#Picnic10: Edward Bevan: Smart Cities

#Picnic10: Edward Bevan: Smart Cities

Eén van de thema’s tijdens Picnic 2010 is “Redesign the world”. In dit thema vallen diverse onderwerpen, alsmede Smarter Cities.

Hoe gaan we om met de problemen in de toekomst, zijn er nieuwe/effectiever manieren van problemsolving en zo ja, welke consequenties zitten hieraan vast. Om een idee te krijgen van deze nieuwe manier van denken gaf Edward Bevan (Vice President Brand Systems Strategy van IBM) een visie presentatie.

Eén van belangrijkste punten uit zijn presentatie is toch wel dat wij allen onderdeel uitmaken van de gebruikersgroep. Wij zijn allemaal actoren, zelfs wanneer wij denken buiten het systeem te staan. Men moet kijken naar alle mogelijke oplossingen en niet direct kiezen voor de meest voor de handliggende. Vaak zijn de simpelste oplossingen niet direct de beste en vergeten mensen vaak naar de consequenties van deze oplossingen te kijken. Men lost vaak niets op door één probleem uit het systeem te halen, de oplossing ligt vaak in een verzameling van problemen.

Het is belangrijk dat problemen eerst goed onderzocht worden voordat deze ‘opgelost’ worden. Zo kan men bijvoorbeeld het file probleem niet direct oplossen door rekeningrijden te introduceren. Een combinatie van een goede informatievoorziening voor bijvoorbeeld openbaar vervoer én rekeningrijden zou een betere en veelzijdigere oplossing zijn. Om dit soort ‘nieuwe’ oplossingen te realiseren is een transparante en open cultuur rondom gegevens noodzakelijk.

Door “Open Data” in te zetten kan men een doelgroep beter informeren en problemen beter doorgronden. Is een probleem wel echt een probleem en wat voor impact heeft dit probleem op de doelgroep.

Hieronder de volledige presentatie op #Picnic10:


Geplaatst in

Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.