaanbieding voordat ze een aankoop doen.

    Prijzen dagaanbiedingen
    Door elke dag de nieuwe en oude prijs van alle dagaanbiedingen bij te houden komen we tot de volgende conslusie: de gemiddelde dagaanbieding is 46% goedkoper dan de in de winkel.

    geplaatst op
  • Welke site maakt het mogelijk om alerts te zetten op specifieke producten of categorieën in dit segment? Dat lijkt mij nou handig. Hoef ik niet meer elke dag op die sites te kijken, maar krijg ik een notificatie als er iets is wat ik echt wil kopen.

    Ik snap dat dat niet het idee is van deze marketing techniek, maar het zou voor mij als consument wel werken.

    geplaatst op
  • Zoals we lezen zijn er nog erg veel mogelijkheden voor doorontwikkeling. Wij zullen voor Dagaanbiedingen 4U zeker elke cent opnieuw investeren in doorontwikkeling van de site.

    De mogelijkheden zijn eindeloos en de ideeën blijven komen! Bedankt voor dit artikel, helpt alleen weer mee in ons denkpatroon!

    geplaatst op
  • Op dagaanbiedingen-overzicht.nl vind je alle dagaanbiedingen in één overzicht. Je vindt hier dagaanbiedingen van onder andere ibood.com, ichica.nl, onedayonly.nl, travelbird.nl, goeiemode.nl, onedayprice.nl en groupdeal.nl. De meeste dagaanbieders vernieuwen de dagaanbiedingen om 09.00, 12.00 of 24.00 uur. Neem dus regelmatig een kijkje in het dagaanbiedingen overzicht zodat je geen enkele dagaanbieding mist.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.