SocialMediaRecap #12 2010: De integratie van #socialmedia, Promoted #Twitter en een nieuwe #

11 oktober 2010, 03:37

Twitternieuwsdiensten @besocialonline (door Gert Jan Bos) en @socialemediaNL (door Mark de Bruin) brengen dagelijks veel nieuwtjes over wat er gebeurt in de wereld van de sociale media. Vandaag verschijnt alweer de twaalfde editie van de Marketingfacts #SocialMediaRecap met daarin volgens ons highlights van week 39 en 40 uit de pers die nog niet eerder hier op Marketingfacts verschenen:

  • How to Integrate #SocialMedia With Traditional Media
  • Facebook als reisagent: een nieuw initiatief in de UK
  • Facebook Patents Foursquare?
  • Twitter Promoted Accounts
  • What do Social Media Managers do? Part 1
  • Twitter op Google en Google op twitter
  • Fousquare verdubbelt in 3 maanden, maar gaat wel “down” en waarom?
  • Een aantal twitter facts and figures
  • Who Uses Facebook, Twitter, LinkedIn, & MySpace?
  • Klaar met #FF op twitter? Hier is de nieuwe “hashtag”!

How to Integrate #SocialMedia With Traditional Media

Op Social Media Examaner staat een interessant artikel over hoe je social media kunt integreren in je bestaande media. De gouden tip: “So instead of asking how to integrate all of it, maybe a better question would be to ask “how to think” about integrating social media, digital media, old media and the blending of all of it. We need to be asking for a framework, not a solution“. Het framework bestaat uit 6 stappen: wat is je doel, wie is je doelgroep, waar bevindt de doelgroep zich? Hoe kan ik in contact komen met mijn doelgroep? Hoe kan ik het klantcontacts uitbreiden? en tenslotte, hoe kan ik via mijn doelgroep in contact komen met anderen? Een aanrader!

Facebook als reisagent: een nieuw initiatief in de UK

Op Travolon lezen we over een nieuw en interessant Facebook initiatief: facebook als reisagent. Travolon schrijft: “Google Bypass heet het plan dat de OnHolidayGroup in Augustus lanceerde. Het idee is heel eenvoudig. Iedereen kan zijn of haar Facebook pagina gebruiken om promoties van de OnHolidayGroup aan te bieden aan zijn/haar Facebook vrienden. Als één van die vrienden dan ook tot een boeking overgaat, krijgt de aanbieder 25 £ (ongeveer 29 euro). Het idee erachter? Het aloude “cut out the middle man” syndroom, waar sommigen binnen de reisindustrie blijkbaar blijven last van hebben. Soms lijkt het immers gemakkelijker om op zoek te gaan naar een deel van de winstmarge van de andere partij, in plaats van kritisch te kijken naar het eigen business model.”

Facebook Patents Foursquare?

De afgelopen week is bekend geworden dat Facebook een patent is toegewezen dat veel soorten van Location Based Check-in diensten omvat. Een doodsteek voor Foursquare, Gowalla en alle andere LBS Social Networks? Op TechDirt staat er interessant artikel. Hun conclusie: “To be fair, to date, Facebook hasn’t been known for asserting its patents against other companies (trademarks are another story). But, it’s still pretty ridiculous. After all, as it stands right now, there’s healthy competition in this particular market, and it’s causing all of the players (and some new ones) to keep on innovating and trying to offer better service. If Facebook actually asserted its patent here, it would do the opposite — and that seems like a clear situation of hindering progress, rather than enabling it.”

Twitter Promoted Accounts

Op DutchCowboys lezen we over de invulling van Twitter om meer geld te verdienen: promoted accounts. DutchCowboys schrijft: “Het werkt als volgt: “Veel mensen die verschillende gaming-gerelateerde accounts volgen, volgen ook bijvoorbeeld @xbox. Als iemand gaming-gerelateerde accounts volgt, zonder het account @xbox te volgen, dan zal Twitter bij deze persoon ook @xbox gaan aanbevelen.” Op het blog van Twitter zelf vind je de uitgebreide informatie.

What do Social Media Managers do? Part 1

Social Media staat nog in de kinderschoenen, toch zijn er al verschillende mensen over de hele wereld die zich Social Media Manager of Social Media Producer noemen op hun visitekaartje. Matt Owen is een van die mensen en heeft op Ecosultancy Blog een eerste beschrijving gegeven van zijn werkzaamheden. Het inzetten van social media is slechts het begin. Het gaat vooral om “engagement” met je doelgroep: “A good social media manager shouldn’t just be responsible for updating Twitter and Facebook. Instead, they need to be able to roll out a cross-company strategy that fits with your culture, that adapts and changes according to needs and wants, and be able to implement that strategy on a daily basis“. Een interessant artikel voor iedere social media manager, maar zeker ook voor HRM en Management.

