BP spendeert miljoenen aan Google search (AdAge)

6 september 2010, 03:34

AdAge kwam vanmorgen (”What Big Brands Are Spending on Google”) met een overzicht van besteedde bedragen aan Google Search advertising door grote bedrijven in de VS (plaatje ook hieronder, dit zijn cijfers die je niet iedere dag voor je neus krijgt). BP sloeg in totaal in juni 2010 (hoogtijdagen van het olielekschandaal en reputatiecrisis) voor 3,59 miljoen dollar stuk aan advertenties op Google. Amazon doet, ter vergelijking, 5,85 en eBay 4,25 miljoen. Belangrijk is de enorme stijging in het budget van BP: van 57000 dollar per maand naar dat gigantische bedrag van 3,59 miljoen dollar. Bij AdAge concluderen ze alvast dat uit deze megabudgetverschuiving blijkt hoe belangrijk Google is geworden voor reputatiemanagement:

“In the wake of the spill, Google was a natural first stop for people seeking information, and BP bought up dozens of keywords associated with the disaster such as “oil spill,” “leak,” “top kill” and “live feed” as it vied for clicks with news stories, images of oiled wildlife and plaintiff attorneys trolling for clients.”

Google wil zelf niet reageren op de cijfers. “We can’t comment on these figures because we haven’t seen the document in question or determined what these numbers represent,” zegt Dennis Woodside, VP Google Operations VS tegen AdAge. “We’re now looking into the possibility that someone improperly disclosed confidential information about our clients, and [we] will take all appropriate action.”

AdAge concludeert met deze cijfers in handen (daar pakken ze de komende tijd vast met meer artikelen mee uit), dat de grootste adverteerders in de VS gezamenlijk voor maar 5 procent deel uit maken van de omzet van Google in juni:

“The accounts listed are distributed broadly in terms of spending levels. The document shows 47 advertisers that spent more than $1 million in June; 71 that spent between $500,000 and $1 million, and 357 that spent between $100,000 and $500,000. These are direct-billed customers only, not the many thousands of small self-serve advertisers that make up Google’s long tail, a key component in its $23 billion global annual revenue.”

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Boudewijn

    De grote vraag is natuurlijk wat het BP uiteindelijk heeft opgeleverd aan verbetering van reputatie/imago.

    Als dat bijvoorbeeld de beurskoers iets heeft vergroot (vergelijk het met de ratings van televisiezenders; +0,1% betekent automatisch meer inkomsten uit ads) dan kun je bijna tot op de euro nauwkeurig de ROI uitrekenen. Alleen is het natuurlijk erg moeilijk om die koersstijging weer te relateren aan de adword campagne enzovoort…

    Jammer dat je niet in een soort laboratorium-opstelling een geïsoleerde test kan doen met dit soort reputatiemanagement tools. Nu is trial and error een dure en in sommige gevallen wellicht een fatale exercitie.

    De verantwoordelijk voor het google budget van BP zal trouwens ook wel opgekeken hebben van deze enorme verhoging. én jammer dat Google niet doet aan significante media-retour-korting.


    6 september 2010 om 04:58

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!