• Usability & design
    wordt gesponsord door

UPC favoriet bij oriëntatie voor online aanschaf telecom totaalpakket

UPC favoriet bij oriëntatie voor online aanschaf telecom totaalpakket

Respondenten die zich online oriënteren naar een totaalpakket van internet, telefonie en televisie, wijzen UPC het vaakst aan als favoriete aanbieder. Dat blijkt uit de Web Performance Scan die we bij WUA! in september uitvoerden. UPC krijgt een groter aandeel van de totale voorkeur dan KPN en Tele2, die op de respectievelijk tweede en derde plaats eindigen. Tijdens het onderzoek gaven de respondenten in totaal 238 individuele beoordelingen over 31 verschillende websites.


De 11 best presterende websites volgens de Web Performance Scan

De top 3

De website van UPC wordt door maar liefst 90% van de respondenten gevonden tijdens de online oriëntatie. Vrijwel alle bezoekers besluiten na de eerste indruk om door te klikken op de website, waarmee het de hoogste score op het thema Doorgaan behaalt. UPC.nl scoort verder eerste plaatsen op de thema’s Kwaliteit en Voorkeur: 35% van de respondenten zou op basis van de online oriëntatie voor UPC kiezen.

KPN.com wordt zelfs door 95% van de respondenten gevonden, waarmee het de eerste plaats op het thema Vindbaarheid behaalt. De website staat ook bovenaan op de thema’s Web Imago, Vertrouwen en Informatiewaarde. Wat uiteindelijke voorkeur betreft staat KPN met 27,5% op de tweede plaats. Tele2 is de derde partij met een Web Performance Score boven de 7. De website scoort een eerste plaats op het thema Eerste Indruk, en staat bij vrijwel alle andere thema’s in de top 3. Nadat 75% van de respondenten de website heeft gevonden, besluit 20% het abonnement bij Tele2 af te willen sluiten.


UPC scoort significant hoger op het thema Doorgaan dan de concurrentie

Eerdere onderzoeken

In de eerder gepubliceerde WUA! Top 100 websites van 2010 eindigde de top 3 van het huidige onderzoek in dezelfde volgorde. UPC eindigde daarin met een eindscore van 7,87 direct boven KPN, dat een score van 7,76 behaalde. Tele2 stond met een 6,67 op de 64e plaats. Een eerdere benchmark van WUA! over de specifieke onderzoeken in de telecombranche wees uit dat het voor telecomaanbieders van enorm belang is om over de best gewaardeerde website te beschikken. Het verschil in voorkeur tussen de beste website en de nummer vier bleek maar liefst 117% te bedragen. In het huidige onderzoek is het verschil tussen UPC en Ziggo zelfs 600%.


Ook in de WUA! Top 100 websites van 2010 eindigde UPC net boven KPN

Onderzoeksopzet

WUA! nodigde voor het onderzoek veertig respondenten uit, tussen de 20 en 47 jaar oud en ervaren met het online oriënteren naar producten en diensten. Ze kregen de opdracht online op zoek te gaan naar een aanbieder van internet, telefonie en televisie totaalpakketten. Verdere criteria als downloadsnelheid en zenderpakket waren aan de respondenten zelf om te bepalen. Het woongebied van de respondenten en de vraag of de producten daar geleverd kunnen worden was niet van belang. Over gevonden websites werden aan de hand van uitgebreide vragenlijsten tussen de 69 en 107 beoordelingen gegeven over een groot aantal verschillende thema’s. Aan het eind van de twee uur durende zoektocht wezen de respondenten hun favoriete website aan. Vervolgens is met een deel van de respondenten een groepsdiscussie gevoerd voor aanvullend kwalitatief inzicht. Aan de hand van alle verzamelde data berekende WUA! vervolgens de verschillende Web Performance Scores.

Conclusie

Net als in de WUA! Top 100 websites van 2010 blijkt UPC online de meest aantrekkelijke telecomaanbieder. Hoewel de vindbaarheid net achterblijft op die van KPN, weet vrijwel iedereen de weg naar UPC.nl te vinden en raakt ruim een derde van die bezoekers overtuigd door de website. De top 3 van het onderzoek krijgt gezamenlijk 82,5% van de totale voorkeur, wat de resultaten van de eerdergenoemde benchmark naar de branche versterkt. Juist omdat de aangeboden pakketten onderling vrij weinig verschillen, tonen deze resultaten maar weer eens aan hoe belangrijk het is om de online strategie perfect te laten aansluiten bij de wensen en behoeften van de doelgroep.