Twitter op Google en Google op twitter

Google nieuws is op het moment een nieuwe intergratie met twitter aan het testen, gebruikers kunnen nu een twitteraccount integreren in Google news. Mashable en Search Engine Land zijn dit nieuws te weten gekomen. Google probeert op deze manier de nieuws dienst persoonlijker te maken. Dat Google het nieuws persoonlijk wil maken komt voort uit het massale gebruik van social media. Mashable laat in het einde van het item nog even een paar belangrijke cijfers over het delen van nieuws zien. Naast het feit dat Google twitter op zijn eigen site gebruikt, is Google via Gmail nu ook op twitter te volgen. Wat het account allemaal zal gaan twitteren moet de toekomst laten zien, maar dat Gmail nu een eigen twitteraccount heeft is een feit.

Fousquare verdubbelt in 3 maanden, maar gaat wel “down” en waarom?

De afgelopen weken heeft Foursqaure weer een aantal mijlpalen weten te behalen. Zo is dit sociale op lokatie gebaseerde netwerk in de afgelopen 3 maanden verdubbeld. Met een kort bericht op zijn weblog meldt Foursquare dat het over de grens van 200 miljoen check-ins is gegaan. Dat is een verdubbeling ten opzichte van juli 2010. Waarom die verdubbeling? Wat maakt Foursqaure zo belangrijk? Op de site van misset horica is de reden te lezen. Wat erg belangrijk voor Foursquare is om succesvol te zijn, is dat je altijd en overal kan inchecken. Helaas is deze week Foursquare een behoorlijk aantal uur “offline” geweest is terug te lezen op de site van Mashable. Maar over de reden van het offline zijn die Foursquare geeft wel de juiste is heeft Hyped zo zijn twijfels.

Een aantal twitter facts and figures

Veel van van de feiten over twitter zijn reeds bekend, maar de afgelopen dagen zijn er toch een paar opmerkelijke feiten naar boven gekomen. En van de feiten is dat Annie MG Smith de uitvindster van twitter was in het boek “Lotje”. Voor wie met twitter werkt zal dit een zeer herkenbaar verhaal zijn. Twitter gebruikers delen veel, op veel verschillende manieren en onderwerpen. Dat twitter de retweet functie heeft geeft een extra dimensie. Om een tweet van iemand te retweten (duidelijk een nieuw werkwoord) moet een reden hebben. Op de volgende site is te lezen hoe en waarom dit gedaan wordt. Tot slot blijkt twitter erg groot in Brazilië, maar Nederland en twitter zijn een hele goede combinatie blijkt uit de cijfers. Wie nog meer nederlandse cijfers over twitter wil hebben kan die vinden op de site van contentgirl. Zij heeft een mooi twitter onderzoek gedaan in ons land.

Who Uses Facebook, Twitter, LinkedIn, & MySpace?

Het derde kwartaal van 2010 demografie van Social Media gebruikers volgens de diensten van Google’s AdPlanner en deze heeft een paar verrassingen. Facebook is eigenlijk gedaald van 550 tot 540 miljoen gebruikers in het derde kwartaal, en Facebook-gebruikers ouder dan 54 is gedaald van 16% tot 10% in de laatste zes maanden. Gebaseerd op de gegevens van de 2e en 3e kwartaal is er een aanzienlijke vertraging in de groei van de grote social media tools.

Klaar met #FF op twitter? Hier is de nieuwe “hashtag”!

Ik had ooit het idee om iedereen die ik ging volgen te vertellen waarom ik ze ging volgen. Dat is dus een omgekeerde versie van #FF (Follow Friday). Een soort introductie van jezelf als volger. Ik ga volgen, dus ik neem actie naar de te volgen twitteraccount. Een nieuwe “hashtag” is dan wel een goede manier #IAFN = I Am Following Now.

How to:

Ik ga iemand volgen, stuur een berichtje met #IAFN en waarom je hem of haar volgt in 140 tekens. Zij of hij weet dat ik volg en waarom. Voor andere is zoeken op @twitternaam in combinatie met #IAFN een geweldige bron van informatie over deze persoon. En het leuke is, dat het nu nog steeds kan bij mensen die je al heel lang volgt. Dit kan dus een totaal verschillend commentaar zijn bij iedereen en niet die massa #FF. De #FF werkt toch niet meer zoals ooit bedoelt, is mijn mening. Laat even weten of dit ook een goed idee vindt, zo ja begin dan direct met endorsen en gebruik #IAFN. Dank.

Tot slot nog een tweetal mooi infographics: een over de sociale wereld en een over social media facts and figures.

Dit artikel heb ik samen geschreven met Mark de Bruin. Beiden zijn wij betrokken bij Social Media Club Utrecht. Dit is het twaalfde Marketingfacts #SocialMediaRecap artikel. Mocht je een mening of tip hebben voor een volgende editie, laat het weten. Meer social media nieuws? Volg dan @socialemediaNL en @besocialonline op Twitter.

Ondernemer in de wereld die social media genoemd wordt. Ik onderzoek op dagelijkse basis de uitdagingen om dit medium te gebruiken, te verbeteren en makkelijker te maken. Social media inzetten voor succes kost tijd, veel tijd. Ik help met het effectief inzetten van deze netwerken met een minimale inzet qua tijd. Community manager van Dutch Facebook groep en Dutch Twitter groep op Facebook.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!