Boekrecensie: Goeroe getwitter

27 augustus 2010, 04:12

Goeroe getwitter gaat niet over hoe je goeroe kunt worden door te twitteren, het geeft zelfs geen echte citaten van de goeroes. Wat Overbeek, consultant en dichter, wel doet, is de essentie van de persoon en de intellectuele producten van 49 goeroes in 140 tekens vatten.

Onder die 49 treffen we onder meer Cruijff, De Bono, Ofman, Drucker, Nonaka, Belbin en Negroponte.

Overbeek schreef het boek voor een doelgroep van starters, studenten en jonge managers; een doelgroep waarmee hij zelf veel werkt. Maar ook voor marketeers en communicatieprofessionals is Goeroe getwitter een ideale manier om in een paar uur de belangrijkste namen van goeroes langs te lopen. Je kunt het daar bij laten, of je kunt erover mopperen dat je iemands gedachtegoed niet in die paar tekens krijgt. Maar het kan ook juist aanzetten om het echte werk van de m/v er (weer) bij te pakken.

Goeroe getwitter is ook zeer bruikbaar als citatenboek, voor schrijfopdrachten en het verlevendigen van een presentatie: ‘Wie slim is gaat toch niet in een bedrijf werken. Vooral vrouwen niet. Die zijn slim en gaan echt de ratrace niet in om aan de top te komen.’ (Semler) Of: ‘Het blijft een eer dat ik door Koot en Bie een typetje ben geworden. Ik lijk alleen niet zo heel erg op Eberhard Strinzen, toch?’ (Wintzen)

Overbeek stelde de lijst samen voor zijn jongebazen.nl, waar hij coacht en opleidt. Wat ons betreft schreef hij dit boek voor meer dan alleen zijn eigen studenten.

Goeroe getwitter

Bert Overbeek

Haystack 2010

158 pagina’s

ISBN 9789077881774

Mijke Post (35) is docent aan de Haagse Hogeschool bij de opleiding Communicatie. Daar geeft ze vakken als monitoring, PR, kennismanagement en communicatieplanning. Ze begeleidt studenten in hun studie, bij stages, projecten en afstuderen. Haar studenten wonnen de publieksprijs bij de PR Talentenjacht van Van Hulzen in 2008. Daarnaast doet ze de opleiding Competentiegericht Coachen als onderdeel van de Master Organisatiecoach. Naast haar functie als docent schrijft ze recensies voor MarketingTribune over vakliteratuur. Namens de redactie zit ze in de jury van de PIM-marketingliteratuurprijs. Vóór het onderwijs werkte zij bij interactief reclamebureau Qi.

Categorie
Tags

8 Reacties

    Bas

    Ik mis weer de aankondiging “advertorial”. Daarnaast is het natuurlijk een beetje zot om de oude media (boek) te vullen met een format van de nieuwe media (twitter). Lijkt me logischer dat zijn tweets op twitter komen te staan. Dan had je nog iets hips, als je als starter bij een presentatie die verlevendigt met een referentie aan twitter ipv een boek.


    27 augustus 2010 om 05:14
    Bram Fasseur

    Beste Bas, die mis ik niet. Dit is een boekrecensie, geen commerciële deal.


    27 augustus 2010 om 05:30
    MvanEeghen

    @Bram: volgens mij heeft Bas een punt. Dit is namelijk geen recensie (analyse, interpretatie, evaluatie) maar een achterflap. Dat jullie er geen commerciele deal van hebben gemaakt lijkt mij een vergissing.


    27 augustus 2010 om 06:05
    Annelies Verhelst

    Eens. Dit is echt geen recensie te noemen. Krijg zo nog niet echt een goede indruk van waarom ik het zou moeten lezen en ook zie ik niet wat Mijke er nou precies van vindt. Een recensie kenmerkt zich toch over het algemeen door een waarde-oordeel, met redenen waarom het die waarde volgens de recensent meekrijgt.

    Dus Bram…ik zie kansen hier.


    27 augustus 2010 om 09:08
    Bram Fasseur

    @ all, excuus voor de late reactie. Ik ben het eens met het commentaar over de volledigheid van de recensie. Toch heb ik besloten het artikel te plaatsen omdat er in de reacties ruimte is voor vragen. Dat is het leuke van een blog. Het punt dat ik wil maken is dat dit geen advertorial is, gezien het feit dat Marketingfacts hier niks voor terugkrijgt.


    30 augustus 2010 om 04:04
    mijke

    beste mensen,

    dank voor jullie reacties

    wellicht helpt het als jullie weten dat ik primair schrijf voor marketingtribune. met de redactie heb ik de afspraak om het boek te bespreken. of je het wel of niet een column, recensie, advertorial, achterflap of nog iets anders vindt mag je uiteraard zelf bepalen en delen, maar weet dan dat het mijn intentie niet is om een leesadvies af te geven.

    dank en vriendelijke groet, Mijke


    30 augustus 2010 om 09:29
    postma

    Klinkt als de zoveelste poging mee te liften op een uitgemolken hype. Ben dan wél weer benieuwd hoe je het met 140 tekens voor elkaar krijgt een boek van 158 pagina’s te vullen. Hoe groot zijn de letters?


    30 augustus 2010 om 16:05
    Annelies Verhelst

    @mijke zelfs een bespreking is uitgebreider dan dit. Ik weet nog dat we vroeger op school een boekbespreking moesten houden, en dat daar toch zeker een paar regels voor waren, die ervoor zorgden dat we zo een kwartier over een boek konden volpraten. Kan zijn dat je bepaalde afspraken hebt, maar ik mis voor Marketingfacts de toegevoegde waarde op deze manier.


    31 augustus 2010 om 17:20

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!