Periodieke verkopen veroveren vaste plek in affiliate marketing
Steeds meer webwinkels ontdekken periodieke verkopen als een nieuwe manier om extra bezoekers naar hun online winkel te “lokken”. Dit nieuwe e-commerce fenomeen verovert in rap tempo een vaste plaats in de promotie-mix van veel e-commerce bedrijven en vormt een hoofdfocus onder affiliates. Als gevolg van deze trend lijkt het aanbieden van producten voor een beperkte periode tegen een scherpe prijs een vast onderdeel te worden in de marketingmix van menig webwinkelier. Zo trakteren online warenhuizen als Mediamarkt en Wehkamp hun vaste klanten al enige tijd op een dagaanbieding.
Explosieve stijging
Vooral de afgelopen maanden is er een explosieve stijging waar te nemen in het aantal webwinkels dat periodieke verkoop gebruikt om bezoekers naar hun website te “lokken”. De trend werd gezet door partijen die er een business model van hadden gemaakt, maar tegenwoordig start bijna elke webwinkel met dagaanbiedingen. Met een dag-, weekend-, of weekaanbieding kunnen adverteerders een nieuwe doelgroep aanspreken wat ten goede kan komen aan hun naamsbekendheid, maar het biedt ook potentie als een extra succesvol verkoopkanaal. De populariteitsstijging van periodieke verkopen is te verklaren door de vele voordelen van dit nieuwe verkoopkanaal. De webwinkelier creëert een plek waar hij zowel koopwaar in de schijnwerpers kan zetten als restpartijen kan “dumpen”. Aan de andere kant van het computerscherm wordt de bezoeker door middel van de tijdelijke aanbieding voortdurend getrakteerd op een verrassend product voor een scherpe actieprijs. Een bijkomend voordeel voor de webwinkelier is dat de consument door de tijdsdruk minder lang twijfelt en eerder overgaat tot aankoop.
Het principe van schaarsheid
Bij dit e-commerce fenomeen snijdt het mes dus aan twee kanten: de tijdsdruk van een periodieke verkoop laat de bezoeker snel beslissen en de aanbieding fungeert als een aantrekkelijk geprijsde traktatie voor vaste bezoekers. Het principe van schaarsheid speelt hierin een grote rol, deze theorie bevestigt dat wanneer producten schaars zijn de hebzucht bij de consument groter is. Omdat deze theorie zich heel erg richt op wat mensen kunnen verliezen (geen gebruik maken van deze mooie aanbieding) in plaats van te benadrukken wat mensen kunnen behouden werkt dit principe erg goed bij het overhalen van consumenten tot een aankoop. Dit verklaart ook het succes van de vele “op=op” en “nog slechts 2 producten beschikbaar” kreten.
De toegevoegde waarde van affiliates
Een succesvolle onderneming die volledig gebaseerd is op tijdelijke aanbiedingen is iBood en zo zijn er nog wel een aantal partijen op te noemen die actief zijn in verschillende segmenten (voornamelijk electronica, fashion, beauty en reizen). Daarnaast zitten er ook verschillen de de frequentie van nieuwe aanbiedingn, zo zijn er naast dagaanbieders ook aanbieders met lunchbreakers, weekaanbiedingen en zijn er shopping-communities met tijdelijke aanbiedingen. Een shopping-community is een besloten webshop die periodieke verkopen organiseert van bekende (kleding)merken. Deze verkopen vinden plaats op een website achter gesloten deuren en zijn alleen beschikbaar voor leden van deze community. Bekende voorbeelden van zogenoemde shoppingclubs zijn ShopVIP, 42HRSclub en BuyVIP. Met al deze verschillende kanalen van tijdelijke aanbiedingen raakt de consument vrij snel het overzicht kwijt.
