Online consumentbestedingen 3,85 miljard euro in eerste helft 2010

Online consumentbestedingen 3,85 miljard euro in eerste helft 2010
, Upstream
@marcoderksen

Online consumentenbestedingen zijn in de eerste zes maanden van 2010 gestegen naar € 3,85 miljard. Dit betekent een stijging van 10% vergeleken met de eerste helft 2009. De consument bestelt steeds vaker op internet, maar geeft per bestelling gemiddeld een lager bedrag uit. Dit blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor 2010-1, het halfjaarlijkse onderzoek naar online consumentenbestedingen door Blauw Research in samenwerking met GfK Retail & Technology in opdracht van Thuiswinkel.org.

Vooral het aantal bestellingen stijgt met 34% fors ten opzichte van de eerste zes maanden van vorig jaar. De groei in het aantal bestellingen wordt met name veroorzaakt door een stijging van het aantal bestellingen per shopper, die is toegenomen met 25%. Daarnaast is het stijgende aantal online kopers debet aan de groei van het aantal bestellingen. Het aantal internetkopers neemt toe met 7%, vergeleken met de eerste helft van 2009, naar 7,6 miljoen Nederlanders. Ruim 9 miljoen Nederlanders hebben nu ooit online een aankoop gedaan.

Het gemiddelde online aankoopbedrag is in het eerste half jaar van 2010 gedaald. Online shoppers hebben in deze periode per bestelling gemiddeld € 120 uitgegeven. Een jaar geleden was dit nog € 145 een daling van 17%. “Consumenten gaan vaker en makkelijker kleinere bestellingen en goedkopere producten online bestellen”, aldus Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org. “Lagere verzendkosten en meer flexibele distributievormen zijn drivers van de markt omdat consumenten nu ook makkelijker een boek van € 20 online bestellen en niet in de winkel halen.”

Demping online marktgroei
Dit jaar is er voor het eerst een demping van de groei in de online consumentenbestedingen. In de eerste helft groeit de totale markt voor online thuiswinkelen met 10%, vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Ed Nijpels, voorzitter van Thuiswinkel.org: “Het ligt voor de hand dat ook de thuiswinkelbranche niet helemaal ongevoelig is voor afnemende consumentenbestedingen. Maar met een groei van maar liefst 10% blijft het marktaandeel van onze branche krachtig toenemen. De consument kiest steeds vaker voor het gemak van de bestelling via internet. Ik heb dan ook veel vertrouwen in de groeimogelijkheden van de thuiswinkelbranche.”

Reizen blijft grootste online segment
De bestedingen binnen het online segment Reizen zijn wederom de grootste in de eerste helft van 2009. Deze zijn met 5% gestegen vergeleken met de eerste helft van 2009. In totaal is Reizen nu goed voor een omzet van € 1,69 miljard, oftewel 44% van de totale markt. De omzet in het segment Reizen is dit jaar dankzij de samenwerking met GfK voor het eerst in volle omvang berekend: pakketreizen, hotels, vliegtickets en eigen vervoer. Na Reizen zijn Telecom (€ 440 miljoen) en Kleding (€ 270 miljoen) de twee grootste segmenten.

Online productbestedingen in de lift
Ten opzichte van de eerste helft 2009 zijn de online productbestedingen met 16% gestegen. De verkoop van online diensten zoals reizen, verzekeringen en tickets stijgt met 5%. “Zoals we in voorgaande metingen al zagen, zitten vooral de online productbestedingen in de lift”, zegt Frank Sibbel, Managing Partner bij Blauw Research. “Door deze stijging wordt het gat tussen diensten en producten steeds kleiner. Producten zijn nu goed voor 48% van de totale online omzet. Een jaar geleden was dit nog 46%. “Vergeleken met de 2,7% daling in fysieke productbestedingen in de reguliere detailhandel, is er online nog steeds sprake van een forse groei”, aldus Jongen.

“Omzet heel 2010 meer dan 8 miljard”
“Consumenten blijven in grote mate tevreden over online shopping en het online thuiswinkelkanaal wordt steeds meer gezien als een volwaardig verkoopkanaal”, zegt Sibbel. “Synergie tussen de verschillende kanalen en nieuwe technologische ontwikkelingen kunnen zorgen voor verdere groei van de totale thuiswinkelmarkt. De verwachting is dat de omzet over heel 2010 zal uitkomen op ruim € 8 miljard, met een groei van ongeveer 10%.”


Geplaatst in

Delen



Er zijn 2 reacties op dit artikel

  • De trend is zeer duidelijk voor mij. Ik sta hier dan ook niet van te kijken, we krijgen het steeds drukker, zowel werk en prive en dan moet je tijd besparen. Dit doe je bij uitstek door online te shoppen, lekker vanachter de eettafel in alle rust je product uitzoeken. En dat met de luxe om alle mogelijk informatie en vergelijkingen bij de hand te hebben. Je hoeft het drukke centrum niet in, niet naar een parkeerplaats te zoeken. Ideaal als je het mij vraagt.

    Een mooi voorbeeld vind ik:
    www.onlinekinderschoenen.net

    We zullen zien volgend jaar, aan mij ligt het in ieder geval niet.
    Groeten,
    Hanneke

    geplaatst op
  • Ja klopt, maar persoonlijk vind ik dat je met name kinderschoenen liever in de winkel kunt kopen. Kinderschoenen moet je goed passen en kijken of het bij de vorm past van je kind. Bij tips kinderschoenen kopen staat ook dat je bij kinderschoenen meer aandacht moet besteden dan normale schoenen. Ik ben daarom erg voorzichtig met online kopen van kinderschoenen. Wat ik zelf wel vaak online koop is elektronische apparaten en cremes.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.