Onderzoeksgegevens

Onderzoek:    september 2010
Case:    ‘U bent net verhuisd en heeft nog geen enkel abonnement voor uw internet, vaste telefoon en televisie. U wilt dit graag bij één aanbieder als een pakket afsluiten. Ga u oriënteren op het internet.’
Aantal respondenten:    40
Selectiecriteria:    Nederlands Algemeen Publiek
Leeftijd:    tussen de 20 en 47 jaar oud
Verdeling geslacht:    52,5% man, 47,5% vrouw
Plaats onderzoek:    Amsterdam
Herkomst respondenten:    Amsterdam en omstreken
Opleiding:    MBO+
Ervaring:    oriënteren regelmatig op het internet
Duur DVD panel discussie:    2 keer 1 uur
Opdrachtgever:    onafhankelijk door WUA!
Pagina’s rapportage:    250+
Volgende meting:    maart 2011


Delen

0
0


Er zijn 2 reacties op dit artikel

  • Ik heb wat opmeringen bij een onderzoek al dit;

    1. Ik vind dat WUA altijd wat weinig respondenten gebruikt bij hun onderzoek. Er zijn in Nederland al een aanbieder of 10. In veel gebieden zijn bepaalde aanbieders niet te krijgen. Het lijkt dus vreemd dat UPC, met een dekkingsgraad van 35%, als beste uit het onderzoek rolt.

    Als de steekproef representatief was, zouden maar 14 van de 40 respondenten uberhaupt UPC kunnen krijgen op hun adres. Hoe kan deze aanbieder dan favoriet zijn? Het merendeel kan niet eens UPC bestellen.

    2. Wat me verder opvalt is dat er vrijwel geen vergelijkingssites in de top 11 staan. Dit is, op zijn zachts gezegd, vreemd. Als je orienteert, ga je vergelijken. Juist als je alle totaalpakketten op een rijtje wilt zetten, zoek je een vergelijkingssite.

    Kijk naar deze sites;
    breedbandwinkel.nl
    shopadsl.nl
    tv-telefonie-internet.nl
    adslwinkel.nl

    Stuk voor stuk zie je alle totaalpakketten op een rij en je vindt deze sites direct met Google op de 1ste pagina. Als je een overzicht zoekt, heb je zoiets nodig. Een niet alleen een site van een provider, zo lijkt mij althans.

    3. En dan als derde wil ik opmerken dat Alice, XS4ALL, Telfort en CanalDigitaal niet eens totaalpakketten verkopen...

    geplaatst op
  • @ Diederik
    Ten eerste natuurlijk bedankt voor je reactie. We krijgen vaak dit soort vragen en het is goed om erop in te gaan zodat eventuele andere lezers met dezelfde vragen het zich niet langer hoeven af te vragen.

    Je eerste vraag had voorkomen kunnen worden door het bovenstaande artikel iets aandachtiger te lezen. Onder het kopje Onderzoeksopzet staat namelijk het volgende te lezen: ‘Het woongebied van de respondenten en de vraag of de producten daar geleverd kunnen worden was niet van belang.’ De respondenten werden dus vooraf nadrukkelijk geïnstrueerd om enkel naar de websites en de aanbiedingen te kijken, en zich dus niet te laten weerhouden/beïnvloeden door de dekkingsgraad.

    Dan de opmerking over de vergelijkingssites. Het is inderdaad zo dat vergelijkingssites regelmatig hoog (en soms zelfs bovenaan) in onze ranglijsten eindigen. In dit geval is dat niet zo. De vier websites die jij noemt zijn allemaal gevonden in het onderzoek, maar niet vaak genoeg beoordeeld om een representatieve score over te berekenen. Dit betekent dat een website of niet vaak genoeg is gevonden, of te vaak direct is afgeschoten waardoor er geen uitgebreide vragenlijst over is ingevuld. Bij het zoeken naar een telecom totaalpakket gaan mensen dus blijkbaar toch liever de direct aanbieders af, misschien juist omdat het er niet zo veel zijn en het op die manier overzichtelijk blijft.

    De derde opmerking is inderdaad terecht: de aanbieders die je noemt bieden geen totaalpakketten aan. Dit is in de resultaten ook uiteindelijk zichtbaar omdat de respondenten deze websites ook niet als favoriet hebben aangewezen. Het kan echter even duren voor een bezoeker van een website doorheeft dat het gezochte product daar niet wordt aangeboden. De respondent heeft dan inmiddels wel genoeg van de website gezien om er een uitgebreide vragenlijst over in te vullen. Op die manier hebben wij toch scores kunnen berekenen voor de verschillende thema’s die wij onderzoeken, en komt een dergelijke website toch in de ranglijst te staan.

    Ik hoop hiermee je vragen beantwoord te hebben en alle onduidelijkheid weg te hebben genomen.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.