Een mooie kans voor affiliates om hier een duidelijke structuur in aan te brengen en om meerwaarde te bieden boven al deze enkele aanbieders van aanbiedingen. In de Benelux vervult de website JouwAanbieding.nl een belangrijke rol in de online wereld van tijdelijke aanbiedingen. Sinds de oprichting in 2007 werkt JouwAanbieding al aan het opbouwen van een waar merk tussen alle andere dagaanbieders. Afgelopen maandag heeft JouwAanbieding.nl een nieuw overzicht, door naast aanbiedingen, acties en kortingen ook een up-to-date overzicht van alle shopping-communities en hun actuele verkopen weer te geven. Dit naast de bestaande iPhone en Android applicatie die eerder werden gelanceerd. Door je als affiliate duidelijk als merk te positioneren heb je vele voordelen:
- Je zult minder snel een penalty ontvangen
- Je ranking zal zich verbeteren omdat je niet overoptimaliseert op je hoofdkeywords
- Bezoekers zullen blijven terugkeren op je website
- Toegewijde bezoekers zullen je website aanbevelen aan vrienden.
En de meerwaarde van affiliates is om deze aanbiedingen in kaart te brengen? Zodat we een veelvoud aan overzichts-sites krijgen die allemaal dezelfde dagaanbiedingen laten zien?
@AndreScholten dat is inderdaad stap 1. In 2007 was je daar ook nog uniek mee en bracht je daarmee echt toegevoegde waarde aan het bestaande aanbod, want wie gaat er nou 20 dagaanbieders langs? Nu ben ik het met je eens dat er inmiddels (te) veel websites zijn die het op dezelfde manier aanbieden maar ook als affiliate kun je blijven innoveren. Denk aan een partij als JouwAanbieding.nl die ook komt met Android/iPhone applicaties, die ook gesloten aanbiedingen van shopping communities toont, die de aanbiedingen kan sorteren op elke mogelijke manier die je wenst. De kracht zit in het innoveren, niet in het klonen. En er zijn genoeg partijen die dat op een slimme manier doen.
Leuk artikel net zo goed als je andere artikel over Google penalty’s
Ik zal je tips gebruiken in mijn site;)
Leuk artikel @marjolein die inderdaad goed de trend beschrijft. Je vergeet te melden dat Jouwaanbieding.nl exclusief via M4N werkt 😉
Verder ben ik persoonlijk meer fan van een kanaal als Twitter om promoties te communiceren. Natuurlijk is dit voor de massa anders en is een website onmisbaar.
Komt er op neer dat zoiets als de Doldwaze Dagen nu ook door webwinkels wordt gehanteerd, inderdaad vernieuwend …
Dat heb jij bij deze dan mooi genoemd @lgerrits ;-). Natuurlijk zijn er meer affiliatepartijen die goed bezig zijn om een echt merk te worden rondom dagaanbiedingen, maar dit is wel een mooi voorbeeld vind ik. De meest ideale situatie is dat alle affiliates meer gaan doen.
Terug naar de dagaanbiedingen, het concept zelf is inderdaad niet vernieuwend (zie artikel, bestaat al minimaal sinds 2007). Wat wel noemenswaardig is dat dit een blijvend concept is in online marketing en dat steeds meer partijen hiermee beginnen. Was het eerst nog voornamelijk electronica, nu zijn er ook al meerdere dag-, of weekaanbieders van bijvoorbeeld parfum. Kennelijk werkt deze marketingstrategie die zijn origine heeft in de offline wereld ook voor internet, best interessant. Er is nu bekend dat het een positief effect heeft op je verkopen, je raakt overproductie makkelijker kwijt en je krijgt meer terugkerende bezoekers. Contra, Mediamarkt is juist gestopt met hun dagaanbieding (Dailymania). Er is dus nog niet zoveel bekend over hoe je dit echt succesvol kan inzetten.
Door middel van het inschakelen van affiliates heb je snel een groot extra bereik, wat de meerwaarde van affiates voor dagaanbieders is. Voor mij is Twitter dan weer geen kanaal waarop ik graag commerciële uitingen zie, ik krijg liever gepersonaliseerde aanbiedingen per mail met alleen aanbiedingen voor batterijen als ik die toevallig nodig heb. Maar dat is natuurlijk persoonlijk en zo kan een dagaanbieder heel creatief omgaan met alle middelen die je tot je beschikking hebt.
Welke site maakt het mogelijk om alerts te zetten op specifieke producten of categorieën in dit segment? Dat lijkt mij nou handig. Hoef ik niet meer elke dag op die sites te kijken, maar krijg ik een notificatie als er iets is wat ik echt wil kopen.
Ik snap dat dat niet het idee is van deze marketing techniek, maar het zou voor mij als consument wel werken.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!