ReclameReview: Ben vrij

ReclameReview: Ben vrij
, Hardcopy
@davidbrinks

Telecomaanbieder Ben heeft nu naast sim-only abonnementen en telefoons ook prepaid. Het product heet Ben vrij en benadrukt daarmee de vrijheid die je hebt wanneer je volledig de controle hebt over je uitgave. KesselsKramer bedacht de productnaam en de bijbehorende campagne. Een week of zes geleden besprak ik hier op Marketingfacts de bannercampagne van Ben. Die vond ik goed, maar dat was lang niet iedereen met mij eens. Eens kijken of het nu omgekeerd is. Ditmaal vind ik de campagne namelijk een te vervreemdend karakter hebben.

 

Credits
Bureau: KesselsKramer
Creatie: Niek Eijsbouts en Gijs van den Berg
Regie: Alain Friedrichs en Sarah Carlier
Geluid: Wave
Productie: Noor van Geloven
Strategie: Olaf Kampman
Pop-up winkels: Natwerk
Verantwoordelijk bij Ben: Lisette Brederode, Vicky van de Dussen, Jaco Hamel en Pieter de Klein

De doelstelling:
Ben vrij (prepaid mobiel bellen) introduceren.

De uitwerking:
KesselsKramer bedacht de productnaam en de bijbehorende campagne.Het bureau heeft ook de vrijheid genomen in het maken van de campagne. Zo is er gekozen om twee talentvolle mensen met nog weinig regie-ervaring de commercials te laten maken. De derdejaars student filmacademie, Alain Friedrichs en fotografe Sarah Carlier regisseerden in totaal 11 commercials voor Ben vrij. De commercials worden vanaf 20 september steeds in een serie van 3 per reclameblok vertoond. In elke film zijn mensen te zien die zich vrij voelen als ze bellen met Ben. In bad, op straat, in een hotel of tijdens het linedancen. Bijzonder detail: samen met Natwerk zijn tien pop-up winkels ontwikkeld waarmee de vrijheid wordt genomen om waar dan ook op straat open te gaan. De opgevouwen winkels van 2,5 bij 1 meter kunnen in een paar seconden uitgevouwen worden. Het is voor het eerst dat er in Nederland echte pop-up winkels zijn.

Het oordeel:
Een week of zes geleden besprak ik hier op Marketingfacts de bannercampagne van Ben. Die vond ik goed, maar dat was lang niet iedereen met mij eens. Eens kijken of het nu omgekeerd is. Ditmaal vind ik de campagne namelijk een te vervreemdend karakter hebben. Dat is de reden dat ik de tag on ook onder de commercial heb gezet, want zonder tag on snap ik er helemaal niets van. Dankzij de uitleg in de tag on wordt het nog enigszins begrijpelijk. Er zijn overigens nog veel meer varianten van deze commmercial, die je kunt bekijken op Vimeo. Geen van allen is heel concreet en het lijkt vooral om sfeer te gaan. Als het de bedoeling was om de kijker achter te laten met vragen in plaats van antwoorden, zodat men benieuwd is wat Ben nu voor nieuws heeft, dan is deze campagne wat mij betreft geslaagd. Hij past ook wel tussen de overige campagnes van Ben. Maar om nou te zeggen dat hij heel goed communiceert… dat denk ik niet.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 2 reacties op dit artikel

  • ..gutgut.. een campagne die iets abstracter is dan we gewend zijn en het zou meteen niet communiceren.. onder het mom van ' dat gaat de doelgroep misschien niet begrijpen'

    geplaatst op
  • Ouderwets en jaren geleden veel beter gedaan door KesselsKramer. Ze lijken in een circeltje te denken daar. Het is duidelijk dat Johan Kramer en andere creatieven uit de begin tijd van KK er niet meer werken.
    Jammer.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.